Via hål för amatör etsade kort.

Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Kan man inte bara borra vioarna som ens cadprogram föreslår ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jovisst, borra är ju inga problem, problemet är att skapa vian, dvs kopplingen mellan kretskortets lager, utan att bygga upp "tennklumpar" så man kan montera ytmonterade komponenter över vian, även sådana som vilar direkt på kortet.
grubs

Inlägg av grubs »

Jag klantade mig precis lite med lödningarna på ett prototypkort(dvs jag gjorde en slarvig via utan att tänka på att den var under en krets), men en insikt från detta var att det går ganska bra att fräsa ner en via med en typ proxxon-fräs monterad i ett borrstativ. Vian var gjord med en tunn tråd som var lödd igenom. Den satt i ett jordplan i det här fallet, så det kanske är svårare när det är mindre koppar runt omkring som håller fast den. Verktyget var en ganska bred planfräs(ca 5mm).
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Jag brukar köra med 0.25mm (skalad virtråd) som jag löder på båda sidorna, sen kör jag med en superplatt sidavbitare, inte en med gradade blad, http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=3811.htm
kör jag med iaf.
Lödningarna blir helt platta och det går att klippa extremt nära ytan, inga problem att löda en smd krets ovanpå, och med så tunn tråd blir lödpaddarna också väldigt små så får plats många fler.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Sorry att jag ruskar liv i en gammal tråd, men borde det inte funka att spraya/måla ett lager grafit eller silverfärg i via-hålen och sen plätera (eller eventuellt löda med tenn)? Färg finns på elfa för nån hundralapp, men går säkert att hitta billigare.

Jag har inte testat, men jag har testat att plätera koppar på aluminiumplåt för skojs skull. Använde då gammalt etsbad (natriumpersulfat) och ett gäng batterier. Med lite mer finess borde man ju kunna få ganska bra reslutat?

Problemet är kanske att avgränsa, mycket av kopparen kommer att gå åt till de stora oetsade ytorna (eftersom man måste plätera innan man etsar, blir ganska stökigt annars).

Bara en tanke, återkommer om jag testar...

/Andreas
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är exakt så FAB-Husen gör.
Startar med 17my copparlamionat, borrar, gör hålen elektriskt ledande, förkopprar.
På med hålmask, förtenning av hålen, av med masken, på med etsmasken, etsning och slutförtenning.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Jag brukar köra med nitningsmetoden d.v.s borra med 0,5 mm borr och trä igenom en kopparledning (telefonledning)
klippa av med en avbitare som inte klipper vid ytan på kortet, den lämnar någon millimeter kvar av tråden.
Sen nitar jag den med en tång (hemmagjord tång).

Beroende på hur hårt du trycker med tången kan du få olika höjd på niten.
En finjustering kan du göra med ett fint slippapper helst på en kloss.

Den vänstra niten är pressad lite hårdare, den i mitten normalpressad,
den till höger är lite lutande därför att tråden blev för lång vid klippningen,
så det gäller att få rätt höjd om niten ska bli bra.

Bild

avklippt tråd i kortet

Bild

tången

Bild

Några färdiga kort.

Bild
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Snyggt! Låter som en smidig metod, och framför allt billig. Blir väl jobbigt om man har väldigt många vior eller många kort, men för vanligt hobbybruk är det nog perfekt.

Är tångens nitytor plana eller är dom kupade (antar att dom är plana med tanke på hur platt den vänstra niten är)?

Det borde ju bli bra kontakt också, har nitat ett bältesspänne i koppar i slöjden en gång (för länge sen), efter att jag slipat ner niten kunde man inte se skarven längre.

Vad är det för typ av tång du moddat?

/Andreas
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Tången jag använder är en gammal låsringstång (spårringstång).
Finns på dom flesta billiga varuhusen Jula, Biltema, ÖB osv.
Det finns säkert andra tänger som man kan använda också.

Jag svetsade på trådar som är runt 2mm sen planslipade jag dom med en fil (Magnetfil kallas den jag använde) som är lika tjock som kretskortet som ska nitas, detta för att man ska få ett jämt tryck.

Det tar ett tag innan man får lite rutin på att göra det här, men det har alltid blivit en bra kontakt mellan kopparplanen.
Det är viktigt att man gör rent kopparn och koppartåden ex. med stålull eller liknande.
Skulle man misslyckas kan man bara löda på lite tenn.

Tången

Bild

Slipning av trådarna, klämm ihop och slipa.

Bild

Jag har gjort runt 100 kort som visas på bilden, och det rör sig om c:a 30 vias per kort men jag har nog gjort dom här korten under en tid av 3 år mest vintertid.
Korten är tillverkade efter en layout som Rutger Friberg gjorde i boken "Elektronik för modelljärnvägen 4" och används som decodrar i märklinväxlar, lok mm.

Bild
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Blir lite svårt om korten är lite större och tångens käftar inte når hela vägen in? :)

Sen skulle jag inte lita på att det med tiden blir fullgod kontakt - speciellt vid höga strömmar - om du inte löder dom oxo - men det kan man ju oxo...

Paddarna ser dock ut att bli jättestora?
Som jag gör går väl ytterdiametern ner till, jaa vet inte var gränsen går... 0.6mm diameter går ju iaf , säkert 0.5-0.4mm med... brukar dock använda 0.8mm om inte utrymmet kräver mer - skönt att ha lite extra....

Jag klagar inte - gillar bara att kommentera och jämföra metoder :)
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Jag har använt tången till kort som är max 50 X 200 , större kort blir det ju problem med.
Jag funderade ett tag på att göra om ett litet borrmaskinsstativ och använda som nitmaskin, har ej provat men skulle säkert kunna fungera.

Om man har lite större vias (paddar) så får man bättre kontakt plus att dom tål högre strömmar. Jag brukar använda vias som är 0.7-1.2 om det inte blir trångt, då kan man minska dom lite till.
På korten som jag visade (dom med måtten på)så har jag en via som är 2.0 mm och 2 som är 1.6 mm dom gjorde jag så för att dom skulle tåla lite högre strömmar. Övriga vias är 1.1 mm.

Jag tycker det är jättebra med synpunkter för då kanske man ser problemet ur en annan synvinkel. Det är väl bl.a därför vi har ett forum.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Dom riktiga via-nitarna jag har är det precis samma metod - fast det är ihåligt rör.
Då kan man använda dom till att stoppa en kompnent i också om man behöver det, det är väl fördelen...
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Vad använder du för att nita dom riktiga via-nitarna.

Hemagjorda grejor eller köpta.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Vet faktiskt inte vad dom kom från... jag lånade dom och glömde lämna tillbaka förut :)

Det är iaf en liten aluminiumfot man sätter en stålpinne i som smalnar av till en spets, sen har man en annan stålpinne med spets man sätter i niten från andra hållet - och så trycker man till, då fläks röret utåt åt sidorna.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hur stora blir paddarna med den rörniten du har, vad använder du för
borr (dimension) när du borrar vias hålen.
Skriv svar