LaunchPad: a $4.30 Arduino alternative from Texas Instrument

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: LaunchPad: a $4.30 Arduino alternative from Texas Instru

Inlägg av Glenn »

Nån som skrivit nåt och släppt sin kod ?

jag har ärligt talat knappt använt min, ännu en cool pryl som jag inte har tid att göra nåt med :)

Klart snygg nördpryl dock, och jag ångrar inte köpat även om jag bara skulle ha den som klocka :)
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Jag har precis hunnit få min, och nu bor jag i flyttlådor... men jag hoppas det blir nått projekt snart (tänkte låta den slava som laddregulator i en solpanel eventuellt) :)
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Fick mina LaunchPads i Torsdags (beställde i Juni)
Det skall bli nån sorts logger-projekt.
Sen får vi se... micro-AI, kontroller av något slag... osv...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

De flesta har kanske redan sett det här, och jag vet inte hur det står sig i jämförelse med andra microkontrollers, men jag tycker det är ganska imponerande;
http://kennethfinnegan.blogspot.com/201 ... iment.html

"I set one of the controllers up with 20F worth of super capacitors and a raw LCD screen to see how long it could run on so little storage."

29 september hade den gått i över 3 veckor, sen dess har han inte uppdaterat så den kanske går fortfarande.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Hurra! ...inte...
  • Beställde ett par Launchpads i midsomras som naturligtvis var "back ordered". Fick ett mail som sa att ordern var raderad.
  • Fick ett mail i början av september som sa att nu var grejorna "shipped". Lite förvånande eftersom de raderat ordern, men glad blev man ju ändå.
  • Loggade idag in på internetbanken och såg att TI gjort ett återköp på min order för några dagar sedan.. :cry:
Nåja, pengarna tillbaka iaf. Får väl prova att göra en ny beställning.
retundo

Inlägg av retundo »

Var kan man beställa dessa i europa? TIs webshop verkar onekligen var kodad av ett gäng praktikanter
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Farnell och RS har den i listorna för ~50:- men inte på lager i Europa, gissningsvis slut från TI?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Nu har jag fått mitt launchpad kit, efter 5månader :) TI har en förvånansvärt dålig hemsida, och extremt långa leveranstider dock...

//Alexander
retundo

Inlägg av retundo »

Fick min igår, tomtarna på TI har tagit betalt för två enheter =( Får se vad man ska hitta på för magiskt med denna.

EDIT: fick tillbaka pengarna idag :)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Ni som har beställt och fått 'eZ430-Chronos-433', den trådlösa klockan, har ni gjort något skoj med den än?

Jag beställde en Chronos för 433 MHz (och tre LaunchPads) för några dagar sedan efter att ha lurat på det ett tag. Några idéer och tankar jag har är:
  • Ta emot temperatur eller annat från sensorer. Eftersom koden finns bl.a. för Arduino borde det inte vara omöjligt att porta den till MSP430.
  • Hantera trådlösa strömbrytare, som andra här funderat på.
  • Med tanke på formatet och acc-mätarna kändes det ganska självklart att använda klockan för att registrera sömncykler, t.ex. för att ordna med väckning i biologiskt rätt fas av sömncykeln. Kommersiella sömnfasklockor finns men är betydligt dyrare, och är sannolikt inget man enkelt hackar själv för att inkorporera det i ett mer övergripande system. (Tänk dimmer till lämplig belysning i sovrummet, väckarlampa som simulerar soluppgång i fas med din personliga sömncykel just denna natt.)
Jag vill inte uppfinna hjulet i onödan, så jag sökte bl.a. på det utvecklingsforum som finns för Chronos och fann att en Daniel Poelzleithner redan har tänkt på sömnfasklocka. Dessutom har han gjort en öppen modulär gren av klockans firmware, där man kan välja att inkludera bara de delar man behöver för sitt projekt. Man kan kompilera den med den öppna msp430-gcc4 och behöver inte betala för en kommersiell kompilator.

TI har släppt källkoden till firmware både för klockan och för USB radio-pluggen (CC1111 USB RF access point). Jag undrar om det vore svårt att få den senare att fungera som mer generell tranceiver för 433,92 MHz, ungefär som en TellStick med inbyggd mottagare. Det borde göra det betydligt enklare att analysera "nya" protokoll.
Murer

Inlägg av Murer »

Beställde 17/12 och fick igår ett mail om att mina grejer skickats (3st LaunchPads). Får se vad man hittar på med dessa prylar och hur de står sig mot min Arduino som hittills är min enda erfarenhet inom mikroprocessorer.

Någon som beställt före mig och ännu inte fått sina prylar? :D
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jadler: Det där var ju mycket intressant, måste läsa på ordentligt om det.

Jag skulle vilja göra lite modifieringar så den funkar bättre som klocka, och självklart kunna styra switchar :)
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

Murer: Jag beställde på nyårsafton, i fredags. Tre LaunchPads skickades i måndags, klockan gick med eget FedEx-paket igår tisdag.

Efter att ha läst om andras problem med leverans blev jag onekligen glatt överraskad.

Jag vet inte riktigt hur jag skall spåra LaunchPad-paketet. TI skriver:
Carrier: DHL GLOBAL FORWARDIN
Tracking : 4PP6276
Försöker jag spåra genom sidan jag fann för DHL Global Forwarding ser det ut att vara en försändelse på 1341 kg på väg från Singapore till Utrecht. 1½ ton blir många LaunchPads...
Murer

Inlägg av Murer »

Jag har samma trackingnummer som dig. Det är väl kanske så att det är väldigt dyrt att skicka tusentals individuella paket ifrån Amerika till Europa. Istället skickas de direkt från från fabriken (som kanske ligger i Singapore) till en distributör i europa som sedan skickar dem vidare.

Om det stämmer så finns våra LaunchPads i Utrecht i Nederländerna nu, och ska snart vidare till Amsterdam. Ska vi hoppas att de sedan går från Amsterdam hem till oss? :D

För övrigt, vet någon om TI går någon som helst vinst på dessa enheter? Jag såg på EEVBlog och han trodde iallafall inte att de gick med vinst på MSP430 för privatpersoner. Det blir väl vinst om personer sedan går vidare som produktutvecklare och använder deras chip i produkter. Iallfall, 4USD för LaunchPad med tillbehör och gratis frakt är grymt billigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag gissar att dom går ungefär plus minus noll, eller till och med förlust..

Dom vill nog bara pusha ut dom så folk börjar använda dom, skulle tro att dom vill ta en bit av PIC/AVR-kakan :)
Skriv svar