Hej,
Tack för värmande kommentarer!
Jag har inte fått drivsteget från CNCDrive ännu, men det skickades i måndags och har anlänt till Sverige så har jag LITE tur kommer det imorgon (fredag).
Antagligen kommer det inte att fungera så bra med den drivaren eftersom den (precis som jag var rädd för) lider av samma problem som "alla" servo-drivare för "hobby-bruk" (förutom VSD-A,
tror jag), men mer om det senare.
Nätdelskortet är nu helt färdigt och testat. En liten miss i schemat resulterade i lite kretskorts-kirurgi (ben 2 och 3 på komparatorn var växlade). Jag hade lagt till lödöar på kortet för att eventuellt lägga till hysteres senare men nu använde jag dom för att "styra upp" kortet - retfullt men sånt som händer.
Schemat i mitt tidigare inlägg är uppdaterat så att det stämmer med verkligheten.
Här är det färdiga kortet, monterat på kondingarna och redo att provköras:
En liten närbild på komparatorkretsen. En remsa bakelit limmad på undersidan av kylflänsen fungerar som stöd och isolator:
Och här är hela test-setupen:
Motstånden är på 100ohm styck, så ~17ohm totalt. Kretsen ställdes in på att "slå till" vid 130V vilket ger en ström på ~7.5A, alltså ca 1kW. Jag hade velat testa med mer men jag har inte fler motstånd just nu (och vridtrafon är bara på 1kW). Hur som helst så verkar det fungera precis som tänkt så jag är glad.
Sen har jag tillverkat en ny bit till fästet för Y-motorn (den gammla var ju för "låg"):
Den här gången gjorde jag spåren så att fästet kan moteras med 2st M12 passbultar. Det ger bra "styrning" när remmen skall spännas.
Vaksamt öga kanske lägger märke till aluminium-kåpan bak på motorn....
Egentligen skulle det vara en o-ring i spåret på kåpan men trots att jag kollade upp dimensionen i en katalog innan så visade det sig vara en "specialare" när jag skulle beställa, så det fick bli gummiduk istället.
En förskruvning skall monteras i hålet och kabel anslutas till encodern sen är det klart för provkörning - bara att invänta drivsteget.