Jaha, de har visst sorterat tråden som "kopplingstråd" nu.
Tackar!
Edit: De har en kategori som heter "koppartråd, emaljerad" Varför kunde de inte sortera in denna tråd där också? 55-190-38 kallas ju "emaljerad" i beskrivningen.
Angående förlusterna så har tillverkaren tabeller som visar kärnförlust per volymenhet beroende på material, temperatur, frekvens och dB. (edit: inte dT^)
dB är inte topp-till-topp-värdet, utan halva topp-till-topp-värdet, alltså medelnivå-till-toppvärde.
I programmet från Epcos som jag länkade till kan man låta programmet slå i tabellerna. För att få total kärnförlust multiplicerar man sedan kärnans volym med värdet ur tabellen. En riktlinje är att hålla sig under 100kW/m^3 (=100mW/cm^3) för ferritmaterial.
Senast redigerad av bearing 21 april 2010, 20:47:09, redigerad totalt 1 gång.
Hmm, det här programmet var inte dumt inte, man kan till och med räkna på flyback-trafos.
Inte säker på att jag gör rätt dock för jag får ganska stora förluster enligt programmet.
När de skriver B[mT], menar de då delta B eller hela flödet? Valde parametrarna 100kHz, 200mT och 50°C. Då blir förlusterna ca 525W/m^3
Har en känsla av att de menar förändringen i flödestäthet, som i mitt fall var ca 10% isåfall är det 25mT som ger förlusten 2.5W/m^3
Konventionen är faktiskt att använda halva delta-B och jag har för mig att det där programmet använder det också. Det är alltså ~13mT som skall matas in... Kärnförlusterna i ferrit vid 10% delta-I (delta-B) och 100kHz blir mycket små!
Hehe, tänkte titta lite på hur det skulle bli med halva delta-B, men så små värden fick man inte ens räkna på
Så man kan lugnt säga att förlusterna blir så små att de kan approximeras till 0W. Men eftersom en järnkärna troligen blir både mindre och billigare så får det nog bli en sån ändå. Dessutom är det en stor fördel att induktansen är högre vid små strömmar.
Ska bara fråga elfa var de har gömt undan järnpulvret.
Nu har jag lindat min kärna. Koppartråden (eller snarare kopparstaven...) var jättejobbig att linda, men med lite vilja så blev det ganska snyggt.
26 varv blev det. Vet inte om man ska linda runt hela eller om det är bättre att lämna en bit olindad.
Använde du 2mm-tråd? Kan tänka mig att det var tungt!
Ju mer jämnt fördelade varven är desto mindre blir läckfältet så det är ofta lämpligt att linda runt om hela. Det ser bra ut på bilden! Mycket snyggt, särskilt med tanke på hur grov tråd du brottades med...
Jo det är 2mm tråd.
Räknade lite på hur tätt tråden skulle sitta innuti och det visade sig att det fick plats 26-27 varv (jag ville ha 25) så det var ganska lätt att linda på så vis.
Efter de första 2-3 varven var det faktiskt inte så svårt att linda.