Rörförstärkare med subminrör (5902)
- mr.olle.norell
Tittade på 100V linjetransformatorn på conrad. Ska du köra dem som utgångstrafos?
Jag trodde att utgångstransformatorer var lite speciella... De måste klara lite dc-ström och så...
Fast det är iofs bara 17 mA i ditt fall, men ändå!
Hur hög blir anodspänningen? Under 100V va? med tanke på trafon...
Kul med utgångstransformatorer som inte är så dyra!
Jag trodde att utgångstransformatorer var lite speciella... De måste klara lite dc-ström och så...
Fast det är iofs bara 17 mA i ditt fall, men ändå!
Hur hög blir anodspänningen? Under 100V va? med tanke på trafon...
Kul med utgångstransformatorer som inte är så dyra!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- mr.olle.norell
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- mr.olle.norell
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Eine kleine Rapport. Jag pillade lite och lyckades få alla sladdar till alla röranslutningar lödda utan kortslutningar. Spelade lite musik och det lät (bra) faktiskt. Med den lilla trafon.
Nu ska högen på mitt arbetsbord snyggas upp, få en tvillingbror och stoppas i en BURK!!!!!

Och lite inzoomat, själva förstärkeriet:

Nu ska högen på mitt arbetsbord snyggas upp, få en tvillingbror och stoppas i en BURK!!!!!

Och lite inzoomat, själva förstärkeriet:

- mr.olle.norell
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
arvidb: Det finns en "disencouraging factor" inblandat här: om råttboet fungerar nu (när det ser ut som ett rått bo), lär det INTE fungerar när jag snyggar upp det.
Det ska snyggas upp. Jag ska fixa till en pertinaxskiva med hål för rören. Den får fästas i locket mha en stor genomgående bult (gängadstång som också håller fast en plåt där trafarna sitter. I botten sitter nättrafon. Troligen sätter jag den på en träskiva. Jag tänkte mig ett arrangemang med genomgående bult som håll fast hela skiten inklusive en plåt i botten, men då får jag ju ett kortslutet varv på trafon
.
Bilden - Den blå fyrkanten är volympoten, röda/grå ringarna är ingångskontakterna och prickarna är rören - de är blott 10mm i dia. Högtalarkontakterna får sitta på sidan av burken liksom nätsladd och säkring samt strömbrytare (sladdströmbrytare??).

Det ska snyggas upp. Jag ska fixa till en pertinaxskiva med hål för rören. Den får fästas i locket mha en stor genomgående bult (gängadstång som också håller fast en plåt där trafarna sitter. I botten sitter nättrafon. Troligen sätter jag den på en träskiva. Jag tänkte mig ett arrangemang med genomgående bult som håll fast hela skiten inklusive en plåt i botten, men då får jag ju ett kortslutet varv på trafon

Bilden - Den blå fyrkanten är volympoten, röda/grå ringarna är ingångskontakterna och prickarna är rören - de är blott 10mm i dia. Högtalarkontakterna får sitta på sidan av burken liksom nätsladd och säkring samt strömbrytare (sladdströmbrytare??).

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Liten uppdatering: Jag ska montera förstärkarsteget på ett Veroboard vilket skruvs i chassit med skruvarna som håller utgångstrafarna.
Jag har övergivit tomatpuréburken för att ha allt monerat på en liten kopparplåt som nedsänks i en liten träram.
Jag har i dagsläget skissat på en plåt som är 105 x 105 mm men jag ska banne mig ha ner måtten än mer.
Jag har övergivit tomatpuréburken för att ha allt monerat på en liten kopparplåt som nedsänks i en liten träram.
Jag har i dagsläget skissat på en plåt som är 105 x 105 mm men jag ska banne mig ha ner måtten än mer.

- Electricguy
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Rifakungen:
Att den var "för stor" betydde - lite information men många pixlar. Här är lite mer pixlar.
Detta är en dosimeterladdare vilken kom men en tjusig militärgrön låda jag köpte på Radiomuséet i Göteborg för länge sedan.

I locket sitter ladd-elektroniken. Den får rivas bort.

Om nu nättrafon hamnar i lådan och utgångstrafarna på lådan får ju allt plats
och jag får en väldigt liten förstärkare.

Nu ska vi se var jag har lagt skärbrännaren och vinkelkapen - här ska rensas!!!

Är du dum eller är du ölänning??den får ju t.o.m plats på en 15" skärm

Att den var "för stor" betydde - lite information men många pixlar. Här är lite mer pixlar.

Detta är en dosimeterladdare vilken kom men en tjusig militärgrön låda jag köpte på Radiomuséet i Göteborg för länge sedan.

I locket sitter ladd-elektroniken. Den får rivas bort.

Om nu nättrafon hamnar i lådan och utgångstrafarna på lådan får ju allt plats

Nu ska vi se var jag har lagt skärbrännaren och vinkelkapen - här ska rensas!!!

- mr.olle.norell