Har precis fått tag på två ef86 rör. De ser nya ut men jag vet inget om deras skick eg. Kan jag göra ngt snabbtest på dem, behöver man göra ngn form av mjukstart på dem ifall de är gamla?
Röret är till 99% helt OK. Det är välldigt sällan rör av den typen går sönder. Det du eventuellt kan göra är att kolla så att det inte uppstått någon kortslutning mellan katod och glödtråd, men även det är välldigt ovanligt. I övrigt behövs inga mjukstartsåtgärder, jag skulle säga att det är bara att plugga in och köra.
C8 skall inte vara något problem att byta till en något större, dess uppgift är att glätta / stabilisera den negativa förspänningen mellan katod och galler som R13 genererar. Högre värde på C8 ger enbart en något högre förstärkning, tror inte att det skall ställa till med något problem.
Däremot vet jag inte riktigt vad de har hittat på i skärmgallerkretsen på EF86 (R9 samt C4). I vanliga fall är skärmgallret (G2) kopplat till högspänningen via ett motstånd och skärmgallret är sedan avkopplat för audiofrekvenser mot jord. C4 verkar lite väl stor för detta ändamål. Det som är mest knepigt är att skärmgallret sitter kopplat till EL84ans katod med R9. Skärmgallret på EF86 skall ligga någonstans krig 150V, men jag ser inte hur det skall uppnås i schemat
Hjälp mig ni som är bättre på att analysera scheman, har de ritat fel, eller är det något listigt "trick"?
Sådär ja, Nu är det färdigt. Iaf själva steget. Kvar har jag nätdelen smat att kolla genom så att allt är rätt draget. Man vill ju inte koppla fel med 300V
C3 plus R7 städar upp anodspänningen till EF86, bildar ett lågpassfilter som släpper förbi DC. Funkar säkert kalas med en elektrolytkonding i stället. Värdet är inte kritiskt, så länge inte en ruggigt stor konding används.