Bygga stor 7-segmentdisplay

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Man måste ju ha en transistor på varje sida om segmenten. Varför funkar inte det? Om man har en FET på anodsidan då?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Alltså med transistorerna på anodsidan (en till varje siffra) väljer man vilken siffra som skall tändas.

Ett shiftreg + 7 transistorer på katod-sidan väljer vilka segment som kopplas in = 7+5 transistorer för 5 siffror.

Sätter man en transistor mellan dessa 7 transistorer och jord ist. blir det 8 transistorer per siffra = 40st för 5 siffror.

Ovan gäller multiplex.

Med rätt sorts shiftreg = LED-drivare behövs inga transistorer alls.
(Titta på alla kretsar jag har nämnt i 2 olika poster, det finns iaf. en som klarar 15V)

Spelar ingen roll vilken transistor du använder (PNP eller FET) allt transistorn gör är att mata ut ström till den siffra du vill tända.

Vad är det som inte funkar ?

FS>>

Transistorn längst ned skall ersättas med en PNP på anodsidan för att välja siffra, Då kan de 7 välja segment till alla siffror.

Alternativt koppplar man enl. schemat till alla siffror dvs. 5 transistorer (för en 5-siffrig display) på varje utgång på shiftregistret = 40st.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Transistorn längst ned skall ersättas med en PNP på anodsidan för att välja siffra, Då kan de 7 välja segment till alla siffror.
Det var precis det jag letade efter. Tackar! Jag tror FS har luskat ut nåt schema som funkar och det kommer nog upp här om nån dag.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu ska jag nog dra igång bygget efter ett litet (nåja) uppehåll. Jag har luskat ut vilket schema jag ska använda och kommer förhoppnignsvis börja etsa m.m. inom en vecka.

troligen gör vi så här:
Bild

Vet nån om det finns ytmonterade lysdioder som är typ 5x5 m.m? Det e lite drygt att borra hål till alla dioder + att det blir tunnare och schysstare med ytmonterat. Men en vanlig ytmonterad på typ 2x2m.m. blir ju på tok för liten för att det ska bli snyggt. Några ideer?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... ght=lys%2A

Har ett gäng av dessa kvar om du är intresserad
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tackar för tipset, men jag har nog bestämt mej för att köra med vanliga hålmonterade dioder ändå. Jag kan nog kirra ett xy-bord i skolan så att jag slipper borra.

Är det nån som ser nåt fel på schemat? Den vänstra varianten kanske är att föredra för att slippa löda så mkt. Kan man göra det enklare?
Skriv svar