Lallas skrev:Påminn mig att jag ska sätta dammsugare på min maskin sen
Vad är det för maskin du har satt dit?
Ja, det blir massor av spånor efter bara en kort stunds körning! Och kliar gör det också från plastspånorna. Men luftutblåset från maskinen håller det förvånandsvärt rent runt arbetsstycket.
Maskinen är en Bosch GGS 27 L som är nästan 15 år gammal, fast den är inte mycket använd. Dom nyare
GGS 27 LC har dessutom konstant varvtalshållning.
zeus skrev:
Kan man inte ha som ett vaccumbord som håller fast allt? Lite jobbigt om allt flyger iväg.
Kanske kan kombineras med dammsugaren som tar upp allt spån?!?
Man fick in in snitsen med att hålla fast prylarna med pekfingret precis innan det skulle släppa. Fast det vågade man inte innan att man såg att programmet var felfritt...
Det har hänt ett antal gånger att fräshuvudet har skenat iväg åt alla håll och kanter. Lyckades vid ett tillfälle att få full matning nedåt i ett aluminiumstycke. Tur är att varken cnc-maskin eller fräsmotor är tillräckligt kraftfull, så det stannar innan något har gått sönder. Men det låter ivarjefall otäckt när det händer

...
mullemeck skrev:
coolt att du sitter och skriver i G kod.. Har själv läst en kurs CNC programering där vi fick lära oss skriva kod för både fräsar och svarvar...
När det gäller mindre jobb så är det riktigt roligt att skriva G-kod. Men jag skulle inte vilja skriva större jobb rent manuellt, för till slut så snurrar det bara runt i skallen med alla koordinater. Och gör man ett fel i början så kan det förskjuta hela körningen.
Synd att du inte fick fortsätta med riktiga körningar, det är då det blir spännande.
Och tack för påhejningen!