Elmotor till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.

Tror ni att det kommer att lyckas?

Ja
47
34%
Nej
90
66%
 
Antal röster: 137
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Aha.

Det står först Power, PD och sedan Power Dissipation. Trodde det var något annat.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Komponent kostnad: ca 1000kr
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Vad är det du ska göra egentligen? 1500W räcker väl knappt till en moppe ens.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

1500 W el på nått ens i närheten av moppestorlek ger ett ordentligt drag.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Jadå :P Men knappast på en bil. Och det var inte 1500W egentligen, utan 1500VA skenbar effekt in i motorerna om man ska vara petig. Dra bort för effektfaktor och sen förluster...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31425
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du ska alltså stoppa in nästan 2 hästkrafter i en bil. Hur mycket väger bilen?
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Jo, iofs står det bilen men effekten gjorde att jag tolkade det som bil i typ 4-hjuling eller åkgräsklipparstorlek.

Men det är inte 1500 VA som avses, motorer anges alltid i utmatad axeleffekt, så den skenbara effekten är sannolikt högre.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Jo men nu var det ju inte effekten angiven på motorn utan nåt han räknade ut genom att ta märkströmmen gånger märkspänningen. Däremot så stämde väl inte den beräkningen heller då det var trefasmotorer.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Jag vet inte hur man räknar ut effekten på motor så jag tog märkspänningen x märkströmmen. Ut W är mellan 75-200W. Jag ska givetviss ändra utväxlingen på den. Jag använder mig av 3st 1-fas motorer.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Tja, man ska uppenbarligen inte foruma när man sitter på jobbet och är trött.

noob: är det asynkronmotorer med kondensator eller är det allströmsmotorer, dvs med borstar
mikebike
Inlägg: 80
Blev medlem: 7 november 2007, 09:51:40
Ort: Solna/stockholm
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

n00bl0r14n skrev:Jag tog fram min fina stålborste och slipade lite mål från skylten och där stod det på motorerna:

220V 2.0A ut W 100 900rpm
220V 2.0A ut W 75 900rpm
220V 2.6A ut W 200? (lite otydlig) 1410rpm

Så jag har räknat följande på motorerna 220*20 = 440W*2 = 880W + 572W =1452W

Men jag är elektronikmontör och det ingick lite elmotor kurser i vår läroplan.

Så om det är "ut W" man ska titta på klarar jag mig fint med MOSFET transistorer.
Motorerna har alltså 220 V märkspänning och du har tillgång till 48 VDC?
Ur 48 VDC kan du räkna med att få ut ungefär 34 VAC, d.v.s. ungefär 15% av motorns märkspänning. Härav följer att max varvtal och effekt också ligger kring 15% av motorns märkdata.
Märkeffekten är i detta fall mellan 75 & 200 W vid 220V, uteffekten vid reducerad spänning räcker väl knappt till att driva kupéfläkten?

Du bör nog skaffa andra motorer...... :wink:
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

En liten fundering kring tidigare diskussioner om transistorer:

När max-strömmen genom en transistor anges, är det då nått annat man måste ta med i beräkningarna, eller är det helt enkelt vad den tål, i klartext ?

Det låter lite för bra för att vara sant när man skall kunna kräma igenom en 50A genom en transistor med pinnar som bara är nån millimeter breda.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31425
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Står det 50A, är det 50A som gäller. :)
mikebike
Inlägg: 80
Blev medlem: 7 november 2007, 09:51:40
Ort: Solna/stockholm
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Cryptomaster skrev:En liten fundering kring tidigare diskussioner om transistorer:

När max-strömmen genom en transistor anges, är det då nått annat man måste ta med i beräkningarna, eller är det helt enkelt vad den tål, i klartext ?

Det låter lite för bra för att vara sant när man skall kunna kräma igenom en 50A genom en transistor med pinnar som bara är nån millimeter breda.
Förutom strömmen finns det två andra faktorer att ta hänsyn till; effekt och SOA.
SOA* betyder förenklat att transistorn inte tål lika mycket effekt i hela arbetsområdet, vanligen tål den klart mindre "mitt i" arbetsområdet, d.v.s. när den arbetar med ganska mycket ström och ganska mycket spänning.



*Safe Operating Area.
n00bl0r14n
Inlägg: 129
Blev medlem: 16 november 2007, 13:19:24
Ort: Pedersöre-Finland
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Millox: Skulle säga att det är synkronmotorer. Den har bara en rotor och en lindning.

mikebike: Jag skall ju givetviss transfomera upp spänningen till 230VAC.
48VDC-48VAC-230VAC
Och skulle inte 48VDC fungera som en likströmms broms?

Ja det där om 50A genom några mm breda pinnar är jag också lite skeptisk för, men står det i databladet borde det tåla det också.
Skriv svar