Ni som har beställt och fått 'eZ430-Chronos-433', den trådlösa klockan, har ni gjort något skoj med den än?
Jag beställde en Chronos för 433 MHz (och tre LaunchPads) för några dagar sedan efter att ha lurat på det ett tag. Några idéer och tankar jag har är:
- Ta emot temperatur eller annat från sensorer. Eftersom koden finns bl.a. för Arduino borde det inte vara omöjligt att porta den till MSP430.
- Hantera trådlösa strömbrytare, som andra här funderat på.
- Med tanke på formatet och acc-mätarna kändes det ganska självklart att använda klockan för att registrera sömncykler, t.ex. för att ordna med väckning i biologiskt rätt fas av sömncykeln. Kommersiella sömnfasklockor finns men är betydligt dyrare, och är sannolikt inget man enkelt hackar själv för att inkorporera det i ett mer övergripande system. (Tänk dimmer till lämplig belysning i sovrummet, väckarlampa som simulerar soluppgång i fas med din personliga sömncykel just denna natt.)
Jag vill inte uppfinna hjulet i onödan, så jag sökte bl.a. på det utvecklingsforum som finns för Chronos och fann att en
Daniel Poelzleithner redan har tänkt på sömnfasklocka. Dessutom har han gjort en öppen modulär gren av klockans firmware, där man kan välja att inkludera bara de delar man behöver för sitt projekt. Man kan kompilera den med den öppna
msp430-gcc4 och behöver inte betala för en kommersiell kompilator.
TI har släppt källkoden till firmware både för klockan och för USB radio-pluggen (CC1111 USB RF access point). Jag undrar om det vore svårt att få den senare att fungera som mer generell tranceiver för 433,92 MHz, ungefär som en TellStick med inbyggd mottagare. Det borde göra det betydligt enklare att analysera "nya" protokoll.