Lödpasta dispenser med R/C servo (misslyckat projekt)

Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Tack för erbjudandena, men jag överlåter de interssanta försöken åt någon annan som inte har kompressor och därmed är mer motiverad än jag. :-)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Inlägg: 1224
Blev medlem: 24 april 2007, 08:22:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

ett tips: eftersom det är väldigt lite tryckluft du behöver skulle man ju kunna köra med en gastub med kvävgas som drivning istället. har du funderat ngt på det, skulle det funka?
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Har inte funderat i de banorna, nej. Hur högt tryck får man från en sådan gastub?
Lite beroende på pastans seghet och nålens grovlek kan man få skruva upp trycket till 3-4 bar på en vanlig dispenser.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Hmm, börjar fundera lite om jag borde göra ett försök med en av mina Sonceboz "linear actuator". Det skulle ju faktiskt kunna fungera.

Edit: Vad är det för innerdiameter inne i själva lödpastasprutan? Du skrev att det kan behövs 3-4 bars tryck så då går det ju att räkna ut vilken kraft som behövas och om min stegmotor kommer att klara av det.

Edit2: Väl hemma från jobbet så kollade jag på den linjära stegmotorenheten och den rör sig 0,042 mm per steg, alltså cirka 1/24 mm. Jag tycker eventuellt att det låter som en rejäl klick pasta? Iofs kan jag köra mikrosteg ( 1/2, 1/4, 1/8 ) med min stegmotordrivare så med 1/8 steg är man ju nere i 0,005 mm, och det börjar väl låta rätt ok, fast risken är ju att stegen blir så pass ojämna att mängden pasta varierar en hel del beroende på vilket av de 8 mikrostegen som motorn går till... Vinkeln mellan mikrosteg brukar ju inte vara 1/8 del av ett helt steg utan det varierar lite, speciellt under belastning. Men hur som helst, har ni någon som helst aning om hur mycket "sprutan" ska röra sig för en lagom liten klick?

Edit3: Hittade ett datablad på nätet, den verkar kunna pressa med 35 N som max, spontant känns det som det borde räcka?

Edit4: Äsch då... Nu vet jag ju inte exakt vad en lödpastaspruta har för diameter men om man räknar med 15 mm och en kraft på 35 N så landar man på 2 bar om jag räknat rätt... Och det är ju tyvärr inte 3-4 bar. Ni som har dispensererfarenhet, hur långt kan man komma med 2 bar?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Dags att bumpa tråden istället för att skriva en femte edit...

Jag tror ju nästan att min Sonceboz inte är tillräckligt stark så jag lämnar nog mitt testförsök på planeringsstadiet. Gjorde istället ett besök på eBay och köpte mig en likadan dispenser som du.

Så då var det ju det här med kompressor då... Jag är ju onekligen lite nyfiken på hur en kylskåpskompressor skulle prestera. Ljudnivån är rätt, trycket är väl rätt okej och flödet borde ju inte heller var något problem?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Problemet med tryckluft (eller kvävgas) för att tömma dispensern lär
väl vara att om motståndet i nålen plötsligt minskar något så kommer
den kanske att tömma behållaren på en gång...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

maha: kylkompressor av hyfsad storlek som tillhörande tex stora frysboxar eller liknande så brukar runt 30 - 36 Bar vara ungefär vad dom klarar men brukar inte vara några större problem. Men visst det kan kanske vara lite på gränsen för vad oljeskikten klarar i tryck om man använder standard oljan i dom, men skall man upp i tex 36 Bar kontinuerligt så hade jag nog ev bytat ut den oljan till någon tunnare motorolja som nog skulle kunna klara bra högre tryck om kompen klarat det. Vanliga små normalstora kompressor typer till kylskåp har jag inte testat vad dom klarar men gissar på att lite över 12 Bar. 7 Bar har jag däremot testat i ett litet kylaggregat jag byggt en gång och det var inga som helst problem.

Blir dom små överlastade så lägger dom av rätt snabbt om trycket fortsätter att öka men minskar varvet för mycket, men att dom går ändå, så slutar snabbt vid en viss gräns smörjsystemet att fungera vilket gör att den kan skära mycket snabbt om det samtidigt är ett högt tryck med stor belastning på den.

Tänk dock på att kylkompressorer sprutar ut en liten del olja i tryck ledningen så du får kanske göra något som hindrar att detta går in till dispensern. Men har du någon kammare eller tryckkärl innan så borde det inte vålla några större problem tycker jag.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

sodjan: Vet inte helt vad du syftar på, men tryckluftsdispensern jag har lämnar inte kvar tryck i sprutan/slangen utan "arbetstrycket" som matat ut pastan pyser direkt ut genom en ventil efteråt. Om tryck bli kvar kommer pastan långsamt att "rinna" ut. Min dispenser har i tillägg justerbart vakumsug som förhindrar just det samt droppbildning för riktigt tunna vätskor. Vakum är inte nörvändigt för pasta dock.

