Batterys CNC-bygge
Det får jag väl verkligen hoppas. Vad skulle det annars kunna vara? Finns väl inte så mycket annat som kan gå sönder, hmm...
Edith: Även om så inte är fallt, så köper man nog ingen Isel för att den ska hålla tre gånger så lång tid, det är nog andra orsaker.
Man köper inte en Volvo V90 för att den håller tre gånger längre än en Skoda Fabia heller för den delen, fast dom gör samma grundjobb, fraktar arslet fram å tillbaka till jobbet. Har man behov för större bil ett par gånger per år, då lånar man en sån på OK. (OBS. Detta gäller bara om man bor i Stockholm.)
Edith: Även om så inte är fallt, så köper man nog ingen Isel för att den ska hålla tre gånger så lång tid, det är nog andra orsaker.
Man köper inte en Volvo V90 för att den håller tre gånger längre än en Skoda Fabia heller för den delen, fast dom gör samma grundjobb, fraktar arslet fram å tillbaka till jobbet. Har man behov för större bil ett par gånger per år, då lånar man en sån på OK. (OBS. Detta gäller bara om man bor i Stockholm.)
Angående fjädrarna så skulle det ju faktist kunna vara en möjlighet, men jag tänkte pröva att helt enkelt ha två muttrar med separata fastsättningar som man sedan trycker ifrån varandra och spänner fast... iofs borde jag ha en del vanliga fjädrar liggande så man kanske skulle pröva lite
Skulle om möjligt vilja hålla friktionen nere så man kan använda mindre motorer, eftersom X-axeln glider så otroligt lätt redan nu och är kännbart glappfri så hoppas jag klara mig med småa motorer.
Jag funderar lite på att beställa en Kress iallafall, tänkte mig 1050W modellen, men om jag förstått korrekt så behöver man skillda "collets" för att kunna använda annat än 8mm frässtål, eller? Smidigt iaf att man kan köpa fästet på samma gång, det skulle bespara mig mycket trubbel med att försöka tillverka ett eget.
Skulle om möjligt vilja hålla friktionen nere så man kan använda mindre motorer, eftersom X-axeln glider så otroligt lätt redan nu och är kännbart glappfri så hoppas jag klara mig med småa motorer.
Jag funderar lite på att beställa en Kress iallafall, tänkte mig 1050W modellen, men om jag förstått korrekt så behöver man skillda "collets" för att kunna använda annat än 8mm frässtål, eller? Smidigt iaf att man kan köpa fästet på samma gång, det skulle bespara mig mycket trubbel med att försöka tillverka ett eget.
Detta kanske inte är rätt tråd att börja bråka om Kress Vs. Isel. Men jag har för mig att fagge bytte ut sin kress mot Isel och upplevde jätteskillnad.
Jag nämde Kress för en kompis som har hållt på med maskiner i hela sitt liv, han skakade lite på huvudet och frågade om jag menade de där skitfräsarna... Men det är väl som med allt annat, man får vad man betalar för.
Jag nämde Kress för en kompis som har hållt på med maskiner i hela sitt liv, han skakade lite på huvudet och frågade om jag menade de där skitfräsarna... Men det är väl som med allt annat, man får vad man betalar för.
Det viktiga för att kunna använda små motorer är att gäng/trapets-stången snurrar lätt runt, inte att vagnen går så lätt man kan. Det blir iaf bra motstånd så fort man börjar fräsa.
Jodå fräsen, det får man, men jag är inte helt övertygad om att en Isel är värd mer än tre Kress. Jag har använt båda i flera år. När jag jobbade på Ericsson körde jag en Isel GFM 4433 med en sån fräsmotor i ca 3 år. Den funkade väl helt OK, men jag tycker en Kress funkar lika bra. Sen har man råd att byta ut den mot nåt nytt om 3 år.
Jodå fräsen, det får man, men jag är inte helt övertygad om att en Isel är värd mer än tre Kress. Jag har använt båda i flera år. När jag jobbade på Ericsson körde jag en Isel GFM 4433 med en sån fräsmotor i ca 3 år. Den funkade väl helt OK, men jag tycker en Kress funkar lika bra. Sen har man råd att byta ut den mot nåt nytt om 3 år.

Kress 1050W med tillhörande fäste är nu beställt så jag kommer troligtvis inte att göra så mycket innan jag får hem den och kan bygga klart Z-axeln.
Har iaf funderat lite på trapetsstängerna idag och något sånthär blev det.



Som ni ser går det enkelt att sätta en till mutter på den andra plattjärnsbiten och pressa dem ifrån varandra lite och sedan spänna fast om det skulle behövas, men jag skall pröva med en först så slipper jag beställa fler OM det nu skulle funka.
Har iaf funderat lite på trapetsstängerna idag och något sånthär blev det.



Som ni ser går det enkelt att sätta en till mutter på den andra plattjärnsbiten och pressa dem ifrån varandra lite och sedan spänna fast om det skulle behövas, men jag skall pröva med en först så slipper jag beställa fler OM det nu skulle funka.
Några spontana tankar, rätta mig om jag har fel...
Om du skruvar fast en mutter på den andra plattjärnsbiten så kan den ju inte röra sig. Det känns som det antingen skulle bli väldigt trögt eller väldigt liten effekt beroende på hur den spändes då. Bättre att montera den andra muttern i en "släde" så att den kan glida lite i längsled från den fasta muttern men inte vrida sig och sen en fjäder mellan muttrarna. För att spänna så vrider man bara den lösa mutter tills man får den spänn man vill ha och fixerar den i så att den inte kan vrida sig.
Om du skruvar fast en mutter på den andra plattjärnsbiten så kan den ju inte röra sig. Det känns som det antingen skulle bli väldigt trögt eller väldigt liten effekt beroende på hur den spändes då. Bättre att montera den andra muttern i en "släde" så att den kan glida lite i längsled från den fasta muttern men inte vrida sig och sen en fjäder mellan muttrarna. För att spänna så vrider man bara den lösa mutter tills man får den spänn man vill ha och fixerar den i så att den inte kan vrida sig.
Tyvärr ingen uppdatering i nuläget, har haft massa annat i helgen så inget har blivit gjort på fräsen 
Jeppsson> Jo, det är för att bultarnas huvud är ivägen, och då M10-bultarnas huvud är ganska stora så skulle man behöva slipa ner ungefär halva huvudet för att kunna passa in dem mitt emot varandra. Men det verkar inte spela någon roll på stabiliteten så jag gjorde så mest för att det var lättast när man skall fila hålen i vinkeljärnet så att lagren blir i perfekt linje.

Jeppsson> Jo, det är för att bultarnas huvud är ivägen, och då M10-bultarnas huvud är ganska stora så skulle man behöva slipa ner ungefär halva huvudet för att kunna passa in dem mitt emot varandra. Men det verkar inte spela någon roll på stabiliteten så jag gjorde så mest för att det var lättast när man skall fila hålen i vinkeljärnet så att lagren blir i perfekt linje.