Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)

Inlägg av MNorrgren »

Okay. Ja då är det en stor båt.

Beroende på hur snabbt du vill den ska gå så bör du iaf ha en motor på iaf ca 500-800 watt om den ska gå ganska snabbt. Med tanke på den är under vattnet så blir det ännu större motstånd.

Jag hade 2,5 hk i en 8 kg tung båt, och den gick relativt långsamt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ajdå, det är inte riktigt dem effekterna jag har räknat med! Tanken va att ha ca. 5 Ah batteri (11,1v), vilket blir 55,5 Wh, så om jag har en 500 watt motor blir det bara 6 minuter drifttid, vilket är alldeles för lite!

Men sen räknar jag inte heller med att köra i överljudshastighet, utan 2-3 knop skulle väll räcka bra för mig. Vad tror ni då?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

2-3 knop. Ja du, det beror mycket på vikten och "aerodynamiken" eller heter det hydrodynamik?

Du får testa men det kommer kräva mycket effekt tyvärr :( . Men prova med det du tänkt, och se hur det går. Kanske går bättre än förväntat.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

citizendildo skrev:Okay. Ja då är det en stor båt.

Beroende på hur snabbt du vill den ska gå så bör du iaf ha en motor på iaf ca 500-800 watt om den ska gå ganska snabbt. Med tanke på den är under vattnet så blir det ännu större motstånd.

Jag hade 2,5 hk i en 8 kg tung båt, och den gick relativt långsamt.
hehe 2,5 hk hade vi ju på våran 3 meters plastbåt :D
charcoal

Inlägg av charcoal »

Squiz3r, har du sett den här?
Kanske finns det någon liten godbit som du kan använda i ditt projekt
http://www.instructables.com/id/Underwater_ROV/
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

citizendildo skrev: Jag hade 2,5 hk i en 8 kg tung båt, och den gick relativt långsamt.
Vad är långsamt för dig? Jag har en liten nödmotor på 2hk till en båt på 5meter, det går långsamt. Men snabbare än att paddla, då jag inte kan ro den båten med åror.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Egentligen är väl farten inte intressant annat än om det går 0,1 km/timme eller 1 kilometer per timme. Mig veterligen går inte riktiga ROV särskilt snabbt heller. De som är snabba är i regel bogserade av ytfartyg för tex sidescan sonar osv.

Viktigare då att de ligger rätt i vikt så att det inte går en massa kraft till att hålla dem nere.

Även om den bara går 0,1 kilometer /timme så är 100 meter ett ganska stort djup och dit kommer man ju på en timme. 30 meter skulle då ta knappa 20 minuter i sämsta fall.

Sikten på botten är ändå i stort sett värdelös och man ser endast ett litet område varför man måste köra ytterst sakta för att inte missa något.

Ett konstruktionstips som jag själv "tänkt ut" är en magnetventil kopplad till tex en kolsyrepatron eller tryckluftstank som fungerar som så att sålänge den har nog spänning så håller den tätt. Dvs den är "stängd" sålänge den matas med ström medans om strömmen av någon anledning bryts eller tar slut så vips så blir ubåten mer bojant och flyter (i teorin iaf) upp till ytan. Detta kräver då ett utrymme som man fyller med vatten vid ytan, tänk dykarklocka.

Annars går det ju bra med en stålwire kopplad till ubåten också om den mha kabeln blir "tyngdlös" i vattnet för att inte påverka ubåten i allt för stor grad.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja en sån nöduppstigning har jag tänkt att jag ska ha om jag bygger en UV-ROV, den får blåsa upp nån form av boj (typ en badboll eller nåt) som normalt ligger ihoprullad i ett rör (två halvor som sitter ihop med nåt som går sönder av trycket när den blåser upp).

Man lär dock behöva nån form av tryckreducerande ventil eftersom en fullt uppblåst badboll från 10 meters djup lär explodera när den kommer närmare ytan...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

squiz3r skrev:citizendildo: Igentligen hade jag velat ha en sån stor propeller, men då måste jag fixa någon utväxling, en lågvarvig borstlös går ju i ca. 10krpm...

gOry: Jag tänkte göra det från början, men det verka bli problem med att få den tillräckligt stark... Och sen måste jag ändå göra någon vattentät sak på utsidan, för jag kan/vill inte ha kullagerna i saltvattnet! Hur brukar man lösa det på såna system?
Kullager behöver du inte på utsidan, använt ett vattensmort lager istället.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

g0ry: Vatten smort lager? Låter intressant, men en sökning på google gav inget :/...

V-G, Nerre: Jepp, så har jag också tänkt göra!

charcoal: Den verkar vara lika dant byggd som majoriteten av ROVarna tycker jag? Såna länspumpar som dem använder kan ju knappast vara lämpade för såna tryck som det är frågan om när man snackar ROV's??

Men jag ska testa med en mindre motor på max 100 watt till att börja med och se om jag överlever det.

"Viktigare då att de ligger rätt i vikt så att det inte går en massa kraft till att hålla dem nere."
Det problemet blir löst när man har variabla ballasttankar 8).

"Även om den bara går 0,1 kilometer /timme så är 100 meter ett ganska stort djup och dit kommer man ju på en timme"
Mina ballast tankar ska kunna varieras med 1-2 L vatten, så då borde det gå ganska snabbt att komma ner till dem djupen! :D
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Kanske inte är så lätt att hitta i små dimensioner. men de brukar sitta som stödlager för propelleraxeln på tex segelbåtar. Principen är väl ett lager i gummi med längsgående slitsar som vatten kan passera i.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vattensmorda lager är lätt att tillverka, gjorde en ny till båten för många år sedan, bara en nylonhylsa med längsgående slitsar i , hylsan är ca 5 * längre än diametern

teflon borde funka bra med

du kan ju ha dubbla packboxar på propeller axlen och larm om du får vatten förbi den sista

jag hadde gjort runda hål för inkråmet, och haft oringar som tätning
Nerre

Inlägg av Nerre »

Cutless heter det visst (googlade på "stödlager propelleraxel" och på typ tredje träffen var det ett inlägg som talade om vad det heter).
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

hur går det med bygget??

Hittade en liten plastpropeller om du vill ha något mindre så länge??
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har bara haft två 1 timmes pass sen sist, så jag har inte hunnit så mycket.. :/ Jag håller på att borra och gänga aluminium skenor som jag ska kunna skruva fast elektronik m.m. i. Bilder kommer senare..

citizendildo: Jo, det hade kanske varit intressant! hur liten är den? Bild? Pris? Just nu hänger det på att jag måste köpa hem en borstlös motor och en fartkontroller.

Skulle behöva en bit tjock nylon, 2 - 3cm, som jag kan fräsa ut kolvar i till flyttankarna (sjunktankar?)... Sen behöver jag någon slags rostfritt axelstål, ca. 1cm i diameter. Var hittar man det?? Syrafast tycker jag det ska vara!

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med propeller genomföringen, men jag ska nog fixa flyttankarna först.. :)
Skriv svar