Elmotor till bilen
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
Motorerna har alltså 220 V märkspänning och du har tillgång till 48 VDC?n00bl0r14n skrev:Jag tog fram min fina stålborste och slipade lite mål från skylten och där stod det på motorerna:
220V 2.0A ut W 100 900rpm
220V 2.0A ut W 75 900rpm
220V 2.6A ut W 200? (lite otydlig) 1410rpm
Så jag har räknat följande på motorerna 220*20 = 440W*2 = 880W + 572W =1452W
Men jag är elektronikmontör och det ingick lite elmotor kurser i vår läroplan.
Så om det är "ut W" man ska titta på klarar jag mig fint med MOSFET transistorer.
Ur 48 VDC kan du räkna med att få ut ungefär 34 VAC, d.v.s. ungefär 15% av motorns märkspänning. Härav följer att max varvtal och effekt också ligger kring 15% av motorns märkdata.
Märkeffekten är i detta fall mellan 75 & 200 W vid 220V, uteffekten vid reducerad spänning räcker väl knappt till att driva kupéfläkten?
Du bör nog skaffa andra motorer......

-
En liten fundering kring tidigare diskussioner om transistorer:
När max-strömmen genom en transistor anges, är det då nått annat man måste ta med i beräkningarna, eller är det helt enkelt vad den tål, i klartext ?
Det låter lite för bra för att vara sant när man skall kunna kräma igenom en 50A genom en transistor med pinnar som bara är nån millimeter breda.
När max-strömmen genom en transistor anges, är det då nått annat man måste ta med i beräkningarna, eller är det helt enkelt vad den tål, i klartext ?
Det låter lite för bra för att vara sant när man skall kunna kräma igenom en 50A genom en transistor med pinnar som bara är nån millimeter breda.
Förutom strömmen finns det två andra faktorer att ta hänsyn till; effekt och SOA.Cryptomaster skrev:En liten fundering kring tidigare diskussioner om transistorer:
SOA* betyder förenklat att transistorn inte tål lika mycket effekt i hela arbetsområdet, vanligen tål den klart mindre "mitt i" arbetsområdet, d.v.s. när den arbetar med ganska mycket ström och ganska mycket spänning.
*Safe Operating Area.
-
- Kontakt:
Millox: Skulle säga att det är synkronmotorer. Den har bara en rotor och en lindning.
mikebike: Jag skall ju givetviss transfomera upp spänningen till 230VAC.
48VDC-48VAC-230VAC
Och skulle inte 48VDC fungera som en likströmms broms?
Ja det där om 50A genom några mm breda pinnar är jag också lite skeptisk för, men står det i databladet borde det tåla det också.
mikebike: Jag skall ju givetviss transfomera upp spänningen till 230VAC.
48VDC-48VAC-230VAC
Och skulle inte 48VDC fungera som en likströmms broms?
Ja det där om 50A genom några mm breda pinnar är jag också lite skeptisk för, men står det i databladet borde det tåla det också.