maha: Nu har jag ju faktiskt en fungerade kylskåpskompressor här men för att kunna test borde kompressorn ha nån form av tryckregulator eftersom jag inte får mata in mer än 7 bar i dispensern (tror jag), dessutom en oljeavskiljare. Men det känns nog som om en kylskåskompressor med en liten trycktank skulle kunna fungera för dispensern. Min "riktiga" kompressor med 6 liters tank startar sällan så det går nog åt väldigt lite luft.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

mri: Jag får fundera lite på vilken väg jag går. Skulle ju iofs vara väldigt enkelt att helt enkelt köpa en liten kompressor. Såg att Ostox därifrån du köpte din kompressor ligger på Nybrännvägen, alltså en bit efter Forsby. Inte direkt långt ifrån Jakobstad.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

maha: Han verkar ha igen av dom där små maskinerna. Bor du i lägenhet så är väl båda lösningarna ungefär lika bökiga. En riktig kompressor måste ljudisoleras men kompressor i sig är trevligt att ha nu när du skaffat fräs gissar jag. För att testa kylskåpskompressor bör du få svetsat fast nån standardgänga på tryckröret så att du kan hänga på tryckregulatror etc. Regulator, kopplingar och sånt finns t.ex. vid Biltema. Risken är förståss att slutresultatet inte fungerar tillräckligt bra för dispensern.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

mri: Du skrev att kompressorn går ganska sällan, vad innebär det i praktiken? Ungefär hur ofta och hur länge går den då man håller på och sprutar i normal takt? Tyvärr så blev det ingen Lillasyster, jag drog mig ur och lät en annan forumit köpa den på grund av tidsbrist i och med att jag skulle få barn osv. Nu då de flesta har börjat få dem klara så ångrar man sig förstås...men det visste jag iofs att jag skulle göra. Men tryckluft är ju bra till allt möjligt, 6 liter är iofs riktigt lite men det känns INTE ok med en större kompressor i en lägenhet... :wink: Man får nog leta länge för att hitta något med lägre WAF...
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag gjorde en test. Ställde in dispensertimern för lämplig mängd pasta för en pad på den ytmonterade MCU jag använder LQFP32 (0,8 mm pitch). Två sådana klickar är ungefär lagom för ena padden på en 0805 passiv komponent.

Kompressorn har en tank på 6 liter och kör upp trycket till ca 8.2 kg/cm2 och startar igen när trycket sjunkit till ca 5.8 kg/cm2. Däremellan klickade jag ut så många "korvar" jag hann på ett papper. Dispenserns tryckregulator var inställd på 2 kg/cm2. Jag hann med 297 "korvar". Dvs 9 st 32 bens MCU'n eller 75 st 0805 passiva komponenter. Man jobbar nog någon eller några timmar för att sätta dit dom.
Dessutom läcker min kompressor lite i ventilen var man tömmer ut vatten ur tanken (borde byta O-ring, den ser för lös ut). Svårt att uppskatta hur mycket luft smet ut den vägen.

Kylskåpskompressorer har ju en liten tank internt, och det kan ju hända att t.o.m. den skulle räcka till. Men satte man en extern trycktank på bara några liter är jag nog ganska säker på att man aldrig skulle behöver vänta på kompressorn.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Det var värdefull information, tack!

Har en kylskåpskompressor någon intern reglering som strävar efter att hålla ett visst tryck? Eller vad är det som styr att kompressorn i ett kylskåp inte går hela tiden?

Så om man tänker sig att den interna lilla tanken räcker så borde ju det ju vara förhållandevis enkelt:

Kompressor --> Standardgänga --> Oljeavskiljare --> Tryckregulator --> Dispenser

Och räcker inte den interna tanken så är det ju inte speciellt svårt att fixa en tank, speciellt om man sätter den efter tryckregulatorn, där är man ju nere i lämpligtvis 4 bar ungefär.
Användarvisningsbild
mri
Inlägg: 1165
Blev medlem: 15 mars 2007, 13:20:50
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av mri »

Kylskåpskompressorer har ingen intern tryckreglering vad jag vet, de snurrar på tills de inte orkar höja trycket mer eller tills de blir för heta och temperaturskyddet slår ifrån.

Det finns två grejer som jag kallar tryckregulatorer i det här sammanhanget. Först det som övervakar tankens tryck och slår av eller kopplar på strömmen till kompressorn om trycket blir för högt eller för lågt. Den här grejen måste du skaffa. I tillägg brukar kompressorer ha en regulator på den utgående luften så att man kan ställa in ett max tryck på utgående luft, oberoende av hur högt trycket är i tanken. Den här grejen är helt pneumatisk och kan vara trevligt att ha, men inte nödvändigt för dispensern.

Min kompressor är kopplad såhär:
Pump --> bakslagsventil tror jag --> tank / pneumatisk säkerhetsventil / elektrisk tryckregulator --> pneumatisk tryckregulator --> ut
Tanken är den centrala kopplingspunkten.

Ta och bläddra lite i Biltemakatalogen så får du en uppfattning av vad det finns för delar.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor
Inlägg: 1685
Blev medlem: 22 november 2005, 09:47:02
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av maha »

Okej, tack än en gång, nu tror jag att jag har allt på klart.

Hittade också en rätt trevlig liten guide: Länk

Men vad jag kan se så har de inte någon elektronisk tryckregulator vilket verkar lite konstigt (och läskigt).

Dags att börja samla på sig lite delar då. Biltema verkar ju vara en riktig guldgruva. Nästa vecka ska jag till Åbo så då kan jag ju gå runt och shoppa i butiken.
Skriv svar