Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Berätta om dina pågående projekt.
bearing

Re: Motorcykelprojekt "Drivkraften"

Inlägg av bearing »

Kolla in det här:

Litiumbatterier saknar nästan helt Peukert-effekten, vilket gör att de klarar att driva en startmotor under lång tid utan att tappa spänning.

De här gör LiFePO4-celler med hög kvalitet.
http://www.a123systems.com/a123/products
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Häftigt, undrar när en vanlig människa kan köpa sådana batterier? Lär kosta en hel del, men ser bra ut för framtida elfordon 8)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

bearing skrev:Kolla in det här:

Litiumbatterier saknar nästan helt Peukert-effekten, vilket gör att de klarar att driva en startmotor under lång tid utan att tappa spänning.

De här gör LiFePO4-celler med hög kvalitet.
http://www.a123systems.com/a123/products
Fascinerande, på honom i videon låter det som att bara för att man har ett sånt batteri så ger startmotorn samma effekt men tar lägre ström. Eller ja, det är i alla fall så jag tolkar det, när han säger att startmotorn och kablarna kan gå längre utan att överhetta enbart på grund av batteriet.
bearing

Inlägg av bearing »

Mycket av det han babblar om uppfattade jag som rappakalja. Skulle kunna göra en hel lista om det.
Men resultatet av testet talar ju för sig självt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

choppertony skrev: Nu till en annan sak. Ett Mc-batteri eller bilbatteri kan nog visa 12-13 volt men försöker man starta så orkar det inte?
Är det ett biltemabatteri eller ett av vettigt märke ? är det ett "underhållsfritt" eller ett riktigt ?

Har man en "strömhungrig" startmotor så orkar helt enkelt inte billiga batterier med dess höga startström, jag har exakt
det problemet på min hoj, så det slutar med att man får betala mer för kvalitet, helst vill man ju ha yuasa, men efterssom
japanerna har straffskattat ut bly, och det är nån miljötull(?) på det så går dom knappt att köpa längre, så det får bli
varta eller liknande.
Jag minns att jag hade problem med ett bilbatteri en gång och då så kollade de batteriet med en apparat som en voltmätare dalade ganska snabbt.

Är det något man kan bygga själv? Hur mycket belastar man batteriet med? och med vad?
Det skulle helst vara billigt oxå *L* En mätare som mäter volt finns ju på KoC.
På ett tidigare jobb hade vi två sådana, en kallades "belastningsprovare" och den kopplade helt enkelt in en stor fet resistor över batteriet och mätte
hur mycket spänningen sjönk, vet inte hur mycket den "fick" sjunka, oftast var det så att ett sachysst batteri höll typ 12V med den inkopplad,
och ett kasst gick ner till väldigt låg spänning.

Dess konstruktion var väldigt enkel iaf, en stor veckad tunn plåtskiva av okänt material (kanthal ?) i en stor "bur" för man inte skulle bränna sej
(det blev rejält varmt, av naturliga skäl.)

Sen hade vi en "batterikonditionsmätare" som jag tror stegvis gjorde belastningsprov, sen fick man ut en liten lapp modell kompressionsprovare
där man kunde se var det "tog stopp", den var dock lite jobbigare att använda då man var tvungen att mata in siffror från en tabell
på rattar på framsidan, antagligen vad batteriet var speccat att klarta ang startström osv.
Skall man koppla själva mätaren parallellt med det man belastar med? Gissar det..."nybörjare" Det kanske finns någon som gjort något liknande här! Tackar för tips och idéer. /// mvh / Tony
Du vill nog mäta rakt över batteriet medans du belastar.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Den där veckade plåten i en stålbur låter inte något som man hittar hos KoC. Funderar på om man tar en 150W bygglampa om det nu inte finns något bättre billigare och kopplar inöver batteriet. Det kanske är för lite med 150W för att få någon effekt av det med en gång?

Någon som kan räkna på detta. 500W lampa bör ju ge effekt på batteriet med en gång. Men man skall ju oxå ha kablar som pallar detta. Skulle det gå med vanliga inomhus-kablar som man har till förlängnings -sladdar o dyligt?

Jag hade gärna använt något annat än en lampa .... .... Ingen motor heller.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Då får du ha en bygglampa som går på 12 volt.

Biltema säljer sådanna batteritestare. Köp en sådan och mät sedan vid sidan om.

edit: Använd grova startkablar.

edit: snabbt överslag i huvudet så bör en 500 watt 230v bygglampa bli ca 1 watt om du kopplar den på 12volt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Blir nog bättre att skaffa en bunt med 55-100w lampor för 12v .
Skriv svar