Motorvärmare utan uttag

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

v-g, då är det nog ungefär samma modell, frånsett att kupefläktar oach annat ej finns monterade, men själva aggregatet och "vattenröret" ser ungefär lika ut, frånsett att min är i aluminium (eller omålad). :)

danei, har inte tagit det deffinitiva beslutet ännu om jag skall plocka ur den, men, är ju klart, om du lägger ett tillräckligt högt bud... Har väl egentligen inget direkt behov av den just nu. :)

Men, Kan kolla om ebern finns kvar om du är intresserad av en sådan, men den är en sådan gammal modell som endast tillverkar hetluft, ej varmvatten(har jag för mig, måste kolla). avgasröret behöver rostlagas, har ej testat den i "modern tid" men skall givetvis göra en grundkoll så att allt funkar i så fall, skicka PM om du är intresserad. :)

Står i allafall just nu och överväger att sälja den... De är som sagt litet knepiga att få tag på nuförtiden till vettigt pris. :doubt:
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Nu är jag riktigt nyfiken på att få tag på en bensinvärmare, men hur hitta en till Peugeot 306 (1995)? :? Relativt billigt...

Annars kan man ju köpa en sånhär... :lol:

Bara att gräva ner så funkar den va? :roll:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Pehr:Finns en del

Tex denna verkar ok. Ungefär samma som den jag har dock "aningen" fräschare utseende. :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

v-g, ser ut som du har en tidigare modell med järnplåthölje istället för alu och möljigen längre stigrör + den ext. kupefläkten, annars ser de nästan identiska ut. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har uppfattningen att de vanliga varmlufts ebers är ganska lätta att hitta. Jag är inte så grymt sugen så räkna inte med stora pengar från min sida.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ni som hållt på med dessa, hur kopplas dom in värmemässigt? Om man exempelvis ska värma kupén, tar man då en separat kanal och blåser in varmluften? :roll: Och om man ska värma motorn, var går man på då, kopplar man in den som en doppvärmare på kylarslangen? En sista fråga, är det nån av er som på allvar tror att man får plats med en dylik burk i en mordern bil!?? :shock:

/PeterH
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Peter, kan kolla, men till motorn sitter den bara inkopplad i kylsystemet direkt på slangarna (kommer inte ihåg hur det såg ut i "framänden, men i returledningen går bara till uttaget för avtappningspluggen på motorblocket) Så den är tämligen enkel att plugga in. Skall försöka komma ihåg att ta några biler när den sitter på plats.

Tyverr är denna modell tämligen bulkig så det är nog tveksamt om den får plats i motorutrymmet på en modern bil, men tror det numera fins mindre modeller som skall få plats.

---
danei, Är mer om jag behöver den själv eller inte som jag funderar kring, har inte bestämmt mig ännu, men den är som sagt av samma modell som den v-g visar, men nyare med alu hölje och jag *tror* inte den har separat kupefläkt med till denna (om den inte sitter under panelen, men tror den använder fläkten till kupevärmaren).

Ebern kan du få billigt om den fins kvar, skall rota litet.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

v-g: Ja där fanns det ju en del, men passar dom? är det lätt att fixa dit? Många verkar komma från volvobilar...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

PeterH skrev:Ni som hållt på med dessa, hur kopplas dom in värmemässigt?
Den webasto jag har liggande är en ren varmvattenkokare, läggs rakt in på en kylslang som lämpligen inte blokeras av termostaten, eller kör ut vattnet rakt ut i kylaren...

kupen kommer inte bli uppvärmd i förväg, men det fixar kupefläkten ganska snabbt när man startar
Webasto Tech har MASSOR av info om div värmare!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Den jag hade tog man ena från en T-koppling på nedre kylarslangen och den andra gick mycket ritkigt som Mizz sa till en FD plugg. Detta gör att vattnet värmer HELA motorn genom att det verkar cirkulera väldigt bra. Jag har för mig att den fick upp den till halv arbetstemp (alltså 40-50 grader) relativt snabbt.

Kupefläkten är listig som ni ser så är det två utgångar (på värmare) men den ena är en INgång dvs den tar INluften från kupén vilket innebär snabbare upvärmning. Varför den gör detta fattar iofs inte jag den skulle kunna värma kallluft utifrån lätt. Luften som kommer i kupen är fruktansvärt varm och man bränner sig ganska snabbt på den. Man måste alltså tänka på var man riktar detta utblås. Fläkten satt på insidan av torpedväggen.

PeterH:Nej det är nog svårt om man inte vill göra relativt stora ingrepp. Till min Volvo (240) hade jag alla fästen osv så det var enkelt. Men har man ett par dagar och tillgång till verktyg/svets så går det nog med lite eftertanke.

Pehr:Se svar till PeterH ovan. Finns en modell till SAAB 900 vet jag som bara värmer kupén den är bara som ett avloppsrör i storlek ungefär. Dock känns det dumt då motorn är det man vill skona.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Frågan är hur lämpligt det är att elda bensin inuti ett stängt garage.... En dieselvärmare kanske vore mer lämplig i detta fall eftersom den avger betydligt mindre kolmonoxid
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Inga av dessa värmare får användas inuti någon byggnad. Carport är väl gränsfallet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle diesel vara bättre?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Diesel avger betydligt mindre kolmonoxid när det förbränns, men v-g har helt rätt, att använda någon bensin eller dieselvärmare utan fungerande skorsten över huvudtaget i ett garage är olämpligt.

Gasol eller fotogen borde funka bra dock - sådana används ju ofta inomhus
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, om man har optimal förbränning bör man bara få koldioxid, vatten och möjligen lite kväveoxider i samtliga fall.
Skriv svar