Bygga en snabb nedkylningsmojäng, möjligt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det lär nog bli rätt mycket frost på dom så looken kanske inte blir så fin. Jag tror inte det är några problem med koppar vid så här låga temperaturer, det används ju i kallvattenrör utan problem. Jag hade lindat upp några spiraler av tunnt kopparrör i svarven och lött ihop egna kylare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det har du visserligen rätt i, tänkte mer att alkoholer är väl betydligt bättre än vatten på att lösa ut kopparjoner?

Är dock inte alls säker... finns säkert folk här inne med mycket bättre koll...

Tror förresten att det blir snyggt även med frost på, det lär ju aldrig bli några jättemängder då det skulle vara en sak man bara hade på någon gång i bland :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Så länge det inte blivit ättika av spriten så är det nog ingen fara.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det är 40% alkohol det tex handlar om så är det ju 60% vatten i den och det kan ju säkert lösa ut en något medan det rinner igenom men det är säkert väldigt små mängder under den korta tiden så det är ingen fara. Men om det är alkohol som stannar kvar i röret en tid så kan nog en del lakas ur som kanske inte är så bra i längden om man häller i sig på regelbunden basis, men om det är högre halter så tror jag inte det kommer att smaka så bra heller.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är inte det som flöda igenom som är problemet, utan det som är kvar mellan användningarna. Dom olika syrorna som finns i dryckerna ser till att äta på kopparen, framförallt de olika kopparoxiderna och andra kopparföreningar löses ut - så första skvätten om den har stått ett tag är nog ingen hit att klunka i sig...

skall man själv göra kylblock i koppar så kanske man bör förtenna med ren tenn alla ytor som har med 'varorna' att göra.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Eller om man gör alla rör i rostfritt, leder visserligen värme sämre men är betydligt mer motståndskraftigt.
Viper

Inlägg av Viper »

Tjo i stugan!

Var ett tag sedan jag grejade med projektet nu men det som hänt är att allt som kommer i kontakt med själva spriten som skall kylas ner kommer göras i rostfritt stål som är syrafast alltså tänk er en rostfri behålare med en spiral inuti som är gjord av rostfritt. Kommer finnas 4 nipplar totalt på varje behållare, 2 st för in och utgång till spriten samt 2 st för in och utgång av själva kylvätskan/glykolen.

Nu till ett annat problem jag stött på då jag skall använda mig av någon slags glykol eller liknande som skall gå runt i en kylslinga så behöver jag ju något som pumpar runt denna eller hur? Någon som vet någon lämplig pump som klarar detta och är liten till storlek samt gärna tyst? Någon som kan komma på en lämplig pump att använda?

Mvh,
Viper
Skriv svar