Abene VHF3 -> CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, det är riktigt, gravitationen hjälper till.... Det finns iofs justermöjligheter på vinkelväxeln på så sätt att man kan ställa hur mycket ingrepp de båda kugghjulen har med varandra men helt glappfritt är nog svårt att få det om man samtidigt vill att det ska gå någorlunda lätt.

Tanken med gasfjädrarna var/är ju i så fall inte att balansera HELA vikten utan bara en del. Jag uppskattar att hela "vertikaldelen" väger ~450kg så två gasfjädrar på 1000-1500N styck kanske skulle vara lagom.

Jag har väl tänkt att testa utan först för att se hur det fungerar. Utväxlingen på vinkelväxeln ser ut att vara 1:2 så totalt blir det 1:4 i Z-led dvs 2500mm/min max i snabbtransport i Z.

Jag tillverkade den felande delen för fästet till Y-motorn:
Bild

Och så borrade och försänkte jag hålen samt fräste anliggningsytorna på själva motorplattan:
Bild

Och så här blev det:
Bild

De två "lediga" hålen är för cylindriska pinnar som skall i senare. Blev jä-igt bra faktiskt förutom det faktum att den nytillverkade biten behöver vara ca 25mm "högre" för att remhjulen ska "lajna upp"....fel ritning...bara till att göra en ny... aargh...
H.O

Nätdelen påbörjad.

Inlägg av H.O »

Jag har börjat lite smått på nätdelen. Någon trafo har jag inte ännu men jag bytte till mig ett par kondensatorer på 15000uF, 250V som jag ska använda. Eftersom jag inte vet vilka drivsteg som jag i slutänden kommer att använda så tänkte jag att det är bäst att bygga in en dump-krets som hindrar spänningen i kondensatorbanken att bli för hög när motorerna bromsas in och pumpar tillbaka energi till nätdelen.

Så här ser schemat ut:
Bild

Jag testade kopplingen på labbplatta och det verkade fungera. Möjligen att man skulle ha lite hysteres på komparatorn... Eftersom jag tänkte montera kortet direkt ovanpå kondingarna så blev det för stort för att göra i freeware versionen av EAGLE så jag caddade det "manuellt" i ACAD. Det gick hyffsat smidigt då det inte är så många komponenter.

Bild

Kortet är dubbelsidigt, 100X160mm med 105um koppar för att palla för de höga strömmarna. Anslutningar från likriktaren är M5 skruvar och till servona samt dump-motståndet är det M4 skruvar.

Lödsida...
Bild

...och komponentsida:
Bild

Som synes så nådde inte fotoresisten riktigt ända ut till kanten på kortet men det klarar sig - det var bättre på andra sidan. Det tog bra mycket längre tid att etsa detta kort med så tjck koppar jämfört med ett "vanligt" 35um-kort och jag fick "spettsa" etsvätskan två gånger för att det skulle bli klart.

Jag måste klippa och puttsa till kortet lite innan lödning men jag ville se om och hur det passar så jag provmonterade lite:

Bild

I bakgrunden syns "test-nätdelen", 3st 110V, 400VA transformatorer parallelkopplade och matade från en vridtrafo. Nu vill jag verkligen ha min Mammut från CNCDrive men den lyser med sin frånvaro...

EDIT: Ett fel hade smygit sig i schemat (pin2 och 3 på komparatorn var växlade. Schemat i detta inlägg är uppdaterat)
Senast redigerad av H.O 21 februari 2008, 20:07:22, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Söndag idag...vilodag...så också för mig - större delen av den i alla fall. Fixade dock till ett beröringsskydd för nätdelskortet:

Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det är bara så snyggt :bravo: måste klassas som konstverk :!:
Tottish

Inlägg av Tottish »

Jesus Kristus villket bygge! Seriösitetsnivån/kompromisslösheten ligger högt uppe bland målnen!
Måste bara fråga: Beräknad budget?

Keep it goin'!
All heder H.O!

MVH
/Tottish
H.O

Inlägg av H.O »

Tackar!
Det är svårt att uppskatta, brukar alltid bli mer än planerat men just nu ser det ut som att runt 50' för maskin och styrsystem ska räcka.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

"Bättre än köpt" gissar att det är ditt signum.... :wink:

Satans så snyggt iaf
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Sitter och myser när jag läser och kollar på bilderna, riktigt snyggt!
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jävligt snyggt och stabilt bygge, ska bli kul att följa :)

Har du hunnit testa CNCDrive grejjerna, eller du kanske inte har fått dom än? Är lite nyfiken jag med på deras drivare, lova att lägga ut en ordentligt test när du fått grejjerna :)
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Tack för värmande kommentarer!

