Tips: CNC Svarv Harrison TU 150 U (Blocket annons)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho
Inlägg: 1098
Blev medlem: 28 november 2008, 08:46:10
Ort: Finland, Åland

Re: Tips CNC Svarv Harrison TU 150 U (Blocket annons)

Inlägg av thewho »

Jävlar va coola maskiner :tumupp:
Jag borde få tummen ur och göra klart min fräs :oops:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Tips: CNC Svarv Harrison TU 150 U (Blocket annons)

Inlägg av Meduza »

Nej jag låter dom inte bara stå och förfalla, men jag har å andra sidan inte kommit så långt framåt heller...

En kul sak var att jag hittade Denfords prislista från 2003, och hittade vad min svarv såldes för då (Denford Cyclone är originalsvarven, TU150U är bara ett annat namn på den) :)
cyclone.png
Jag har rengjort det yttre på fräsen, fått bort nästan all ytrost med bland annat citronsyra osv.

Skärmen är bortplockad med sin arm på svarven, börjat plocka bort lite plåtar för att komma åt att rengöra den invändligt, läst på om servodrivarna oc frekvensomvandlarna samt olika sätt att styra dom.

Troligtvis blir det att jag monterar ut alla datorkorten ur den och sätter in en ny dator med EMC2 och ett Mesa 5i20 instickskort i elskåpet på svarven och styr dom befintliga drivarna och frekvensomvandlarna med den samt monterar en touchskärm infällt på den högra sidan om dörren.

Saken är nämligen att det gamla styrsystemet har fel någonstans på datorkortet så att en axel inte fungerar,tydligen ska det vara felsökt till datorkortet och det fanns några nya kretsar medskickat som dom hade fått från harrison, men då batterier är slut i systemet (alla parametrar borta) och jag hellre kör med ett modernare system så känns det bättre att bygga om i stället för att försöka få igång det gamla systemet...

Fräsen ska jag bara byta styrning till spindeln på, troligtvis på samma sätt som i en tråd här på forumet, samt göra en adapterkabel så den går att köra direkt från EMC2.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar