Problem med stora stegmotorer!.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det motståndet får absolut inte vara trådlindat! :shock:
helst inte kolytskikt eller metallfilms heller, för motståndsskiktet är laserskuret till en spiral.
Kolkompositmotstånd ska det vara. Tyvärr är de svåra att få tag på för det är riktigt gammal teknik.
Det jag kan tänka mig är ytmonterade motstånd i tjockfilmsteknik.
Finns upp till 1W effekttålighet på Elfa.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mmm, jag märkte det nu!. När jag mätte med skopet över motståndet så var det en massa roliga spikar över den, så nu har jag pararellkopplade vanliga 1ohm motstånd till så att det blev 0,1ohm & då såg det bättre ut!.

Spikarna över spolen dog ut när jag satte en kondensator på matningsspänningen till motorn extremt nära dioderna, trots att jag hadde en fet kondning ca 15cm ifrån.
Hmm det är fan inte lätt med switchad teknik :?

Trots dessa förbättringar så funkar skiten lika dåligt, men jag ska börja koncentrera mig på timningen för chopper oscilatorn nu!....
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Avkopplingskondensatorer ska _alltid_ sitta så nära dom det bara är möjligt det som ska avstöras. Dessutom så skadar det nog inte med att försöka stoppa dit några mindre kondingar, typ keramiska 0,1u eller så, en stor fet 'lyt är inte optimal för att ta bort dom frekvenser som nanosekunder långa pulser är uppbyggda av.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Fan fan fan. :evil: :evil: :evil:
Denna kretsen nedan har jag använt som grund! "L6506"
Allt funkar men givetvis så har jag världens jävla otur jämt! :cry:

Bild

I databladet nedan så står det respons time 0,8us för komparatorn!.
Och under den 0,8us så har mina motorer byggt upp ca 8A per lindning innan denna jävla komparator har fattat att den skall switcha av!.
Tiden för att bygga up de 3A som motorn skall ha är ca 250ns.

Bild

Med andra ord så kan jag slänga alla de jävla kretsarna jag har köppt på mig & bygga allt med separata ic-kretsar. :evil:
Ååå börja om på ny kula IGEN. :wall:
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Ska du ha en switch frekvens på 4Mhz :shock:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja, det är den tiden det tar att bygga upp 3A med en matning på 70V genom motorns lindning!.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det låter ju helknäppt att du inte får ut mera varv ur motorerna även utan att pressa spänningen till så höga värden.

Jag antar att du har dioder för att dämpa spikarna.

Hur hårt accelererar du motorn?

Om inte vilket jag misstänker så kan det vara en god idé att upplysa dig om att man inte kan starta stegmotorer på högt varv direkt. Det finns en max hastighet som man kan dra igång på. Vilken den är beror på massan som ska få fart och vilken belastning. Prova då att dra igång på ex 100pulser/sek och sedan öka så borde du även med ex 5volt kunna pressa upp dom till typ 10-20varv sekunden obelastade och utan att höja spänningen.

Mikael
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Spikarna är döda!.
Accelerationen känner jag till, men att nå 10-20Varv/sek med 5V är omöjligt enligt mig!. Har du lyckats med det eller?.
Det är möjligt att få upp högre hastigheter med mycke små motorer, men defenetivt inte med större!.

En sak har jag funderat på!.

1. Man kan köpa många olika färdiga IC-Kretsar som har chopperstyrning för Bipolära-motorer men jag har inte sätt någon för Unipolära!.

2. Man kan köpa färdiga svindyra chopprade kraftpaket för bipolära motorer men jag har jävla inte hittat något för Unipolära!.

3. Jag har helle inte hittat någon komplett sådan ritning på internet för unipolära motorer!.

4. Tittar man i databladet så står det faktiskt att den specade hastigheten de har uppnått är ljust med Bipolär-drivning med en matning på 75V.

Hmm....
Det är inte så att chopper tekniken inte fungerar med Unipolär-drivning???.

