Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
tompas11

Re: Köpte visst en Åsbrink, nån som har en?

Inlägg av tompas11 »

Jodå kan bara instämma i att det funkar bra med kilrem på flatremshjulet, har så på min Blomqvistare.
X-IL
EF Sponsor

Re: Köpte visst en Åsbrink, nån som har en?

Inlägg av X-IL »

Lite blandade bilder på svarven från ikväll när jag höll på att byta kablarna. Nu är motorn provkörd åt båda håll, rullar extremt lätt men är full av sågspån eller nåt annat damm, blir till att blåsa rent.

Bild
Hela svarven på min för grunda arbetsbänk
Bild
Motor och bakre "julgran"
Bild
Strömbrytare för av, fram och back
Bild
Spindel med chuck

Som ni ser är den ganska smutsig, och på sista bilden syns också att spännbulten för främre lagret inte sitter på plats. Hoppas att den ligger i lådan bredvid. Misstänker att de tänkt plocka isär spindeln för att kunna dela på motordelen och svarven. Sen funderar jag lite hur de tänkt att man skall få ut motdubb, borrchuck osv, finns ingenstans att slå in en kiljagare.
Användarvisningsbild
säter

Re: Köpte visst en Åsbrink, nån som har en? Bilder sid 3

Inlägg av säter »

#Sen funderar jag lite hur de tänkt att man skall få ut motdubb, borrchuck osv, finns ingenstans att slå in en kiljagare.#

Är det inte som vanligt, att man vevar "i bott" bakåt, så stöts verktyget ut?
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Jovisst är det så. Bara att snurra veven bakåt på dubbdockan så lossnar chucken eller motdubben som av ett trollslag. :razz:
Trevligt i alla fall med lite bilder på underverket.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tack för den infon, är man nybörjare så är man.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Och som väntat så fungerade det alldeles utmärkt att "veva i bott".

Följde med en mk3 borrchuck, men det är ju mk2 i motdubben, undrar om det kanske finns en mk3-kona i spindeländen?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ikväll har jag plockat isär och gjort rent toppslid och tvärslid bland annat. Sen har jag hittat en skruv till som saknas, den som spänner den delade låsmuttern på spindelaxeln. Givetvis är det inte M-gängor, men frågan är då om det är UNF/UNC/Whitworth eller något annat? Grovleken torde vara 1/4" samt 3/8" i alla fall.

Sen tycker jag att det kanske är lite mycket glapp i topp och tvärslidens muttrar, men det är väl inte så mycket att göra något åt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tänkte försöka få tag i dessa bultar idag, vad är det troligaste? Whitworth eller UNC? Den skruven som finns till det andra lagret är märkt med en 3:a på skallen, och mäter 3/8" utanpå gängan, och stigningen är 16tpi. Både UNC och Whitworth verkar stämma in på den skruven, hur ser man skillnad annars? Rundade vs spetsiga toppar eller nåt annat?
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Troligen är det Whitworth. Hur man ser skillnaden? Jo, det skiljer på gängstigningen. UNC har 60 graders stigning medan Whitworth har 55 grader. Inte så stor skillnad kan man tycka. Oftast så går det emellertid att använda en UNC skruv i stället för Whitworth och det motsatta.
http://www.swebolt.se/se/g-ngor.html
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

okej, skulle ju helst ha rätt skruvar, men Whitworth duggar det ju inte tätt med direkt. UNC är ju däremot inte så svårt att hitta. Kanske finns det någon som läser detta som sitter på ett litet lager?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jag har en påse nånstans med withworth samt en låda med tappar kanske kan finnas nått snitt också hade ju vart fint att få användning för dom åtminstone en gång i livet.

Enligt ett gammalt mail verkar jag ha dessa skruvar köpta på sifvert skruv vill minnas att den minsta sorten inte var withworth utan dom skickade nån annan dom tyckte passa lika bra utan att informera.

1/2 withworth
7/16 withworth
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det är nog 1/4" och 3/8" jag behöver om jag inte är helt ute och snurrar. Skall förresten kolla, har nog fasen snitt för några Whitworthgängor i alla fall. Ångrar djup att jag nyss slängt kilovis (om inte 10kg+) med tumgängade skruv och mutter efter min morfar.
ds77

Inlägg av ds77 »

Här är en sida som kanske kan vara användbar: http://www.gewinde-normen.de/en/whitwor ... hread.html

Har du ett exemplar av de skruvar du saknar kan du ju ta reda på lite mer exakt vad det är med en gängtolk.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja det får kanske bli att köpa en gängtolk. Lilla skruven har jag inte hittat nån annanstans på svarven att testa med. Dock är jag väldig tövertygad om att den stora är W3/8" då allt verkar stämma med det.
Hittade förresten ett försäljningsblad för svarven på nätet: http://www.asbrinks.info/bilder/banksva ... alet-2.jpg. Dessutom såg jag igår att välten i lekparken i Sala Stadspark är av fabrikat Åsbrinks :)
GFEF

Inlägg av GFEF »

tompas11
>Jo, det skiljer på gängstigningen. UNC har 60 graders stigning medan >Whitworth har 55 grader.

Inte gängstigningen utan toppvinkelen på grundprofilen
som är en triangel.

U i UNC står för Unified en gänga som skall passa både
Engelska Whitworth och tidigare USA system.

Umdantaget är 1/2" som har anna stigning
Skriv svar