Linda transformator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Re: Linda transformator

Inlägg av mr.olle.norell »

Bra tips, var sugen på att köpa transformatorbyggsats av dem en gång när jag byggde rörförstärkare :)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

En kanske fånig fråga men om man tog en sådan där trafobyggsats http://www.svebry.se/ei-84-trafobyggsats/2359-0 och bara lindade ett varv på sekundären med "mycket grov koppartråd (35mm2)" skulle man då få ut typ 0,2V och 225A (45VA). Eller är det något annat som ställer till det också?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det funkar ungefär så. Minns att på fysiken i högstadiet så hade läraren en labbtrafo. E-kärna med utbytbara lindingar. Primären var 230 V.

Första sekundären var typ 6 mm kopparrör, lindat 5-6 glesa varv och sen gick ändarna ut till två bakelithandtag. Halvvägs ut till handtagen satt det mässingsblock med hål och låsskruv. Mellan dem monterades en vanlig spik. Den smälte av ganska fort.

Den andra sekundären var ETT varv gjort av typ ett 8 mm kopparrör som sågats så det var en ränna. I rännan låg det tenn. Det smälte och gick att hälla ur.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Precis, sådana fulmek gör folk även med mikrovågstransformatoter för att bygga om dem till punktsvets. Går att punkta ihop vanlig 1mm-stålplåt tex. Behöver jag punktsvets någon dag bygger jag nog en sådan.
Borde inte överhettade då man bara kör den sekunder i taget.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

limpan4all skrev:En kanske fånig fråga men om man tog en sådan där trafobyggsats http://www.svebry.se/ei-84-trafobyggsats/2359-0 och bara lindade ett varv på sekundären med "mycket grov koppartråd (35mm2)" skulle man då få ut typ 0,2V och 225A (45VA). Eller är det något annat som ställer till det också?
Det är precis så en trafo fungerar.
U1*I1 = U2*I2

U1/U2 = N1/N2

Det enda som kan ställa till det är att sekundären kanske inte riktigt har god magnetisk kontakt med primären, vilket gör att då får en relativt hög läckinduktans. Det kan man vilja ha i en (punkt)svetstrafo, eller en MOT eller liknande där lasten blir en mer eller mindre kortslutning.

Nu blir nog inte skillnaden sååå stor i praktiken, minsta resistans som i en kontaktövergång strular till det.

Jag har lekt med en 800VA EI och punktat ihop saker, tyvärr så fick man banka loss elektroderna efter man slagit av spänningen. Fast helst skall man lossa elektroderna INNAN man slår av spänningen...
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

IMG_20150922_211307.jpg
IMG_20150922_220304.jpg
Nu ni ungdomar! :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

rikkitikkitavi skrev: Jag har lekt med en 800VA EI och punktat ihop saker, tyvärr så fick man banka loss elektroderna efter man slagit av spänningen. Fast helst skall man lossa elektroderna INNAN man slår av spänningen...
Använd kopparelektroder så minskar det problemet radikalt.
Användarvisningsbild
Platis

Inlägg av Platis »

Hur gör du för att hålla reda på antal varv?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Har fuskat och struntat i att räkna varv :)

Mikrovågstrafos brukar ha en sekundär på över 2kV och primär på 230V.
När jag testade att köra trafon baklänges genom att lägga 230V på sekundären fick jag ut ~20V på primären.
Lindningsförhållandet är således ungefär 1:10 eller 10:1 beroende på vilket håll.

Jag vill bygga en 400V -> 24V-trafo.
Lägger jag 400V på 2kV-lindningen borde jag få ut 46V på 230V-lindningen om det beter sig linjärt, vilket är för mycket för mig.
Då är det bara att minska ner sekundären tills man når 24V.

Jag har dock lindat ner min 2kV-lindning till uppskattningsvis 1000V. Har mer än halverat vikten.
Känns bara som onödigt med fulla 2kV-lindningens trådresistans om jag "bara" skall läga 400V över den.
Dessutom behöver jag inte linda på lika mycket sekundär nu heller vilket är skönt :)

Eftersom jag bara ska nyttja kanske 10% av kärnans kapacitet är det inte så noga med dimensioneringen för mig.
Har höftat något grovt, skall bli kul att starta upp med 400V! :mrgreen:

Dock tror jag att jag har för mycket sekundär som det är nu. Lätt åtgärdat, bättre det än för lite liksom!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur isolerade du mellan primär och sekundär?
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Delad bobbin...
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

mr.olle.norell skrev:
IMG_20150922_211307.jpg
IMG_20150922_220304.jpg
Nu ni ungdomar! :)
Min lindningsmanick ser ut så här... ( fan, jag har inte använt den på mer än 30 år, tror jag)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

rikkitikkitavi skrev:Delad bobbin...
Det är ju lindat ovanpå varandra och det är isoleringen emellan jag är intresserad över, eller missar jag något här?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Precis, lindat ovanpå varandra är det! Borde väl ge bäst koppling mellan lindningarna, samt täcker så stor yta av kärnan det går.
Borde vara bästa sättet att linda på vid en låg frekvens på 50Hz som jag förstår det :)

Isoleringen mellan primär och sekundär... Maskeringstejp... Är det bra eller?... :o :o
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, det är inte bra. Du måste se sekundären som nätspänningsförande.

Isolationen måste klara minst 3000 V utan överslag och du måste ha minst 6 mm krypavstånd mellan primär och sekundär för att sekundären ska kunna anses ofarlig.

Du kommer såklart hela tiden ha 24 V pol till pol på sekundären, men du riskerar att ha 230 V (eller t.o.m. 254 V) från pol till jord.
Skriv svar