Svarv-spån

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Inte mycket nytt att rapportera lite delar trillar in sakta men säkert, i slutat av nästa vecka bör jag ha alla bitar så då är det bara att sätta igång :roll:

Hur skulle ni montera ir-dioden och transistorn? tänkte göra en hållare av plast och borra hål för dioden och transistorn, inte benen utan själva kroppen. Funkar det eller behöver dom andrum?
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Lycka till att svetsa ihop axeln med frontplattan. Det kommer inte bli rakt :).
Då måste du efterbearbeta allt ting i en svarv.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

jo det ska såklart efterbearbetas, ett centrumhål och 3 gängade hål görs nog först styrnigen för chucken görs sist då det redan är svetsat i axeln.
gotis

Inlägg av gotis »

Föreslår att det första programmet du kör är plattan, då finns det absolut inget kast.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Bild

Muttrar och skruv, skruv 16x4 trapetsgänga, hemmagjorda muttrar i acetalplast ev med en olje/fettnippel. Inget nytt direkt 2 muttrar per axel för att minska vändglappet. Om man monterar en fjäder runt skruven och släpper lite på dom yttersta muttrarna borde man få en förspänd mutter fast då måste det nog till nån bättre fixering än vanliga m6 skruvar.

Har svarvat ihop en mutter och den blev helt ok inte mycket glapp i den 0.1mm kanske lite svårt att känna när det inte sitter ihop som det ska.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Bild

Sånna hära sökes, glappfrikoppling mellan skruv och motor som klämmer på motoraxeln/skruven.

Jag gjorde missen att köpa ett par avsedda för kil, dom är ganska små så jag ser ingen väg att modifiera dom heller bortsett från att använda en stoppskruv.

Den på bilden kallas rotex-gs dom är lite smådyra så det skulle vara fint med ett budgetalternativ.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Tänkte först länka till CNCPlus men det verkar som att deras är med just kilspår.... Solector har dessa som jag använder på min lilla maskin - har fungerat mycket bra och finns med olika hårda "nav". Finns en del på EBAY också, dessa till exempel, men det kanske inte passar med tum-mått....

EDIT: Tyska Ebay är nog bättre för metriska prylar...här, t.ex.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

jo precis det är dom från cncplus jag har. jag skulle helst vilja ha borrat för 8mm och 14mm så allt vad tum heter går bort och solectros också då dom inte finns med så stora :( vet du vad det är för tillverkare på dom du har?

jag har sökt lite på tyska ebay men tyskan är väll inte den bästa, har sökt på kupplung, welle, flexibel, cnc fler tips?
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

4st inköpta från www.worldofcnc.com helt ok pris
H.O

Inlägg av H.O »

Hör med Solectro, jag har för mig att dom kan bearbeta dom åt dig men det kostar såklart extra. 14mm kanske är på gränsen dock, jag har inte kollat så noga hur mycket material det finns att ta av.... Ang. tillverkare så har jag ingen aning, det står absolut ingenting på dom - jag vet bara att jag köpte dom på Solectro.

Jag har nån länk till någon stans men hittar inte den just nu, ber att få återkomma i frågan.

Ang. tyskan så sökte jag just på kupplung. LoveJoy är ett rätt vanligt fabrikat, kanske kan ge nått....

Bengtssons maskin verkar ju ha en del prylar men jag vet inte om man kan handla där privat.

EDIT: Se där ja, då var det löst :-)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

http://use-enco.com

Tror även Elfa har.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

enco var ju riktigt billiga perfekt till hobby men jag hittade bara sånna med kil/stoppskruv
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jo, bra priser på prylarna, men fruktansvärt dyra på frakt! :evil: Jag fick avboka min beställning när frakten gick på $151.71 och prylarna gick på $45.90 eftersom det i slutändan blev lika billigt att köpa dyrare prylar på hemmaplan men med mycket lägre fraktpriser! Jag påpekade detta och lyckades sänka fraktkostnaden rejält till $93.60 men det var ändå alldeles för mycket ansåg jag. Dom vägrade att skicka med något annat än UPS vilka för visso är snabba och bra, men som sagt svindyra! :?

Ska man handla från Enco är det samköp som gäller skulle jag tro, om inte frakten sticker iväg lika mycket då också förståss!

/PeterH
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

ajdå sikna luringar man lägger ju hellre pengarna på en dyr produkt än en dyr frakt, iaf jag.

Nåja nu är det fredag så dags för lite fredagsbilder. Först ut axelkopplingar snabbt skickat av marchantdice, kanske lite väl snabbt då jag bara fick 2 av 4st :) Inte riktigt vad jag hade tänkt mig men det funkar nog,

Bild

Nedan råmaterial som ska bli till finfina bitar, 2 aluklabbar ska bli lagerhållare, stålet ska bli chuckfläns och plasten skall bli 4st muttrar, har man under 2.0 på ögonmåttstestet så ser man att plasten inte räcker ;) så mer kommer behövas. + en liten puck jag hitta den ska bli hållare till varvmätarn.

Bild

här har chuckflänsen hamnat i kläm, 10poäng till den som gissar rätt på hur många tvingar som används.

Bild

Och här lite lätt bearbetad, nån klantskalle gjorde spåret för stort måste ha hänt under natten :)

Bild
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

äh vi tar 2 till,

motor 3fas 3 små ponnies 1500rpm har inte bestämt utväxlingen än men det blir nog 1:1 och maxfart 2000rpm via vfd.

Bild

Mera plast, axelämne inte världens bästa stål kanske men det får duga, kvasten hör inte till bygget.

Bild
Skriv svar