Vettig texteditor, som funkar med stora filer, Vilken?
Re: Vettig texteditor, som funkar med stora filer, Vilken?
En interaktiv 'sed' hade suttit fint, med "--context"-stöd såsom grep har. Men det bästa jag kommer på är just att köra grep med --context=xx (och -n för radnr) för att hitta var du ska ändra, och sedan använt sed för själva ändringen. Det är ju också ett mer "framtidssäkert" sätt på så vis att redigeringen kanske ska göras framöver igen och filen då växt sig än större.
Less kan väl läsa stora filer? Och söka i dem. Så den borde man kunna använda för att leta efter det som skall ändras.
Och sen kör man sed för att göra ändringarna.
Å andra sidan så äter ju perl sed-syntax, så jag skulle nog sikta på perl ändå. Det går ju att göra mer villkorsstyrda redigeringar med perl också.
Det är ju lite otydligt fortfarande vad som skall göras, men skriver man i perl kan man ju t.ex. söka rätt på ett regexp och plocka ut delar av träffen för att sen använda i sök-och-ersätt. Så det kan ju gå att eliminera det här manuella tittandet i filen genom att låta perl titta istället.
Jag har t.ex. skrivit ett perl-script som gick igenom en postscript-fil och letade rätt på pappersstorleken (den kan stå lite var som helst) och sen gick igenom och la in extra postscriptinstruktioner med dimensioner baserade på den. (Scriptet la helt enkelt till ett nummer ute i marginalen, men för att hitta högermarginalen måste man veta pappersstorleken.)
Och sen kör man sed för att göra ändringarna.
Å andra sidan så äter ju perl sed-syntax, så jag skulle nog sikta på perl ändå. Det går ju att göra mer villkorsstyrda redigeringar med perl också.
Det är ju lite otydligt fortfarande vad som skall göras, men skriver man i perl kan man ju t.ex. söka rätt på ett regexp och plocka ut delar av träffen för att sen använda i sök-och-ersätt. Så det kan ju gå att eliminera det här manuella tittandet i filen genom att låta perl titta istället.
Jag har t.ex. skrivit ett perl-script som gick igenom en postscript-fil och letade rätt på pappersstorleken (den kan stå lite var som helst) och sen gick igenom och la in extra postscriptinstruktioner med dimensioner baserade på den. (Scriptet la helt enkelt till ett nummer ute i marginalen, men för att hitta högermarginalen måste man veta pappersstorleken.)
Testat två program nu, Ultraedit och EmEditor, båda fungerar mycket bra på 1,2 GB filer, dessutom hyffsat snabba.
Vad jag saknar i UltraEdit, men som finns i EmEditor är ett statusfönster som berättar vad som händer, istället för det evinnerliga timglaset,
vilket gör att man inte vet om programmet jobbar eller har hängt sig.
Vad jag saknar i UltraEdit, men som finns i EmEditor är ett statusfönster som berättar vad som händer, istället för det evinnerliga timglaset,
vilket gör att man inte vet om programmet jobbar eller har hängt sig.
Måste du använda regexp? Det begränsar ju urvalet utanför *nix-världen.
Finns det ingen möjlighet att använda "vanliga" sökningar?
-
De flesta bättre editorprogramen i Windows miljöer klarar regexp gallant.
Lite svårt att söka efter kontrolltecken utan regexp.Johanb skrev:Måste du använda regexp? Det begränsar ju urvalet utanför *nix-världen.
Men som sagt både ultraedit och emeditor klarade jobbet gallant, och snabbt, t.ex. ca 2 min för att ta bort runt 14M tecken.