
Luftmojäng (vakuumpincett + bromsluftare)
- Electricguy
- Inlägg: 12440
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Dedär var snabbt ihopsuget, är det gasoltubens förtjänst tro 
Har du kollat hur mycket vakum du får till med din pump - har själv provat biltemas billiga bränsletryckmätare 15-1366 som kan mäta ända till full vakum (hyffat i allafall, dom sista 10 mBar mot full vakum måste man ändå ha andra dyra doningar för att kunna mätas med någon precision.)
Undvik dock 15-1360 (tror den är utgången numera, men se upp för restparti i affärn) då visaren tar stopp långt innan slutet på skalan och man kan mäta max -0.7 - -0.8 bar eller så..
Kan du få vatten att koka till + 10 grader av vakumet så vet du att du i allafall har nått 12 mBar absolutryck (att koka vatten eller knastertorka silca gel vid 175 grader med vakum är också ett effekivt sätt att göra om oljan till mjölk i en lamell-vakumpump - så byt olja efteråt och kör den varm med liten luftläckage på vakumsidan efter sådana expriment)

Har du kollat hur mycket vakum du får till med din pump - har själv provat biltemas billiga bränsletryckmätare 15-1366 som kan mäta ända till full vakum (hyffat i allafall, dom sista 10 mBar mot full vakum måste man ändå ha andra dyra doningar för att kunna mätas med någon precision.)
Undvik dock 15-1360 (tror den är utgången numera, men se upp för restparti i affärn) då visaren tar stopp långt innan slutet på skalan och man kan mäta max -0.7 - -0.8 bar eller så..
Kan du få vatten att koka till + 10 grader av vakumet så vet du att du i allafall har nått 12 mBar absolutryck (att koka vatten eller knastertorka silca gel vid 175 grader med vakum är också ett effekivt sätt att göra om oljan till mjölk i en lamell-vakumpump - så byt olja efteråt och kör den varm med liten luftläckage på vakumsidan efter sådana expriment)
- Electricguy
- Inlägg: 12440
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31146
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
xxargs: Jag har en vakuummanometer tillhörande en medicinsk vakuumpump för fältarbete. En sån man suger upp vätskor ur t.ex munhålan på folk som ligger avsvimmade...
Den har en skala från 0 till -800 mmHg. (Undrar varför, det går ju inte att komma under -760...) Nålen stannar på ca -720mmHg. Det borde bli 40 Torr. Huruvida det stämmer vet jag inte.
Sen är pumpen en helt torr kolvpump, och det står en varningslapp på som säger "Do not lubricate!" så det finns ingen olja någonstans. Möjligtvis fett i kullagrena.

Sen är pumpen en helt torr kolvpump, och det står en varningslapp på som säger "Do not lubricate!" så det finns ingen olja någonstans. Möjligtvis fett i kullagrena.

HCB:
Just det, för småförsök så duger en gunilla apelsin-marmeladburk utmärkt - locket har hållit för den ganska rejäla vakumet, förmodligen till bara 10-20 mBar ala ångtrycket för vattnet i sylten vid rumstemp i månader, trots ganska ovarsam hantering i affärn och vid hemkomsten - hur många har råkat ut för glassplittring när man försöker ta sig i burken första gången - ja inte ofta...
Med andra ord kan man lungt använda mindre syltburkar[1] med metallock för sina expriment - men var rädd om lockets packning för den har ju bevisligen varit tät vid leveransen - mao hårdlödning är knappast att tänka på..
MadModder:
Den låter dyr, och varför i hela friden behöver man så lågt som 40 torr för att suga upp lite saliv... - men 40 torr räcker fortfarande inte till för att suga och torka ur kylanläggningar innan gaspåfyllning utan där pratar man om typ 600 micron (600 mTorr) och lägre, kanske nedåt 100 micron för frysmaskiner som arbetar nedåt -30 - -40 grader så att kvarvarande fukten inte frostar och sätter igen munstycken och kapillärrör. (bil-AC är det inte så noga då evaporatorn sällan går under minusgrader och därmed så slarvas det ofta med sugningen till bara 1-2 torr då kylmontörerna inte orka vänta ut den där stipulerande halv till heltimmes vakumpumpning)
som jag såg någonstans - flödet ökar kvadratiskt med ökad diameter på tex. rör vid konstant tryckskillnad, medans flödet ökar med roten ur vid ökad tryckskillnad - Med andra ord tar det tid att ånga ur vatten ur ett smalt rörsystem om det bara är delar av en mBar i tryckskillnad.
---
[1] Mindre burkar för att smällen inte skall bli så stor om det av någon orsak ändå bestämmer sig för att gå åt h*lv*te - å så har man förståss alltid (skydds)glasögon på vid hanterandet
Just det, för småförsök så duger en gunilla apelsin-marmeladburk utmärkt - locket har hållit för den ganska rejäla vakumet, förmodligen till bara 10-20 mBar ala ångtrycket för vattnet i sylten vid rumstemp i månader, trots ganska ovarsam hantering i affärn och vid hemkomsten - hur många har råkat ut för glassplittring när man försöker ta sig i burken första gången - ja inte ofta...
Med andra ord kan man lungt använda mindre syltburkar[1] med metallock för sina expriment - men var rädd om lockets packning för den har ju bevisligen varit tät vid leveransen - mao hårdlödning är knappast att tänka på..

