En sak som superGIMP inte klarade av var att förminska en enormt stor bild. För svårt för en amatör som mig såklart.
Och ja programmet kraschade men det var troligen allt annat det var fel på såklart installerade photoshop på samma maskin och vips så gick EXAKT SAMMA PROCEDUR.
Jag provade såklart inte i 5 minuter och kastade det sen utan i flera veckor och fick endast ut frustration. Konstigt då att jag som helt okunnig fick till allt i photoshop TROTS att jag inte kunde det mer än gimp. Men men vad vet jag
När jag gjorde mjukvara försökte vi göra den tydlig och lättanvänd och på detta sätt slippa helt onödig support.
99% av all min bildredigering gör jag i paint men när jag måste in i själva bilden och pilla med detaljer behövs något kraftigare.
Och det jag menar med att jag inte är bra på såna mjukvaror (PS, gimp) är att jag inte jobbar med dem dagligen och således inte kan alla finesser som gör allt enklare kan dock det nödvändigaste för att få till det jag önskar. Samma med word, excel osv jag kan det jag behöver och resten tar jag reda på när jag behöver. Och ja just det det går att hitta hjälp till PS till gimp var det hopplöst. Nu menar jag inte själva manualen utan där någon gör något liknande man önskar göra.
Nu är det ett tag sen jag provade så jag SKA inte säga hur det är
nu men då jag testade var det långt ifrån jämförbart. Bara minnesanvändningen var enorm på GIMP minns jag.
JohanB:Om jag önskar göra en sak i ett program jag VET exakt vad jag vill göra men hittar inte funktionen i programmet vems är då felet? Visst en del ansvar vilar på mig som inte vet exakt vad den funktionen heter/kallas i just det programmet, men jag tycker ändå att man med 15 års datavana åtminstone ska kunna hitta det på ett par timmar. Jag lyckades ju gissa mig fram i PS? Som att ha en GPS som inte visar rätt väg men som bilförare ska man ju veta rätt eller hur?
Precis lika frustrerad var jag när jag skulle använda Lotus Notes.
Men om vi säger att vi har en bransch där 99% använder PS eller Corel Draw vilka program ska man då vara utbildad i?
Dock håller jag med om att man även behöver en glimt av konkurrensen. Dock tycker jag inte att det är skolans sak egentligen de ska bara tillhandahålla verktygen sen om det är biltema eller kamasa det kvittar ju sålänge det fungerar. All utbildning nu är egentligen värdelös om man inte får lära sig hur man skaffar ny/utökad kunskap det är det som är det viktiga.
Edit:Sista stycket har TomasL redan duplicerat.