Sammankoppla två vanliga telefoner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Och kung på dig är också helt fel, valp får man inte säga men prins kan jag sträcka mig till :lol:

Han från Norr
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Försvarets gamla fälttelefoner drevs med vanliga R6-batterier, kommer inte ihåg hur många det var dock, troligen 6V.
Nummerskivan kopplades in direkt över kabelanslutningen vid behov.
När man kopplade in telefonen via växel, kopplades batterierna bort.
P2P eller manuell växel användes veven som genererade ringspänningen, runt 100V.
Automatisk växel var det nummerskivan som användes.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Då jag jobbade lite med telefoni och kopplade i telestationer och ute hos kunden hade vi testtelefon som drivdes med ett vanligt 9V batteri. En sådan telefon hade varit trevlig om man fick tag på :)
Sen en tonsändare/ledningssökare också :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Lite smått OT men här kommer lite roliga telesaker ur min samling...
Till viss del repost dessutom ;-P

Bild
min senaste favorit... =)
Testtelefonerna brukar ju oftast inte heller fungera "P2P"...
Men det finns lite olika varianter...
Jag har nån gammal med nummerskiva oxå...

Bild
Tonsändare som Purre pratade om är helt fantastskt bra att ha...
Nyare varianten med en "triffe" för att lyssna. Med den kan man oxå se spänningen och frekvensområdet på linjen. Smidigt. På tal om linjespänning i vila så är det lite olika beroende på typ av station. Nu har väl alla AXE iofs men de gamla mekaniska växlarna hade lite annan spänning...

Bild
Den äldre varianten. Skickar på mer signal så det är lättare att hitta tåden känns det som...

Bild
Lita andra tele-leksaker...
"Mätpryl" som jag knappt vet hur den funkar, Trafikidentifierare, Utringningssummer, Spänningsprovare.

BildBild
Min trädgårdstelefon... Synd bara att jag inte har någon trädgård...

Har inte bilder på allt men har 10 av kronans Fälttelefoner, en DL10 växel och några rullar DL1000 med tillhörande kabelmes... Dock saknar jag linjestången... ;-(

Fälttelefonerna är kanonbra om man vill ringa P2P och leka med telefoner.. Bra sätt att förstå hur det funkar... =)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

B1n4ry1 skrev:Fälttelefonerna är kanonbra om man vill ringa P2P och leka med telefoner..
Och om man vill ha lite practical jokes med ringgeneratorn :P
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Enklaste sättet att fixa ringsignal vid seriekopplade telefoner:
Parallellt med vardera telefonen (eller från vidarekopplingen) sätter du en summer i serie med en zenerdiod.

Zenerdioden skall vara på halva matningsspänningen (mätt obelastat), eller ett par volt över halva matningen.
Med båda lurarna på klarar inte matningen att överbrygga dubbla zenerspänningen.
När du lyfter på luren (~600Ω) kopplas den ena zenern (+ summern) förbi så att summern i andra änden tjuter.

Zener: 6,2V Elfa: 70-054-08
Om det inte räcker med 6,2V så sätt några likriktar eller lys -dioder i slingan.

En bra summer: Clas Olsson 22-572 (samma på Elfa fast dubbelt så dyr: 37-872-64)

(anslutning i jack)

(+)-----|<|----[+ summer -]----(-)

Kom ihåg att zenern kopplas in i backriktningen (ringen mot +).
Skriv svar