Hur man avkodar en trådlös termometer! [bilder]
- ElectricMan
- Kontakt:
Hade exakt samma ide för ett tag sedan (då NEXA tråden var het, var billigare att köpa en termometer än en nexa dosa/Kjells 433 modul) men som vanligt kommer inte mina projekt längre än till tanken.
Jag tog en sådan termometer och skalade ner den för att hitta "data pinnen" Kopplade rasket till ljudkortet och spelade in lite olika temp. och försökte tyda det. Kul att du lyckades bättre än mig med tolkningen, kanske skall ta upp detta igen.
Som sagt, skulle va bra med en mottagare också. Har ju mitt MP3-dörrklockeprojekt som ligger och ruvar på att jag skall få fart på de grå när det gäller elektronik. Tänkte detektera signalen från vår trådlösa dörrklocka och när man fått den spela valfritt ljudklipp i takhögtalarna (kopplade till min server). (ev skulle man också försöka skicka en TA till stereon med RDS så att den avbryter ev musik på den. Vet dock inte om RDS/TA stöds/kan skickas med FM-sändare) Problemet är att jag är för kass på hur man kopplar 433 mottagare, MAX232, serieporten och sedan skriver drivern till det.
En annan fråga, är den största anledningen till att ha en microproc. "innan" serie porten att man skall skala bort "brus" så att man inte får interrupt på serieporten hela tiden?
Jag tog en sådan termometer och skalade ner den för att hitta "data pinnen" Kopplade rasket till ljudkortet och spelade in lite olika temp. och försökte tyda det. Kul att du lyckades bättre än mig med tolkningen, kanske skall ta upp detta igen.
Som sagt, skulle va bra med en mottagare också. Har ju mitt MP3-dörrklockeprojekt som ligger och ruvar på att jag skall få fart på de grå när det gäller elektronik. Tänkte detektera signalen från vår trådlösa dörrklocka och när man fått den spela valfritt ljudklipp i takhögtalarna (kopplade till min server). (ev skulle man också försöka skicka en TA till stereon med RDS så att den avbryter ev musik på den. Vet dock inte om RDS/TA stöds/kan skickas med FM-sändare) Problemet är att jag är för kass på hur man kopplar 433 mottagare, MAX232, serieporten och sedan skriver drivern till det.
En annan fråga, är den största anledningen till att ha en microproc. "innan" serie porten att man skall skala bort "brus" så att man inte får interrupt på serieporten hela tiden?
Vad är "nästan" 1000% =)Samman skrev:Kolum B är paritet. Jag har suttit och räknat på det och det har stämt var enda gång.
Det är jag nästan 1000% säker på.
Skulle du kunna förklara hur du räknat? Jag kan nämligen inte se sambandet.. .

Kod: Markera allt
28,3 21 0
25,4 20 0
21,4 19 1
21,5 19 0
1,6 17 1
9,0 17 0
einpajo:
Nu vet jag inte om du syftar på något särskilt exempel, men när kan man koppla mottagaren direkt till serieporten? Få radiolösningar använder det man brukar kalla "RS232"-protokollet med startbit, n bitar och stopbit som kanalkodning.
Största anledningen att använda en uC är att göra kanalavkodningen, dvs avkoda det protokoll som används för rf-länken i fråga. En uC lyssnar också efter preamble och kollar eventuellt checksumma/paritet.
@oJsan
Källkoden är inte öppen då detta var ett projekt till ett företag. Så jag har inte källkoden kvar. Programmet läste bara av tempuraturer i olika rum.
Men Jag har införskaffat ny utrustning hemma och skall göra ett eget program med loggningsfunktioner m,m. Samt att man kan scanna efter enheter.
Fick förra veckan mottagare m.m. Så nu skall allt bara kopplas upp igen.
Har kvar alla mina gamla anteckningar..på papper...
Källkoden är inte öppen då detta var ett projekt till ett företag. Så jag har inte källkoden kvar. Programmet läste bara av tempuraturer i olika rum.
Men Jag har införskaffat ny utrustning hemma och skall göra ett eget program med loggningsfunktioner m,m. Samt att man kan scanna efter enheter.
Fick förra veckan mottagare m.m. Så nu skall allt bara kopplas upp igen.
Har kvar alla mina gamla anteckningar..på papper...
Njaa.. vi vet bara att kolumn B är paritet. Kolumn H återstår att lösa...Samot skrev:Men nu är ju checksumgåtan löst!
Dessutom måste ju ett sändaren slumpa fram en adress som skickas i ett speciellt synk-paket då den startas upp. Mottagaren låser till detta syn-paket och lyssnar sedan bara på denna adress... annars finns det ju risk att man läser av grannens temperatur.
Vill man bara läsa av temperaturen från EN givare utan att det finns andra i närheten så behövs det inte mer info än jag hade listat ut i första inlägget.
Samman: Någon källkod har jag inte nytta av... det är protokollet som är intressant. Använde din kod adresseringen för att läsa av rätt sändare? Synk?
Edit: Ang synk-paketet vid uppstart så är det ett _antagande_ från min sida. Önskar att jag hade mer tid att prova.. tidigast till helgen.