Van De Graaff generator

Berätta om dina pågående projekt.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ok, tack :)

Har byggt ihop en nu. Använde en Festis flaska istället för PVC rör. Har fått det att funka lite grann fast den gav bara små nästan osynliga stötar som knappt känndes, så jag tänkte att det kanske skulle vara bra att tvätta gummibandet, vilket jag gjorde. Försökte torka den väldigt noggrant men efter tvätten så blev det inte lika bra, antagligen för att den är fuktig :wink:

Som topp använde jag en aluminiumfolie som jag tryckte på en rund sak och fick då en oval form.

Vet att man kan använda en tom colaburk som man dragit bort den dära pin-en på, som topp. Funkar lite bättre en än konservburk skulle jag tro, men har inte testat. Kanske till och med funkar den bättre än våra egengjorda formar? :?

Återkommer.
Silverwulf

EDIT:

Peter555: Kan man inte bara ta en kondensator?
peter555

Inlägg av peter555 »

Om du har någon som klarar så där runt 50 kV så går det naturligtvis bra.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Hehe, skulle det inte funka med en på 50V? :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

eeee nä, den frågan behöver inte kommenteraas mer :P
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Peter555: Hmm.. Blir det som någon typ av uppladdningsbart batteri? :)

50kV är det inte i min, jag får strax över 1cm blixt, och med 9500v/cm så blir det någonstans strax över 10kV. Sen ska man såklart ha marginal på den också men.. Man kan ju göra en platt kondensastor av två foliebitar och lite issolator, men då ska den issoleras ordentligt från luften, annars kommer ju strömen att försvinna ut som ozon. Annars skulle du ju kunna ta dina 50v kondingar och serie koppla 1000 av dem :wink:, tänk bara på ozon!

Silverwulf: Jag tror inte att det är så bra med en festis flaska istället för PVC då man behöver issolera den nogrant för att slippa att strömen forsvinner som ozon.. Sen om du tvättar bandet kan du tvätta det i sprit (gärna 90% +) innan du tvättar av med vatten. Sedan får det torka länge så det blir ordentligt tort. Använd heller inte svarta gummiband, då de ofta innehåller kol, vilket gör att det blir kortslutning.

En läskburk är bättre än en konservburk då en konservburk har massa refflor som gör att man återigen förlorar ström som ozon. helst ska det vara en helt rund form.. Min egengjorda boll verkar fungera lite bättre än en konservburk (vilket jag också trodde).

Mvh
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ok, tack!

Får väl bli att handla PVC rör, har för mig att de har på Jula?...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ta en bit kaptontejp och göra till en ögla borde väl fungera bra som band?

Tunn, stark, bra isolator, blir statiskt?
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Eller iförsig, det behöver väl inte vara just PVC, det går väl bra med vilket plast som helst nästan?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Silverwulf: Går med diverse annat också, men PVC är att föredra, lätt tilgängligt, billigt och bra isolator.

kaptontejp, låter som en tejp :) Och tejp har strömledande klister på sig. Även om det inte leder ström vid "normallåga" spänningar så leder det nog ström vid sånna här spänningar. Eller är det någon specialtejp som ska vara issolerande vid sånna här spänningar också?

Mvh
swirve

Inlägg av swirve »

Påminner mig om en dag på högstadiet.... Vi hade en sånhär uppblåsbar jordglob i klassrummet. Cirka 1 m i diameter. Vi satte snurr på den ovanpå en av bänkarna och snurrade i sådär 1 min varpå vi lyckades få upp till 30 cm långa gnistor som utan problem sågs i dagsljus. Detta hade vi jättekul med och bl.a. kunde man ju hålla i bordet och sen ta i hand med nån :P
Var jättekul tills dataansvarig tekniker/lärare kommer in hållandes i en 24 portars HP-switch...
Vi hade laddat ur mog en kille som satt vid datorn, in i tangentbordet, in på nätverket, bränt nätverkskortet och in i serverrummet och bränt en port på denna switch :P Sen slutade vi med detta...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Swirve; Man ska inte ge upp så lätt! :wink:

---
Uppdatering

Nu har jag laggt upp film och bilder på min hemsida, ligger under "moddar o byggen". Samt en lång text med bilder om hur en VDG fungerar och vad man ska tänka på om man ska bygga en, finns även som PDF, ligger under "Kunskaps bank". :)

Mvh
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

"De sitter fast med lödtenn"

Lödtenn väter inte glas så det tror jag ju inte. :) Däremot så lär väl smälttråden vara fastlödd i ändarna vilket kan göra att hylsorna är svåra att få bort om säkringstråden är hel och speciellt om det är en tjock tråd, ev lim mjukas upp rätt snart av värmen och ger nog inget vidare motstånd.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Jag får ingen gnista längre :cry:

Toppen är gjort av aluminiumfolie runt ett julgranspynt. Vad är det jag gör fel? :x

Gummibandet har blivit lite "smutsigt" typ.

Nått tips?

Jag har köpt ett plaströr och gjort ganska likt dig med allt annat.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Silverwulf:Antagligen beror det på att gummibandet har blivigt så.. Samma problem som jag hade. Kör du med glas eller tejp där uppe nu? Glaset verkar slita väldigt på gummibandet.

Henry: Det är möjligt att där sitter lite lim också, men när man värmer den kommer det ut en bunt lödtenn, och sen lossar det lätt. Jag kan inte känna något klistrigt vilket man borde göra om där va lim.. Men men, spelar ju ingen större roll :).

Mvh
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Jag kör med glasröret till en säkring. Inte bättre att det är sprucket också. Kan jag köra med vitt eltejp?

EDIT:

Jag bytte ut övre rullaren till ett örontoppspinne med vitt eltejp på (orkade inte vänta på svar :roll: )....OCH DET FUNKA! Får ungefär 12mm långa gnistor :D

Frågan är nu, IFALL jag har en kondensator på lämplig Volt och laddade upp den med min VDG-generator, och sedan tar tag på polerna, vad händer då?
Samt, hur många Volt tror ni jag skapar? Har ingen multimeter...
Skriv svar