rörförstärkare 813 SE

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Wow! helt otroligt :shock:

Javisst, ljudet! Upplösningen blir ..eh nä

:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vad är det för rör med någon sprial i sig? Aldrig sett något liknande, fast då har jag inte heller sett så värst många för den delen..
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det är en hemlighet:) den som listar det får en kaka

caddade lite spänningsregulator precis. 10v 5A så jag får använda två effekttrissor och en lm7810

Bild

två utjämningsmotstånd till emittern på vardera trissa

Fast ush va varm likriktaren blev, får nog tyvärr bli en kylfläns på den med
Senast redigerad av Oblivion 23 september 2007, 22:59:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tråkig du är. :D Men när jag tittar lite noggrannare så ser det ut som en glödlampa med väldigt udda skruvad glödtråd. Speciellt också då basen vid elektroderna inte sitter som dom normalt brukar i ett rör. Dessutom är inte detta vakuumpumpat som dom brukar från toppen utan från undersidan inne från sockeln så att säga precis som en glödlampa brukar vara. Det kan ev också vara en neon lampa av något slag eller liknande då det inte är någon direkt närbild så man kan se om glödtråden är kopplad i båda ändarna eller om det ens är en glödtråd eller bara en elektrod. Tycker dock glödtråden är lite väl nära glaset i toppen om det varit det.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jo det är en glimmlampa:)

Hela spiralen lyser orange-rosa, går att stega upp den gradvis med. som ex volymindikering
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

JimmyAndersson skrev:Javisst, ljudet! Upplösningen blir ..eh nä, :D
Hehe det skulle ändå inte vara det sjukaste jag hört inom hifi-kretsar isåfall ;)
Tror den här är min favorit hittills :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Oblivion: fräckt, udda typ om man så säger. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett 813 stående. Fördelen med dessa rör att i single end får man ut en skapligt hög effekt; 20-25W. Dock ska det byggas på 30W pushpull-steg, men jag följer Oblivions ondskefulla planer ....
Se nu till att du slutför projektet!!!!

En undran, jag vet att 813 är ett "snällt" rör som inte drar gallerström (vilket "elaka" högeffektstrioder ofta gör) men funderar ändå på drivningen - en halv 6SN7:a. Räcker det? Fast jag har ett par 12HG7 pentoder (enligt Peter Millett) och ser att flera andra byggare använt 6SN7. Ska du bygga monoblock ska du ta 6J5, vilken är en halv 6SN7. Jag grubblar på ett par ryska 6E5P (tetroder) vilka utmärker sig som ett utmärkt drivrör.

Jag har letat efter ett liknande rör som heter GU-72, en rysk sändarpentod som också beter sig snällt, som 813.

Jag skulle nog fixa en nättrafo med tre sekundärer om vardera 300V, likrikta, filtrera och sedan addera dem för att få till mina 900V. De flesta elektrolyter är på 400 eller 450V.
En varning - grips inte av mikrofaradhybris, tänk på att 100uF och 900V motsvarar 90,000uF vid 30V (energin 40J). En Joule per watt är en god tumregel.

Till Peter: en bra förstärkare är ALLTID bättre än en dålig. Det finns mycket bra rörförstärkare, precis som det finns mycket bra transistorförstärkare och vice versa. Det är inte generellt så, att ALLA rörsteg låter murket.
Läs lite här: http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sou ... ifiers.pdf
http://www.pastisch.se/faktiskt/Tubes%2 ... istors.pdf
peter555

Inlägg av peter555 »

Själva vitsen med att bygga en rörförstärkare är som jag tolkar det att den har snällare överlastegenskaper. Det var säkert en betydande faktor under röreran när det var dyrt att bygga en förstärkare som klarade mer en ett 10-tal W. Idag då man utan vidare bygger en 1 kW transistorförstärkare till låg kostnad så finns det ingen anledning att den ska överstyras.
Eftersom transformatorn är den sämsta komponenten i rörförstärkaren så lär de aldrig kunna bli lika bra som en transistorförstärkare.
Min definition av bra är att den inte förvränger signalen som påförs ingången, genom att skapa IMD och THD.
Sedan är det en annan sak att man tycker om ljudet från en rörförstärkare när den är överstyrd men då är det inte samma signal ut som man matade in.

Till Oblivion:

Ingen kritik av ditt projekt, ska bli intressant att se hur det går.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Subjektivt ....

Jag blev förfrågad om jag kunde snickra ihop ett OTL-steg (transformatorlöst) åt en kompis. Vi får se vad det blir av det. Då kommer vi runt alla problem med induktiva komponenter.
Det finns nya fina EL504 i normala oktalsocklar och utan den snitsiga anodkontakten.
Bild

Mera porrbilder på 813:
Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

---

Jodå, visst går det utmärkt att bygga med enbart rör ut, men det går nog, *gissar jag*, åt en helskottas massa om man använder standard typer, men bör vara både möjligt och högst rimligt. :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Visserligen är rörljud mycket mjukare, varmare och på alla sätt bättre än det där nymodiga kantiga transistorljudet, men det finns en liten hake.

Nästan alla rör är fyllda med *maskingjort vakuum*.

Vill man ha det ultimata ljudet finns bara en lösning: Naturligt vakuum. Tyvärr är det ännu så länge relativt kostsamt att transportera naturligt vakuum från rymden till rörfabriken för påfyllning i rören, men för den sanne audiofilen är endast det bästa gott nog.

(uppsnappat på rec.audio.high-end eller däromkring))
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

hcb:
:rofl

Den som har skrivit det kan inte ha haft en aning om vad vakuum är för något. :lol:

RasmusB:
:lol: :lol:

En trä/brons-ratt som ger bättre dynamik och mer naturligt ljud?! :shock:
3200kr för *en* pot-ratt... iofs så får man en placeboeffekt på köpet....... :roll:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Hehe finns många guldkorn på den sidan som gör "underverk" för ljudet... ;) Hoppas att de som säljer grejerna tror på dem själv, annars förstår jag inte hur de kan sova om nätterna ;)
Skriv svar