Å andra sidan så kan man ju köra de flästa unipolära- motorer i Bipolärt läge!. Är det de man kanske ska satsa på, fan då har man varit ute på fel bana helatiden, om det nu är så!?!?!?. :roll:

EDIT...
Fan jag börjar tro att det är sant!.
Gick nämligen in på www.solectro.se & där säljer de en massa drivkort till stegmotorer mm & ALLA är Bipolära!. Det kan ju lixom inte vara en slump att de säljer bara den modellen av drivning!?...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Förmodligen är marknaden för Unipolära styrkretsar väldigt liten pga. kretsens enkelhet.
(Speciellt om vi pratar konventionell drivning.)

Eftersom de flesta unipolära är hybrid (dvs. de kan även köras bipolärt) så finns det ju ingen anledning att producera flera olika kretsar.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men varför har man då inte konsentrerat sig på unipolära drivdon, eftersom att det bara går åt hälften så många komponenter, bland annat dyra mosar & dioder & att nästan alla större motorer har en mittavtappning!.
Måste finnas nån annan hake!?.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

I natt så bytte jag ut den unipolära drivningen & satte dit en färdig krets med 8 drivtransistorer "L298" för bipolär drivning, & använde samma chopperkrets som innan.
Och nu funkar fanskapet, trots att jag byggde upp det hela på en labbplatta, där jag har långa ledningar & inget jordplan mm...

På tal om L298 kretsen, så pallar ju inte den min ström & spänning som jag har tänkt att använda.
Därför har jag tänkt att bygga en sån krets med lösa prylar, men nått som jag la märket till nu är att de har använt bara NPN-transistorer, brukar man inte använda både NPN & PNP trissor i H-bryggkretsar, för att det ska funka?.

Bild
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Googlade lite:

En Hybrid-motor är ca 1,4 ggr starkare (roten ur 2) i bipolär drivning än i unipolär drivning.

Unipolär drivning medger däremot högre hastighet.

Läs mer:

http://www.control.com/1026196526/index_html

Det går att bygga med enbart NPN i huvudkretsen, förutsatt att logikspänningen är något högre än motorspänningen.

l298 har förmodligen 4 PNP-transistorer som ger ström till de övre transistorerna i bryggan (fast de är inte utritade).

Man kanske inte ska tolka det schemat bokstavligen ?

Edit: länken...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Hmm, kan nog bli lite väl vågat när man börjar närma sig 100V.
Det får nog bli P & N Mosar!.
Men som sagt så funkar det skitbra med chopprad Bipolär drivnng :P
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja då var det dax för komponentval!.
Jag tittar i Elfan på denna seriens drivkretsar bl.a. "IR2104 & IR2105"

1. Men frågan är om man behöver välja en krets med eller utan dötid, i & med att skiten skall choppras, men det kanske inte har någon betydelse (Chopper switch frekvensen är mellan 20-100Khz)?

2. Om man tittar på exempel bilderna för dessa 2 kretsarna så har de kopplat ihopa D & S benen på 2105.
Men på 2104 så är D & S benen särade.

Givetvis så vill jag ju att dessa ben skall vara ihopkopplade & då är ju valet 2105, men jag vill ju också ha "Shutdown" pinnen & det är ju bara 2104 som har den.
Frågan är då kan jag sätta ihopa D & S benen på mosarna när jag driver dem med 2104an?.

EDIT...
I databladet för 2104an så är deras exempelbild precis som för 2105an.
Skit samma jag tar ett lass 04or & provar!. Har ni några synpunkter så fram med dem nu innan jag slösar bort massa pengar igen! :?

3. Den hära dioden & kondensatorn mellan VB & VS, vad kan tänka sig att vara för typer där???.

4. Mosarna "BUZ31" har ju inbyggda dioder!, ska man lita på att de klarar att döda spikarna, eller ska man pararellkopla extra dioder till varje mos?.

IR2104.
Bild

IR2105
Bild
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Skam den som ger sig!.
Mosdrivarna funkar perfekt & efter att ha bytt chopper drivkrets till en L297, så varvar min bångstyriga motor i 64varv / sek , & det finns mer att hämta om man så vill!. :razz:
& jag låvar att den hastigheten är inte å leka med, det är as snabbt :shock:
Är så jävla happy nu, efter alla motgångar!.

Här är en lite filmsnutt med start på 10V & upp till 64V/sek.
http://goto.glocalnet.net/mfager2/64Vsek.avi
Skriv svar