Jag har inte fått drivsteget från CNCDrive ännu, men det skickades i måndags och har anlänt till Sverige så har jag LITE tur kommer det imorgon (fredag).

Antagligen kommer det inte att fungera så bra med den drivaren eftersom den (precis som jag var rädd för) lider av samma problem som "alla" servo-drivare för "hobby-bruk" (förutom VSD-A, tror jag), men mer om det senare.

Nätdelskortet är nu helt färdigt och testat. En liten miss i schemat resulterade i lite kretskorts-kirurgi (ben 2 och 3 på komparatorn var växlade). Jag hade lagt till lödöar på kortet för att eventuellt lägga till hysteres senare men nu använde jag dom för att "styra upp" kortet - retfullt men sånt som händer.

Schemat i mitt tidigare inlägg är uppdaterat så att det stämmer med verkligheten.

Här är det färdiga kortet, monterat på kondingarna och redo att provköras:
Bild

En liten närbild på komparatorkretsen. En remsa bakelit limmad på undersidan av kylflänsen fungerar som stöd och isolator:
Bild

Och här är hela test-setupen:
Bild

Motstånden är på 100ohm styck, så ~17ohm totalt. Kretsen ställdes in på att "slå till" vid 130V vilket ger en ström på ~7.5A, alltså ca 1kW. Jag hade velat testa med mer men jag har inte fler motstånd just nu (och vridtrafon är bara på 1kW). Hur som helst så verkar det fungera precis som tänkt så jag är glad.

Sen har jag tillverkat en ny bit till fästet för Y-motorn (den gammla var ju för "låg"):
Bild

Den här gången gjorde jag spåren så att fästet kan moteras med 2st M12 passbultar. Det ger bra "styrning" när remmen skall spännas.

Bild

Vaksamt öga kanske lägger märke till aluminium-kåpan bak på motorn....
Bild

Egentligen skulle det vara en o-ring i spåret på kåpan men trots att jag kollade upp dimensionen i en katalog innan så visade det sig vara en "specialare" när jag skulle beställa, så det fick bli gummiduk istället.

Bild

En förskruvning skall monteras i hålet och kabel anslutas till encodern sen är det klart för provkörning - bara att invänta drivsteget.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

:bravo:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jepp, ärligt talat, brukar inte vara så förtjust i kompromisser annars, men detta var helt klart Kjempegrejt må man säga! 8)

Äckligt snygg maskin redan från början, klart den förtjänar snygga elprylar med, hela bygget känns genomarbetat. 8)
monoton

Inlägg av monoton »

Grymt snyggt! Gillar spännelementen som dock ser väldigt stora ut, men det är grymt lätt att justera läget på kuggskivan och förmodligen är det skivan som är liten, inte elementet som är stort. :)

Hur funkar det med glapp i AT5-remlösningen? Har ingen koll på just glapp och fel i tajmingen på denna rem.

Edit: Du kunde använt o-ringsnöre som du limmar ihop, borde duga alldeles utmärkt till denna lösning. Men visst funkar en planpackning alldeles utmärkt! :)
H.O

Inlägg av H.O »

Tackar!
Spännelementen var ju tvungna att passa på motoraxeln...så det blev liksom vad det blev... Håller med om att det ser lite "missanpassat" ut men det är så det måste vara. Det finns ju en uppsjö olika typer av sådana här spännelement men denna typ var den som var "minst" - radiellt sett. (Av dom jag hittade) Ytterdiametern på spännelementet är 54mm.

Jag har inga specifika data på glapp etc på AT-profilen, det beror nog på belastning, antal kuggar i ingrepp etc, men enligt diverse kataloger så ger den högre positioneringsnoggranhet och 50% bättre överföringskapacitet än den "vanliga" T-profilen. Samma sak här - finns ju uppsjö remprofiler att välja, men det kostar ju så in i h-e....

Jag visste faktsikt inte att fanns o-ring på löpmeter....tack för tipset!

Paketet från CNCDrive har anlänt! Så det blir bänk-provkörning i helgen.
monoton

Inlägg av monoton »

Limma o-ringssnöret med snabblim för gummi, typ Loctite 406 eller Loxeal 34. Har använt det massor och det funkar bra. Inget för dynamiska lösningar men för statiska grejer funkar det skitbra.
Skriv svar