MadModder:
Den låter dyr, och varför i hela friden behöver man så lågt som 40 torr för att suga upp lite saliv... - men 40 torr räcker fortfarande inte till för att suga och torka ur kylanläggningar innan gaspåfyllning utan där pratar man om typ 600 micron (600 mTorr) och lägre, kanske nedåt 100 micron för frysmaskiner som arbetar nedåt -30 - -40 grader så att kvarvarande fukten inte frostar och sätter igen munstycken och kapillärrör. (bil-AC är det inte så noga då evaporatorn sällan går under minusgrader och därmed så slarvas det ofta med sugningen till bara 1-2 torr då kylmontörerna inte orka vänta ut den där stipulerande halv till heltimmes vakumpumpning)
som jag såg någonstans - flödet ökar kvadratiskt med ökad diameter på tex. rör vid konstant tryckskillnad, medans flödet ökar med roten ur vid ökad tryckskillnad - Med andra ord tar det tid att ånga ur vatten ur ett smalt rörsystem om det bara är delar av en mBar i tryckskillnad.
---
[1] Mindre burkar för att smällen inte skall bli så stor om det av någon orsak ändå bestämmer sig för att gå åt h*lv*te - å så har man förståss alltid (skydds)glasögon på vid hanterandet
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31146
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Icke sa nicke. Pumpen på bilden, där jag satte gummidistanser och fixade elen, är en kolvpump. Jag monterade isär den och kollade när jag fick hem den, för han jag köpte den av sa att det var en membranpump, men jag tyckte inte det lät så. Det är en kolv inuti, och själva cylindern är av något nästan svart material som är klämt mellan ventilhuset och resten ev pumpkroppen. Det finns inget gummi eller någon slags plast någonstans i pumpen. Bara utanpå i form av fläktblad, fläktgaller och vindtunnlar. Backventilerna är också helt i metall.
Den varianten har jag inte sett förut, gissar på att cylindern är gjord i teflonliknande historia (vågar inte gissa vad en sådan går på om det skulle komma skräp i kompressorn och repa sönder cylindern).
vad är den ursprungligen tänkt att avändas till? (luktar helt klart industriell sammanhng och kanske för korresiva gaser/fukt)
Vad säger man för livslängd på den, känns som inte allt för lång med teflonfoder - men jag kan ha fel där...
vad är den ursprungligen tänkt att avändas till? (luktar helt klart industriell sammanhng och kanske för korresiva gaser/fukt)
Vad säger man för livslängd på den, känns som inte allt för lång med teflonfoder - men jag kan ha fel där...
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31146
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Ingen aning om vad den varit till.
På etiketten står:
MODEL L0A-P107-HD
GAST MFG. CORP.
BENTON HARBOR
MICH. USA
Det är nog de här som gjort pumpen: http://www.gastmfg.com/
Cylindermaterialet är väldigt hårt och har ungefär färgen av... hmm mörkbrunt blandat med mässing. Det blir blankt och mässingsfärgat när jag skrapar på det på utsidan. Det är inte elektriskt ledande.
På etiketten står:
MODEL L0A-P107-HD
GAST MFG. CORP.
BENTON HARBOR
MICH. USA
Det är nog de här som gjort pumpen: http://www.gastmfg.com/
Cylindermaterialet är väldigt hårt och har ungefär färgen av... hmm mörkbrunt blandat med mässing. Det blir blankt och mässingsfärgat när jag skrapar på det på utsidan. Det är inte elektriskt ledande.