Mina lampor blinkar när hammren går
Nu har jag svarvat o slipat, gängat o mätt, till förbanelse. Det blev i alla fall ett ganska snyggt tillpassat svänghjul till motorn, förvånansvärt vibrationsfritt också. Men.. inte var det svaret på alla mina problem. Visst det blev bättre, tror jag, men inte blev det bra. Flimmer, flimmer, blink, blink. Jag använde en 10kg skivstångsvikt diameter 28 cm. Ett ganska försvarligt svänghjul tyckte jag, men icke, suck.
Jag tror jag ger upp nu, och köper ett elverk i stället, suck.
Vad tror ni om nedanstående kvalitetsverk från RUSTA?
http://www.rusta.se/elverk_4_8kw__diese ... 51094.html
Och då undrar jag inte om ni tror att det är det besta elverket -det tror inte jag- utan om ni tror att det fungerar.
Jag bytte förövrigt däck idag, mutterdragaren på 900w fick lamporna att blinka till, trots att jag var precis där elen kommer in på gården. Med andra ord, matningen suger.
Eh.. hur skulle det gå till att på ett säkert sätt "lasta sönder trafon"
Jag tror jag ger upp nu, och köper ett elverk i stället, suck.
Vad tror ni om nedanstående kvalitetsverk från RUSTA?
http://www.rusta.se/elverk_4_8kw__diese ... 51094.html
Och då undrar jag inte om ni tror att det är det besta elverket -det tror inte jag- utan om ni tror att det fungerar.
Jag bytte förövrigt däck idag, mutterdragaren på 900w fick lamporna att blinka till, trots att jag var precis där elen kommer in på gården. Med andra ord, matningen suger.
Eh.. hur skulle det gå till att på ett säkert sätt "lasta sönder trafon"
skall den göra stor nytta som ryckutjämare i 4 Hz-takt så blir den följdaktligen också trög att starta. - tar det en halvminut att varva upp så lär inte mycket av lastojämheterna i 4 Hz takt synas ut mot nätet...
tillägg:
Att dra igång kvarnar och stora fläktar kan ta uppemot halvminut även med 20 hk-motorer - trefas Y/D-start är en förutsättning för att både motor, säkringar och elnät skall hålla i dessa fall - och snyggaste starterna jag någonsin sett är dom gamla motorerna med taxöron, släpringar och pådragsmotstånd för rotorströmmen som användes till sågklingor i gårdsågverk - och dom är tysta i uppstarten! Moderna motorstyrningar som får elmotorer att vissla och tjuta under uppstart är riktigt skämmiga ljudmässigt i jämföresle med denna (underbara) 1940-tals teknik!
tillägg:
Att dra igång kvarnar och stora fläktar kan ta uppemot halvminut även med 20 hk-motorer - trefas Y/D-start är en förutsättning för att både motor, säkringar och elnät skall hålla i dessa fall - och snyggaste starterna jag någonsin sett är dom gamla motorerna med taxöron, släpringar och pådragsmotstånd för rotorströmmen som användes till sågklingor i gårdsågverk - och dom är tysta i uppstarten! Moderna motorstyrningar som får elmotorer att vissla och tjuta under uppstart är riktigt skämmiga ljudmässigt i jämföresle med denna (underbara) 1940-tals teknik!

Hm, nu har ju jag väldigt trångt i smedjan särskillt motorn till lufthammaren sitter trångt till -för att den inte skall vara i vägen- så några hundrakilos hjul är inte till att tänka på. Kanske att jag får dit ett på tjugo, men då är det på håret och kankse är det för liten skillnad mot tio, samma härad liksom.
Beträfande elverket ovan så var jag orolig att det inte skulle orka starta hammaren. En kolega tippsade då om att jag ju kunde starta hammaren från nätet och sedan koppla över till elverket, listigt i mina ögon '
Robin
Beträfande elverket ovan så var jag orolig att det inte skulle orka starta hammaren. En kolega tippsade då om att jag ju kunde starta hammaren från nätet och sedan koppla över till elverket, listigt i mina ögon '
Robin