Net 4 All bygger robot!

Berätta om dina pågående projekt.
net4all

Inlägg av net4all »

Är det inte meningen meningen att kondensatorn ska ladda ur :?:
Vad gör den då?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jo, visst är det meningen. Men, den ska bara ge spänning till regulatorn. Inte till någon annan enhet som sitter på 'grovmatningen'. Dioden 'stänger inne' glättningseffekten hos kondensatorn till enbart den här regulatorn, andra system(där troligtvis ett av dom är orsaken till spänningsdippen) får inte tillgång till den här kondensatorns uppladdning.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Precis! Motorer och servon kopplas direkt till batteriet.

Danei: Kopplingen kallas halvvågslikriktare eftersom den egentligen är avsedd för likriktning.
Jag känner inte till andra namn än halvvågslikriktare / enpulslikriktare för denna koppling.

I samband med likriktning används den här kopplingen för små laster som inte behöver full spänning.
Dioden släpper bara fram den positiva halvan av vågen (därav namnet).
Fördelen med denna koppling (vid likriktning) är mindre värme i stabben p.g.a. lägre effektivvärde, samt färre komponenter.
Nackdelen är magnetisk snedbelastning av transformatorn samt låg verkningsgrad.
net4all

Inlägg av net4all »

Ahhh! I get it! :)

Har nu gjort så att logik+matning sitter på ett 9V, men det kan hända att jag byter tillbaka till den förra konstruktionen, beror på hur snabbt 9V-batteriet tar slut...

Vidare börjar jag fundera på IR-komm, har försökt en gång förut, men då blev pulserna(längden) ojämn. Blir nogrann heten inte tillräkligt bra med INTOSC?
Ni som redan gjort det, använde ni extärn kristall?
net4all

Inlägg av net4all »

Uppdatering!
Roboten klarar nu att ta sig runt på alla sätt utan att fastna. Även en primitiv avståndsmätning har konstruerats, med IR...
Har börjat med att försöka konstruera ett fungerande IR-komm-system...
net4all

Inlägg av net4all »

Har varit upptagen(julbetygen) och har inte hunnit gjort så mycket.
Styrningen har fininställts samt fler expriment med IR-komm, men jag får inte pulslängds kodningen att fungera.

Problemet verkar vara att pulserna blir olika långa...
Jag använder 4Mhz INTOSC, har börjat fundera över om det kanske inte är tillräkligt exakt för tidmätningen av pulserna.

God Jul!
Skriv svar