Tack för de fina orden pojkar...
Dags för lite uppdatering,
Då jag ofta råkade ut för att huvudsäkringen till garaget löste ut på grund av transientströmmen vid start av min 15 kVA 400/220V transformator så var jag tvungen att fixa det en gång för alla. Jag fick upp ögonen för ordet "Soft start" i en tråd som vår förträfflige Henrik aka H.O. har på CNCzone om sitt Abene-projekt. Jag ställde några frågor till H.O. och han bidrog vänligen med en principskiss samt en del goda råd.
H.O.'s principskiss på "Soft-start" till transformator.
Den fungerar så att 3 st (en för varje fas) effektmotstånd är inkopplade i serie med var sin transformatorspole i ca 0,5-1 sek. Sedan ser en timer till att en 3-faskontaktor aktiveras som i sin tur förbikopplar motstånden och transformatorn drivs normalt igen, utan inblandning av motstånden. Motstånden gör att transformatorspolarna hinner få sina egna inre motstånd så att säga, då magnetfälten byggts upp. Efter detta uppkommer inga transienter mer.
Då timer och kontaktor ofta finns för 230V drivspänning, bör det förstås finnas en "nolla" framdragen till stället där softstarten monteras. Då det, i mitt fall, inte fanns någon nolla där fick jag installera en liten 400/230V transformator mellan 2 av faserna och på så vis få rätt drivspänning till komponenterna.
Dessa komponenter införskaffades
Från vänster:
1. Transformator 400V/230V, 200VA. Elfa 56-068-84 Behövs bara för att jag inte hade nolla framdragen till transformatorlådan. EDIT: ändrat till 200VA, då 60VA-varianten gav för hög utspänning. Se nyare inlägg.
2. 6A Automatsäkring hade jag redan
3. Tidrelä, fördröjt påslag. Elfa 37-544-05. EDIT: Behövs ej längre. Se nyare inlägg.
4. Kontaktor 3 x 400V, 15 kW, 230VAC spole. Elfa 36-246-08
5. 3 st Effektmotstånd 68 Ohm, 100W. Elfa 60-681-75
6. DIN-skena, 35 cm hade jag också hemma
Så här såg det hela ut monterat på DIN-skenan
Färdig med 400V in-kablarna till vänster och 400V ut-kablarna till höger.
Klar för montering i transformatorlådan.
Bild underifrån för Er mekanister som vill se hur icke-DIN-komponenterna monterats. Använd låsmuttrar så att inget kan skaka loss under drift.
Alla 400V-kablar är solida 6mm2 ledare. Effektmotstånden är av lödmodell och ledarna löddes fast med en 65W lödkolv utan problem.
Enheten monterad i transformatorskåpet mellan lastbrytaren (påslaget) och primärlindningarna.
Jag var förstås spänd på hur det skulle fungera vid första starten, vred om huvudbrytaren och allt fungerade........PERFEKT.
Men nästa dag hade jag igång maskinen i flera timmar och plötsligt slogs allt av.
Jag misstänkte genast något fel med nyinstallationen. Det luktade bränd bakelit och lukten kom från tidreläet som stekts. Jag tog ur enheten och kollade min lilla transformator som drev tidreläet. Den gav 255V vid 403V in-spänning, inte 230! Troligen var detta för mycket för tidreläet. Elfa lovar att lösa det hela (skicka ny korrekt trafo samt nytt tidrelä).
När tidreläet brann, släppte kontaktorn förstås greppet och all ström gick nu rakt igenom effektmotstånden. Det är inte lämpligt att låta dessa känna på några större strömmar längre än några sekunder. I mitt fall var det inga problem för i CNC'ns elskåp finns en "Power Monitor" som slår av CNC'ns huvudbrytare vid för låg spänning, för hög spänning, saknad fas eller fel fasföljd. Det gjorde den med bravur, ca 0,5 sek, och motstånden blev inte mer än handljumma då de till slut bara drev transformatorns primärlindningar utan last (tomgång vilket är 57 Watt per fas och motstånd), tills jag slog av transformatorns huvudbrytare.
Ny uppdatering följer efter att jag fått nya komponenter som är värda namnet "industrikvalitet" och allt fungerar som det är tänkt.
/Peter