funderingstråd kring brutal rörselsedetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: funderingstråd kring brutal rörselsedetektor

Inlägg av Icecap »

Hmmm... fick en idé: en IR-sensor (fotodiod) som bara kan "se" varje skiva, liggande på backen en bit framför (ung. där ställningen når backen).

En träff borde ge en kort men mätbar värme"puls" som borde kunde kännas av.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Min första tanke är att klistra på reflextape eller liknande på baksidan av plåten och registrera förändringar mha någon slags fotosensor riktad mot baksidan av plåten (exempelvis av typ som används vid entrer i butiker och liknande)..
Dessa sensorer får isåfall kapslas in i, alternativs bara skruvas fast på ytterligare en bit hardoxplåt som i sin tur fästs bakom ribban.
Dessutom får man montera sensorn så den bara kan "se" reflextapen när plåten befinner sig i en position den endast befinner sig i när den blivit träffas, dvs ej dit vinden kan få den.
Det kan ju med fördel också monteras en plexiglasskiva som sensorn kan se igenom för att skydda mot eventuellt splitter underifrån.

(Kul med dessa trådar när folk spånar på lösningar av helt vardagliga problem! mer sånt!)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kul att du beskriver det som vardagliga problem, jag trodde nästan att jag var ensam om dom här problemen :mrgreen:

lite lösryckta saker

splitter, splitteret kommer mest rakt ut från från plåten sett, så exempelvis backen under plåten är brutalt tilltygad, som man gått med en röjsåg

neckdelen med att dektera frammifrån är att man måste ha det skyddat , allt utom första raden får kulor från målen framför

varje avbrott i skjutandet tar tid, minst en halvtimma för att åka bort till dom längst bort, ordna och komma tillbaka
vill undvika det i det längsta

att kulorna tar i kabel bort från plåten, japp, målen är så svåra att träffa att ungefär hälften av skotten tar utanför, och då inte långt bort, nära missar med andra ord, det syns på gummit dom hänger i, som tål förvåndsvärt många träffar
bara en har totalhavererat, då med en kanttråff på plåten mitt i gummit så splittret trasade sönder hela gummi bandet
just det med splitter från en kantträff gör att kabel bort är chanslöst,
har provat att ha parallella kablar och bandkabel, lönlöst så jag skippar det hela

mina egna funderingar har varit
elektronikmodul bultas ihop med plåten på baksidan, med en extraplåt
detektering med piezomic limmad mot montageplåten
skummgummi buffert till splitterskyddad plåtlåda där man har batterier och en irsändare, riktad rakt upp

ovan ribban har man mottagaren, med batteri och en kraftig lysdiod som riktas rakt upp
ovan lysdioden så har man en bit plastspegel som länkar ljuset mot skytten
så vid träff så lyser det ovan träffad plåt i en fem sekunder

men det känns fortfarande inte helt ok
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

Du får investera i mer hardox och montera elektroniken bakom den bocken ni har i trä får bli hardox då har du en dyr lösning. Men dom har inte sönder den så snabbt. Fast får den stå kvar är det säkert någon som kommer med någon nitro express med stålkärna kula och fixar några hål.

Vissa skyttar skjuter på allt som inte är av papp eller hardox utan allt annat som finns på skjutbanan av någon anledning.

Kan kolla vad dom fick för mål markerings utrustning när militären la ner. Fast det var för vanlig papptavlor.

Du skrev tar 30min, vilka avstånd skjuter ni på 1km+ :) eller får ni inte köra fordon där, marken bär inte ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nitroexpress räds jag inte
men 50bmg med wolframkulor är hyggligt penetrerande :badgrin: :mrgreen:

målen är bara ute på skjutdagarna och flyttas även från dag till dag, därför måste det vara en smidig lösning

japp 300m > 1km+
den undre bilden är på 936m med 60x60cm plåt på dom två största vid sidorna
largasso

Inlägg av largasso »

Borde inte en mikrofon kunna detektera en träff ????

Hälsningar sign: "ej jägare"
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jo, men från vilken av plåtarna?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om alla plåtarna har olika storlek, så borde efterklangen bli olika frekvensmässigt.
Då kan man med en DSP (eller liknande kanske en ARM7 räcker) analysera ljudet med start EFTER att den initiella ljudpulsen (träffen) har klingat ut.
Bara att släpa dit en ZOOM H4 eller liknande ställa in för 24 bitars sampling samla in och ta hem informationen för signalbehandling i PC´n för att se om detta är en framkomlig metod.

