Ok då hänger jag med. R1 bör vara bas/gate-motstånd till den transistor som slår till/från relät som separerar batterierna.E85 skrev:Det var jag som satt dit R1 i mitt schema för att få nåt att mäta på... men jag ser nu att det nog blev lite fel med mätningen eftersom det är open collector.
Ändra späning till relä
-
Re: Ändra späning till relä
Om man för en stund lämnar frågan om beräkning av motstånd för hysteresis och utgår från E85s ritning.
LM319 har alltså open-collector utgång. Som jag förstår betyder det att den driver (drar) ström när utgången är noll volt, men driver inte vid plus. Jag ska ju driva en transistor som driver spolen på ett relä.
1/ Måste jag byta till icke open-collector (typ 741) ?
2/ Om jag inte MÅSTE, är det ändå lämpligare med 741 ?
LM319 har alltså open-collector utgång. Som jag förstår betyder det att den driver (drar) ström när utgången är noll volt, men driver inte vid plus. Jag ska ju driva en transistor som driver spolen på ett relä.
1/ Måste jag byta till icke open-collector (typ 741) ?
2/ Om jag inte MÅSTE, är det ändå lämpligare med 741 ?
Det beror ju lite på hur du kopplar transistorn också. Om den är lämplig vet jag inte.
-
1. Ja, om du ska få till hysteres.
För att driva transistorn fungerar det i princip lika med oc. och vanlig utgång i detta fallet.
Tack vare att du bara matar med enkel matningsspänning har du endera 0V (gnd) eller Vcc på utgången. Detta eftersom förstärkningen är hög och hysteresen gör att du aldrig kommer att hamna i något mittemellanläge.
För att driva transistorn fungerar det i princip lika med oc. och vanlig utgång i detta fallet.
Tack vare att du bara matar med enkel matningsspänning har du endera 0V (gnd) eller Vcc på utgången. Detta eftersom förstärkningen är hög och hysteresen gör att du aldrig kommer att hamna i något mittemellanläge.
"För att driva transistorn fungerar det i princip lika med oc. "
Vad betyder oc.
Vad betyder oc.
Senast redigerad av rolex42 20 augusti 2009, 13:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Men blir det inte en spänningsdelare från Vcc till feedback och min hysteres pajjar ?
Senast redigerad av rolex42 20 augusti 2009, 13:23:48, redigerad totalt 1 gång.
Var hittar jag reglerna?
Senast redigerad av rolex42 20 augusti 2009, 13:20:11, redigerad totalt 1 gång.
-
OC betyder open collector.
Faktiskt så ska det inte spela någon roll om det är oc eller inte. Utgången kommer ju bara i vilket fall som helst att pendla mellan ändlägena.
Faktiskt så ska det inte spela någon roll om det är oc eller inte. Utgången kommer ju bara i vilket fall som helst att pendla mellan ändlägena.
OK, en PNP transistor efter R1 i ritningen från E85 så börjar det närma sig.
Jag antar att transistorns emitter kopplas till Vcc och reläets spole till kollektor.
Sen kanske det behövs motstånd mellan andra sidan på relä-spolen innan den går till jord eller vill man kanske ha fullt kräm genom relä-spolen?
Om transistorn klarar spänning och ström (i mitt fall 15V & 0.2A) kanske det är en fördel utan motstånd.
Jag antar att transistorns emitter kopplas till Vcc och reläets spole till kollektor.
Sen kanske det behövs motstånd mellan andra sidan på relä-spolen innan den går till jord eller vill man kanske ha fullt kräm genom relä-spolen?
Om transistorn klarar spänning och ström (i mitt fall 15V & 0.2A) kanske det är en fördel utan motstånd.
-
Sätt hellre en NPN-transistor med emitter till gnd. Reläspolen sätter du mellan + (Vcc) och kollektor. Glöm ej dioden över reläspolen. Med ett relä som är avsett för spänningen behövs inget annat motstånd än basmotståndet.
-
Fungerar.
Lite finjustering av spänningsdelningen som bestämmer nivån. Samt fintrimmning av hysteresen.
Sedan behövs lite avstörning med keramiska kondingar på strategiska ställen, samt någon ellyt.

Lite finjustering av spänningsdelningen som bestämmer nivån. Samt fintrimmning av hysteresen.
Sedan behövs lite avstörning med keramiska kondingar på strategiska ställen, samt någon ellyt.