Inte för att vara otrevlig, men med de frågor du ställer skulle jag vekligen rekomendera att du börjar från grunden med c#. Gå till biblioteket t.ex och se om dom inte har en bok i c#. Har dom ingen c# bok funkar det nästan lika bra med VB.net. Det är i princip samma sak men med lite annorlunda syntax bara. .Net framworket är det samma.
För att svara på din fråga så är det ju inte com.cs som skall hitta din timer, utan det är ju när timern har räknat ner som formuläret skall anropa com.cs.
Kört fast i C#
- Gildebrand
Re: Kört fast i C#
Kan någon förklara varför inte den här koden funkar?
Som ni kanske ser så försöker jag skicka värdet från trackBar1 till textboxen dB1, men när jag drar i trackbaren, så skickas inget till dB1.
Kod: Markera allt
private void trackBar1_ValueChanged(object sender, EventArgs e)
{
int Mic1 = trackBar1.Value;
string Mic1Value = Mic1.ToString();
dB1.Text = (Mic1Value) + ("dB");
}
Jag ser inget i koden som skulle orsaka icke-funktionalitet. Har du kollat mha brytbunkter att koden över huvud taget körs? Om du använder Visual Studio borde du med hjälp av brytpunkterna se vilka värden de olika variablerna får och se var det går åt fanders. Skrivs "dB" till rutan?
Det är ju rätt uppenbart att trådskaparen inte kan C# och att då blanda in mutexar är nog att begära lite för mycket. Att det går att göra bättre/smidigare/enklare med språkets inbyggda features råder det ingen tvekan om, men det jag ville visa var principen för hur man kan göra kod trådsäker.johano skrev:"serialnhibit" löses nog bäst med en Mutex i C#
Sen att författaren struntar i att försöka stå ett begrepp först - innan nästa krångelbegrepp bordas - är förstås en annan femma och inte så mycket att göra åt. Försöker man att krypa men misslyckas så kan man inte bara strunta i det och ge sig på att försöka springa istället. Det funkar inte.
Jag rekommenderar att trådskaparen kollar upp statiska objekt och klasser.
Här är en wrapper jag skrivit som hanterar COM-porten i ett av mina projekt: http://misc.fmx.se/Serialcom.cs
Det är inte helt uppenbart hur det fungerar men jag orkar inte förklara helt heller!
Klart är iallafall att du anropar den här klassen från dina andra klasser på det här viset:
För att initera porten:
Skicka data:
Funktionen för inkommande data söker kommandon som börjar på r, b eller c och därefter har 3 siffror. Tycker det är ett enkelt sätt att skicka kommandon mellan µC<->dator.
Här är en wrapper jag skrivit som hanterar COM-porten i ett av mina projekt: http://misc.fmx.se/Serialcom.cs
Det är inte helt uppenbart hur det fungerar men jag orkar inte förklara helt heller!
Klart är iallafall att du anropar den här klassen från dina andra klasser på det här viset:
För att initera porten:
Serialcom.InitSerialcom();
Serialcom.SendProperties(123, 123);