Så skulle jag gjort om jag/vi fått detta utvecklingsuppdrag medan jag konstruerade ljudmätutrustning mot FMV.
FMV skulle väl fått slantat upp ca 500kSEK för en sån utredning, sen 1MSEK för en förstudie, sen 2-5MSEK för en prototyp...
Initialt hade vi nog bara klarat uppgiften dvs indikerat träff, sen broderat ut uppgiften med quad-mikrofoner och då kunnat "lite mera", då hade vi nog även rapporterat avstånd och vinkel till skytten samt vapentyp.
Det var glada tider i slutet av 80-talet som antagligen ej kommer igen.

Den enkla testen, sopa till med en hammare, sampla med ett minnesoscilloskop ta ut en FFT och se om det ligger olika frekvensinnehållsmässigt.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Såg ett program på Discovery igår som handlade om krypskyttegevär. De testsköt bland annat "50 cal"-vapen och använde ett mål liknande den här rackiga skissen:
Bild

En träff på plåten fick det hela att svänga så att den röda bakre plåten blev synlig för skytten ett ögonblick innan den svängde tillbaka till ursprungsläget. Kanske lite för avancerat bygge för er hobby men jag tyckte det var en intressant lösning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den där lösningen är intressant, har provat den irl i en lite annan tappning,
men har två nackdelar

det första är att staget ifrån plåten är extremt sårbart , eller om man gör den i hardox , markerar träff

det andra är att man bara kan göra dom i kaliber/avstånd specifik modell,

på långa avstånd med relativt klen kaliber, som 6mm ppc och stor plåt så blir kraften och svängningen klen
om man gör den i tunnare plåt och skjuter med grövre kaliber, som 338lm så går den klena plåten sönder
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

En mikrofon vid varje tavla på lika avstånd, den mikrofon som triggar först borde väl vara närmast målet? Då slipper man iaf triangulering vilket annas borde vara en möjlig variant om än lite mer avancerad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, mikrofonvarianten , med två mikrofoner vid var ända av stället borde ge vilken plåt som träffades, dom kan till och med kommunicera med ir om man vill slippa kabel

det måste provas
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med lite val av platserna för micarna så borde man kunna göra detekteringen väldigt simpel

om man har ena micen så den detekterar ljudet först, och andra så långt bort att den alltid detekterar som nummer två så behöver man exempelvis bara en 4017 som stegar fram till rätt uträkning
har man mickarn i var sin ända utan ökat avstånd på ena sidan måste man ju hålla koll på vilken som triggar först

hörs gör ju dom, man hör plinget på kilometeravstånd

det skulle även gå med en vanlig stereosändare och ha all elektronik vid skytten

nu måste jag fösöka sova fast funderingarna viner som richochetter i skallen :oops:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Om man placerar 2 mikrofoner ca 4 meter bakom och 4 meter i sida med ett mätområde som är 4 meter (dvs 12m mellan mikrofonerna) och 500mm mellan tavlorna. Då blir skillnaderna i ankomsttid maximalt ca 10ms och som minst ca 1ms.
Ankomsttidsbestämning är faktiskt rätt krångligt, det finns massor av felkällor, t.ex vind, inversion, skillnad i fuktkvot i luften, snedträff som gör att plattan skickar olika sorters ljud (asymetriskt ljud) i olika riktningar, i ditt fall så kommer t.ex mynningsknallen att utgöra en stark felkälla som måste sorteras bort, samt en hel del annat.
Så lite signalbehandling för att bestämma VAD som är "rätt" ankomsttid krävs (gjorde vi med en Z80 under 80-talet på artilleriljud som färdats 1-30km, men då låg det ca 3 manår programmering och algoritmoptimering bakom) med en DSP så kan man lösa det med "brute force" istället.

Men tag dit en bra inspelningsutrustning och samla in ljud samt analysera inspelat ljud innan du lägger ned för mycket tid på lösningen.
Funkar det inte på labbänken med inspelat ljud så kommer det garanterat INTE att fungera i verkligheten heller :)
Senast redigerad av limpan4all 25 januari 2010, 07:59:26, redigerad totalt 1 gång.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Jag började för ett tag sedan på en trianguleringsmoböp mha mikrofoner för ett tag sedan. Men det kom lägenhetsbyte och massa annat ivägen (läs lathet), kanske dags att återuppta det projektet igen.
Skriv svar