Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Såg inte så svarvat ut men snyggt var det!
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Den är körd helt i en svarv (med drivna verktyg), fast du har rätt i att den inte ser speciellt svarvad ut.
Kanske ska lägga in dom i träden om senaste fräsningen istället?

Kanske ska lägga in dom i träden om senaste fräsningen istället?
- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Då skall den vara här.
Vi vill ju gärna se vad man kan åstadkomma med svarvar, gärna med lite finesser också.
Men det vore ännu mer intressant om du fotade under körning också.
Vi vill ju gärna se vad man kan åstadkomma med svarvar, gärna med lite finesser också.

Men det vore ännu mer intressant om du fotade under körning också.
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Ska köra 13st till + 2st bitar med bara halva "ving profilen" så jag ska se till att ta mer bilder då.
Har faktiskt några till från den här körningen med som jag kan posta senare.
Har faktiskt några till från den här körningen med som jag kan posta senare.
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Blir det inte väldigt "fladdrigt" att fräsa en dylik utan stöd på mitten?
Vad är det för totallängd?
Vad är det för totallängd?
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Visst blir det lite fladdrigt, men utan utmaning så är det väll inget kul?
Hela biten är 338mm lång och jag kör den så långt med två verktyg, en 16mmm HM fräs och en 5mm HM fräs samt en 6.3mm HSS borr för hålet från sidan, orsaken till att köra med ganska klena verktyg är just att biten är ganska fladdrig, blir även en borr för att göra fästhålen samt luftkanalerna nästa gång.
Först börjar jag med att fräsa måtten på dom fyrkantiga delarna då det som är viktigast, om dom skulle bli något vridna inbördes gör inte lika mycket då eventuell snedhet drar till sig ved montering bara dom måtten är exakta.

Sedan frästes planen, först mitten, sedan längst ut och till sist närmast chucken :

Efter det så frästes dom små urtagen med 5mm solidfräs, först delen med skarpa hörn och sedan urtaget för dom 8mm bränslerör.


Hela biten är 338mm lång och jag kör den så långt med två verktyg, en 16mmm HM fräs och en 5mm HM fräs samt en 6.3mm HSS borr för hålet från sidan, orsaken till att köra med ganska klena verktyg är just att biten är ganska fladdrig, blir även en borr för att göra fästhålen samt luftkanalerna nästa gång.
Först börjar jag med att fräsa måtten på dom fyrkantiga delarna då det som är viktigast, om dom skulle bli något vridna inbördes gör inte lika mycket då eventuell snedhet drar till sig ved montering bara dom måtten är exakta.
Sedan frästes planen, först mitten, sedan längst ut och till sist närmast chucken :
Efter det så frästes dom små urtagen med 5mm solidfräs, först delen med skarpa hörn och sedan urtaget för dom 8mm bränslerör.
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Svarvade fästen till manuella pooldukstäckare.
Material: Svart POM plast DIA 82mm.
Köres på bit eftersom mitt stångmagasin endast klarar upp till 65mm.
Som synes i videon är det väldigt lättbearbetat material som även får en väldigt fin finish vid ett finskär.
Sida 1 -
Sida 2 -
Material: Svart POM plast DIA 82mm.
Köres på bit eftersom mitt stångmagasin endast klarar upp till 65mm.
Som synes i videon är det väldigt lättbearbetat material som även får en väldigt fin finish vid ett finskär.
Sida 1 -
Sida 2 -
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
560r/m när jag borrar centrumhålet. Tur man har stålhätta i fall biten lossnar.cypher skrev:Vackert. Hur snabbt vågade du snurra klumpen? Är det en revolver med fyra platser? Hur mycket utrymme hade du kvar när du växlat in bommen?
Hur räknar du på ett sånt här jobb? Jobbar du alltid med bitar som väger flera hundra kg?

Revolvern är en 4-läges elektrisk.
Det var trångt med Ø80-bommen. Jag växlade så nära biten det gick, ändå var jag tvungen att ta ur dubben ur pinolen.
I det här fallet fick jag ett pris av kunden, "take it or leave it". Nu i efterhand var det nog lite i underkant.
Annars när det gäller pris på sådana här jobb så får man titta bakåt, om kört något liknande och göra en uppskattning efter det.
Det är inte alltid det är flera hundra kg, men detaljer man orkar lyfta för hand blir mer och mer sällsynta.
Ett intressant fenomen, jag testade att starta och direkt stoppa spindeln utan att klämma detaljen axiellt.
Biten kröp omedelbart ut 25mm ur chuckbackarna.
Förmodligen en effekt av att biten är lång och tung. Lite samma grej som när man kör ett snett uppriktat stödlager.
Nu återstår bara finkörning av sista änden, med det tråkiga spåret, tolerans h6.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Haha, det är overkligt stora bitar du bearbetar 

- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Liten detalj till en helikopter. Några ytor o spår i tolerans H7+ Material AW 6060 ALMgSi0,5
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- DW
- Inlägg: 2497
- Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
- Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
- Kontakt:
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Mellanstycke / adapter för luft respektive nitrogen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)

Ett centrumnav SS1672 dia130 mm. Här är svarvningen på baksidan. Andra sidan ska gängas utanför centrum samt borras upp och pressa ett kilspår invändigt i centrum! Har köpt ett verktyg för att trycka kilspåret i svarven, ska bli intressant att testa!
Är det någon som har kört med en "kilspårspressare" och vet ungefärlig skärdata?
Sen har jag en annan fundering.
Jag ska gänga med mina drivna verktyg och har glömt bort vilken g-kod som används för detta. Vet att jag gjort det för några år sedan men hittar inte igen programsnutten jag använde då! Någon som är kunnig inom området och kan rådgiva mig?
Följ youtube-länken för en film på bearbetningen!
Börjar med andra sidan på måndag, kommer väl lite nya bilder så dags!
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Jag vet inte riktigt vad du menar med "kilspårspressare"?
Jag har hyvlat kilspår i svarven, och resultatet vart väl "så där".
Problemet var att det ville dra lite snett.
Varför "stöter" du av änden på biten istället för att plana?
Rädd för biten ska lossna?
OT:
Hur har det gått med korthålsborrningen?
Jag har hyvlat kilspår i svarven, och resultatet vart väl "så där".
Problemet var att det ville dra lite snett.
Varför "stöter" du av änden på biten istället för att plana?
Rädd för biten ska lossna?
OT:
Hur har det gått med korthålsborrningen?
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Är det Fanuc på svarven så kan det vara det vanliga G84 även för drivna verktyg om du ska gänga axialt.
Kan ev vara nåt annat typ G88 om du ska gänga från sidan.
Jag brukar även skriva M29+(varvtal) för vara säker på att ridgid tapping är på.
Svarven på jobbet har inga drivna verktyg så jag gissar mest
mvh tommy
Kan ev vara nåt annat typ G88 om du ska gänga från sidan.
Jag brukar även skriva M29+(varvtal) för vara säker på att ridgid tapping är på.
Svarven på jobbet har inga drivna verktyg så jag gissar mest

mvh tommy
- Repaterion
- Inlägg: 597
- Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
- Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Senaste svarvningen var en "bussning" till svärfar som han skulle ha i sin röjsåg så att den nya slirkopplingen skulle fungera.
79,5/71,5X8mm svarvat i herdligt "Bonnjärn"
Hoppsan missade att det var CNC det gällde... Är det kölhalning som straff nu?
79,5/71,5X8mm svarvat i herdligt "Bonnjärn"
Hoppsan missade att det var CNC det gällde... Är det kölhalning som straff nu?
