RGB Ledsnurra
-
- Kontakt:
För att fortsätta på MadModders "Jösses"....
Jösses vad med datakraft för att driva några lysdioder. 2 st av bland dom fetaste picarna och 1 av äldre snitt.. Behövs verkligen all denna kraft? Räcker det inte med en mindre pic och några vanliga '573 latchar för lysdioderna? Så skulle man få bättre drivförmåga till lysdioderna oxo...
Jösses vad med datakraft för att driva några lysdioder. 2 st av bland dom fetaste picarna och 1 av äldre snitt.. Behövs verkligen all denna kraft? Räcker det inte med en mindre pic och några vanliga '573 latchar för lysdioderna? Så skulle man få bättre drivförmåga till lysdioderna oxo...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De snurror jag sett in action har ett relativt litet kretskort, och sen en arm ut för att få en tillräckligt stor radie. I det här fallet skulle nog jag ha kört med tunna sladdar istället för ett stort kretskort med breda kontakter på för att få ner vikten.
Men det blir nog bra när det är klart! Du har kommit lite längre än mig i det här ämnet. Jag har ju inte ens programmerat en PIC någon gång
/me är fortfarande kvar i analoga/logiska träsket
Men det blir nog bra när det är klart! Du har kommit lite längre än mig i det här ämnet. Jag har ju inte ens programmerat en PIC någon gång

/me är fortfarande kvar i analoga/logiska träsket

Hade tänkt mig att PWM modulera dioderna. Tror att en lösning med latchar kommer bli lite långsam eftersom allt snurrar också. Nu kommer jag kunna styra varje diod individuellt genom att lägga ut en nolla eller etta på respetiv IO. Vet inte än hur snabbt allt måste fungera men jag ville vara på den säkra sidan så därför blev allt lite "överdimensionerat".matseng skrev:För att fortsätta på MadModders "Jösses"....
GeekJoan: Det var ju mer ett råd...ingen kritik...jag själv har ju inte byggt nåt på år & dar.....men om andra läser våra inlägg så kanske dom på så vis kan undvika problem & fällor vid byggprojekt.... 
Å lite skämtsamt man väl säga: Att man ska hålla på med det man är bra på....å jag är en
på att klaga 

Å lite skämtsamt man väl säga: Att man ska hålla på med det man är bra på....å jag är en

-
- Kontakt:
Om vi räknar lite på vad som behövs prestandamässigt av CPU'n.
Mullemecks snurra gör 5 varv i sekunder. Du ska vara bättre så du säger 20 varv i sekunden istället (rena helikoptern, den kanske lättar från bordet! :-)
Du skulle ha 16 pixels på höjden och 32 på bredden.
20 varv i sekunden = 50 mS per varv. Men eftersom du inte vill ha pixlarna utspridda över hela varvet så trycker vi ihop dom till 1/5-dels varv. Då ska alla 32 pixlarna visas på 10 mS.
Detta ger 312 uS i tid per pixelkolumn.
Ok, vi skulle ha PWM oxo. Låt oss säga 8 nivåer vilket ger 512 färger på displayen. Det innebär att (om vi implementerar det max klantigt) behöver släcka och tända dioderna 8 ggr per pixelkolumn.
Då har vi 39 uS per uppdatering av kolumnen på oss.
Det kanske inte låter så mycket. Men jag tror nog att det är ganska väldigt mycket. '877 kör på 20 MHz vilken ger 5 instruktioner per uS. Det get 195 instruktioner per kolumnuppdtatering.
1 Hämta höga röda pixlar
1 Lägg ut på port A
1 Hämta låga röda pixlar
1 Lägg ut på port B
2 Toggla C.0 (kopplad till stroben för båda röda latcharna)
1 Hämta höga gröna pixlar
1 Lägg ut på port A
1 Hämta låga gröna pixlar
1 Lägg ut på port B
2 Toggla C.1 (kopplad till stroben för båda gröna latcharna)
1 Hämta höga blå pixlar
1 Lägg ut på port A
1 Hämta låga blå pixlar
1 Lägg ut på port B
2 Toggla C.2 (kopplad till stroben för båda blåa latcharna)
=====
Summa 18 instruktioner. Man har 195 st på sig så man hinner nog ganska enkelt med sådant som att räkna ner PWM-räknare och hämta nya värden från hur-ser-bitmappen-ut-för-detta-varvet-bufferten oxo.
Och om man slöar ner hastigheten på det hela till "mullemeckspeed" så har man 781 instruktioner på sig istället för "bara" 195.
Jag skulle inte vara orolig....
Det är lite svårt att rent mentalt inse hur pass attans mycket som en liten billig uC verkligen hinner med. Dom är snabba, ruskigt snabba per krona räknat.
Mullemecks snurra gör 5 varv i sekunder. Du ska vara bättre så du säger 20 varv i sekunden istället (rena helikoptern, den kanske lättar från bordet! :-)
Du skulle ha 16 pixels på höjden och 32 på bredden.
20 varv i sekunden = 50 mS per varv. Men eftersom du inte vill ha pixlarna utspridda över hela varvet så trycker vi ihop dom till 1/5-dels varv. Då ska alla 32 pixlarna visas på 10 mS.
Detta ger 312 uS i tid per pixelkolumn.
Ok, vi skulle ha PWM oxo. Låt oss säga 8 nivåer vilket ger 512 färger på displayen. Det innebär att (om vi implementerar det max klantigt) behöver släcka och tända dioderna 8 ggr per pixelkolumn.
Då har vi 39 uS per uppdatering av kolumnen på oss.
Det kanske inte låter så mycket. Men jag tror nog att det är ganska väldigt mycket. '877 kör på 20 MHz vilken ger 5 instruktioner per uS. Det get 195 instruktioner per kolumnuppdtatering.
1 Hämta höga röda pixlar
1 Lägg ut på port A
1 Hämta låga röda pixlar
1 Lägg ut på port B
2 Toggla C.0 (kopplad till stroben för båda röda latcharna)
1 Hämta höga gröna pixlar
1 Lägg ut på port A
1 Hämta låga gröna pixlar
1 Lägg ut på port B
2 Toggla C.1 (kopplad till stroben för båda gröna latcharna)
1 Hämta höga blå pixlar
1 Lägg ut på port A
1 Hämta låga blå pixlar
1 Lägg ut på port B
2 Toggla C.2 (kopplad till stroben för båda blåa latcharna)
=====
Summa 18 instruktioner. Man har 195 st på sig så man hinner nog ganska enkelt med sådant som att räkna ner PWM-räknare och hämta nya värden från hur-ser-bitmappen-ut-för-detta-varvet-bufferten oxo.
Och om man slöar ner hastigheten på det hela till "mullemeckspeed" så har man 781 instruktioner på sig istället för "bara" 195.
Jag skulle inte vara orolig....
Det är lite svårt att rent mentalt inse hur pass attans mycket som en liten billig uC verkligen hinner med. Dom är snabba, ruskigt snabba per krona räknat.