Bly/syra-batteri, bortom räddning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Bly/syra-batteri, bortom räddning?

Inlägg av mrfrenzy »

Det värsta som kan hända är väl att några plattor orsakar en gnista, och det fortfarande finns gas kvar i batteriet efter laddningsförsöken. Brännbarhetsområdet för vätgas är ganska stort....
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Han kan ju även slå upp en stor spricka i batteriet så att syran rinner ut.

Kan ju vara bra att första stoppa batteriet i en sopsäck med lite bikarbonat i botten.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vad är det 4 - 75% om jag minns rätt - ja vätgas är en hemsk gas och inte för inte kallas knallgas. pga. sin höga flamfronthastighet som kan spräcka batterikärl trots relativt stora fritt öppna ventilhål - och större mängder utblandad fritt i luft kan ge dödliga tryckvågor när det smäller...

det är också en orsak till att jag aldrig tror att vätgas blir ett alternativ som fordonsbränsle utöver specialanvändning - just för att den är så jäkla farlig att handa och ingen vill ha potentillet läckande vätgasbilar i sina garage och källare - om det smäller så är det inte bara källaren som försvinner...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För att skydda sig mot gasexplosioner har man i vissa typer av lokaler avlastningsluckor som släpper ut trycket om det skulle ske en antändning i utrymmet.

I detta dokument räknar dom ut vad man skulle behöva för lucka i ett rum som är 4x5x3m som fått en vätgasblandning i luften på 29,6 vol-%.
Slutsatsen blir att luckan behöver en area på 12m2 och får väga högst 0,0035 kg...
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Nja, jag kunde ju inte låta bli. Det störde mig att batteriet bara skulle vara slut, så fint som det är på utsidan.
Så jag kopplade ur cteck'en som inte visade grönt ljus fortfarande, boxade på det ganska rejält, genom att "släppa"/slå det i golvet på en matta i källarn. Åt många håll och vinklar. Skakade runt batterisyran i det också en del.
Sen mätte jag, och ta mej tusan om inte polspänningen obelastat plötsligt låg på 13,2v! Cteck tyckte också att batteriet var färdigladdat?
Skruvade av hattarna och konstaterade att betterisyran nu var alldeles brun och inte det minsta genomskinlig.
Så jag spände upp en t-shirt över en plastback och hällde genom den. Inga stora partiklar som jag kunde se, men en brun sörja täppte till t-shirten en del.
Lät syran stå i plastbacken över natten, och nu på morgonen så hade det bruna sjunkit till botten och syran var klar.
Slangade tillbaka i batteriet och satte det på laddning igen. Bara efter nån halvtimme så sa cteck att batteriet var klart.

Hade det ordnat till sig nu!?

Hängde på min kära motor igen, men direkt vid 10A last sjönk polspänningen till 10v. Efter bara några minuter var motorn still och spänningen under en volt.

Knepigt sceneario, men nu var det "spiken i kistan".
einar

Inlägg av einar »

Mitt batteri jag hade i amazonen brukade ha en kortsluten cell och blev aldrig färdigladdat men ibland så släppte det och det låg på 12V. Det batteriet var ett 10 år gammalt batteri från OK som stått oladdat ute under vintrarna men det fungerade skapligt endå :D Ända tills cellen började krångla.

När startmotorn gick så var batterispänningen nere på 7V :shock:

Jag kan tillägga att jag hade det i husvagnen så det har varit totalt urladdad många gånger och ett startbatteri mår väl inte så bra av det
xxargs

Inlägg av xxargs »

FormerMazda skrev:
Knepigt sceneario, men nu var det "spiken i kistan".
du gjorde ett stort fel - du tömde batteriet på syra när det tekniskt sett var fulladdade - du brände förmodligen dom negativa plattorna med ren blysvamp när luften syre fick tillträde till plattorna...

skall man tömma ut syran så skall batteriet vara urladdat eller att gasen som kommer in i cellerna är av syrefri typ (kolsyra, argon eller syrefri kvävgas).
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Aha! Där ser man!

Jaja, av hela den här tråden vill jag ändå summera det med att: inget av detta var ju värt jobbet ens om batteriet vaknat till liv igen.
Varför stå och balta med syror och skapa "knallgaser" när det ju faktiskt inte är så dyrt med nytt batteri. Inte om man tänker på att man sabbat kläderna med syra stänk och blåst ur källaren med en knallgasexplosion. Inte för det hände mig, men det kunde ju gjort det.

Så vi får väl säga som mythbusters, unpractical, but plausible!
Norpan

Inlägg av Norpan »

Hur gjorde de med "torrladdade" batterier förr?
När man som försäljare köpte blybatteri förr så var det ingen syra i, och så fylldes det med syra vid försäljningstillfället.
Det var dessutom mer eller mindre fulladdat efter syrapåfyllningen, och behövde bara laddas om det skulle användas till urladdning, typ husvagn, eller om det skulle stå oanvänt en längre tid.
Eller det kanske funkar att ha det torrt med fri lufttillgång innan man haft på syra.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Batterier som kommer torrladdade är fyllda me kvävgas eller nån annan skyddsgas.

När man rycker förseglingen skall man fort trycka i syran
Norpan

Inlägg av Norpan »

En gång i tiden, när jag jobbade på ett företag som bl.a. sålde batterier var det ingen försegling, mer än de ventilerade korkarna.
xxargs

Inlägg av xxargs »

har för mig att det var någon beläggning på plattorna som oxidskyddade samt att det som senare blir blysvamp i det här läget var en pasta av blysvamp och blysulfat pressat som sedan formerade under första laddningen. Därför skulle man ta det lite lugnt med laddning/urladdning i början tills det hela satt sig.

MF-batterier och AGM-btterier levereras med skyddgas med ofta anpassade syraampuller i plast som passar direkt på påfyllningshålen (och ev bryter plastförsegligar i båda delarna samtidigt i processen) och innehållet byter plats när det fylls och därefter snabbt på med gummihattarna och sedan på med den ofta heltäckande plastlocket.

Idag börja batterierna av AGM-typ vara så lagringsstabila (låg självurladdning) att det i många fall är fabriksfyllda.
Skriv svar