Förstärkare för billarm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Tror inte att du kan hitta miljöbalken på nätet, iaf inte en som är uppdaterad. (lagarna uppdateras oftare än man tror.) Om du vill så kan jag fråga flickan min som pluggar juridik. :wink:
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Tror att allt som har med lagar och förarbeten av lagar och författningar finns på nätet.

http://www.notisum.se och http://www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp

Det du söker efter finns på

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.HTM

SFS 1998:808 Utfärdad 1998-06-11, Uppdaterad 2004-08-01

Tillräckligt ny eftersom den är uppdaterad i augusti i år.
VikHe

Inlägg av VikHe »

sebastiannielsen skrev:Såg en dokumentär om fejkbilar för länge länge sen , kanske för ett 3 år sedan
har sett liknande också, detta var i USA... viss skillnad.

i sverige får polisen inte syssla med brottsprovokation(tror jag det kallas, är lite trött nu så rätta mig gärna :))
ex sälja knark för att ta fast dom som köper, eller som i det här fallet ställa ut en bil med nycklarna i riggad med fjärrstyrning av tändning och lås..
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

läste du GT i början av året? polisen har fått ökade befogenheter. Polisen FÅR provocera fram brott under förutsättning att den som är misstänkt är skäligen misstänkt och brottet kan ge mer än 2 års fängelse.

(GT-sidan är den tecknade sidan med den stora lastbilen fylld med vitt pulver , och sedan står det "only the finest shit" och så står det en polis och frågar en knarkförsaljare om han får köpa.)
henkos

Inlägg av henkos »

Hej!

Så länge bilen står still så är inte problemet Polisens. Däremot kan man tänka att det kan bli någon form av sanitär olägenhet för kringboende.

Mvh

Bernt Larsson
trafikpolischef

Polismyndigheten i Örebro
Sådärja... då ska jag fortsätta med detta igen.. :D
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Vad var frågan? Om man fick ha hemmabyggt automatlarm direkt till polisen 112?
henkos

Inlägg av henkos »

Frågan var... :)
Jag har planer på att utöka mitt bilalarm med ett hemmabygge.
Finns det några regler/lagar på hur högt och hur länge ett alarm får tjuta(utomhus)?
Vad är straffet för att överskrida dessa isf.?

Finns det någonting som säger att jag inte får ha en siren inne i bilen för att tvinga ut tjyven?

Tänkte utöka mitt befintliga larm med att förstärka tjutet lite efter 15sekunders tjutande.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

sebastiannielsen skrev:läste du GT i början av året? polisen har fått ökade befogenheter. Polisen FÅR provocera fram brott under förutsättning att den som är misstänkt är skäligen misstänkt och brottet kan ge mer än 2 års fängelse.

(GT-sidan är den tecknade sidan med den stora lastbilen fylld med vitt pulver , och sedan står det "only the finest shit" och så står det en polis och frågar en knarkförsaljare om han får köpa.)
Att brottsprovokation är tillåtet visste tydligen inte rätten som för två veckor sedan dömde en poliskommisarie till fängelse för att ha provocerat fram narkotikaaffärer. :)
DonPulpito

Inlägg av DonPulpito »

Jag tycker du ska skaffa ett par fina diskanthögtalare.. sånna där horndiskanter typ. Montera dem i kupeén. När fördröjningen gått så skall ett sinesweepljud startas på högsta volym.

Ett sinesweepljud är ett ljud som börjar t ex 1 Hz och sedan vandrar uppåt till 30 KHz men det är egentligen de höga tonerna som är riktigt jävliga. på tillräckligt hög volym så började jag höra fel.. det lät som det "rann" i ljudet.. Lite som gamla radioapparater.. som om själva ljudet isig började svänga och gå upp och ned i frekvens. Helmysko.

Jag spelade upp ett sådant ljud i form av en mp3a här hemma vid datorn, _VÄLDIGT_ hög volym. Jag har ett ganska så fett ljudsystem, med bra diskant. Och jag kan säga att det kändes. Biltjuvar är parasiter. De ska få fan när de bryter sig in. :twisted:

Bild

Borde ju fungera ypperligt. Fast egentligen behöver man ju högre ljud tycker jag. Runt en 125 dB skulle nog vara lagom.. Efterssom detta landet har något retaderade lagar så måste man ju betala skadestånd och skit om tjuven skulle bli av med hörslen så jag skulle inte gå över 130 dB.. :evil:
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

sätta en varnings lapp på rutan.
Varning för störande ljud. Hörselskydd bör andvändas. :D

Det där med skadestånd är ju absurt.
Som tjuven som halkar på den isigatrappan och bryter benet.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

kalla inte sveriges lagar för retardiga...
Tjuvar har lika mycket rättigheter som vanliga människor. Dom åker ju i fängelse , men mer straff ska de inte ha. Det är att ta lagen i egna händer att förstöra något för tjuven. Det var en som hade installerat självlåsande fönster. ägarn åkte fast för olagligt frihetsberövande efter att en inbrottstjuv hade blivit totalt inlåst i hemmet. Det ska ALLTID finnas en väg ut (även om den är jobbig). Så det är okej att installera självlåsande grejer på dörrarna , men där går gränsen. Tjuven får ju då ta vägen ut genom den krossade rutan.

Så mitt tips är att köra en krets ungefär så här:
Bild

Den bryter tändningen om larmet går och sedan kan ingen som inte vet var den dolda Normally Closed-brytaren starta bilen.
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja men bara "lite skavsår i öronen" kan väl inte vara så farligt? :twisted:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

"Ja men bara "lite skavsår i öronen" kan väl inte vara så farligt?"

Jo.
evert2

Inlägg av evert2 »

VA?! :lol: :lol:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Att ha defekt hörsel är inte det minsta kul om man försöker leva ett normalt liv.
Skriv svar