Solcellsdriven passagekontroll...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kom att tänka på en annan sak jag gjorde för längesedan, en liten amsändare som bara sände en ton när den var aktiverad och en vanlig am mottagare

anledningen för att jag började fundera på detta var att jag köpte en liten transistorradio för 10usd , men den hadde visst täckning från 5,8 till 22Mhz

där kan man få in lite smidigare antenner, och en liten radio kan man ju ha med sig, om inte annat så kan man ju annvända den som vanlig radio om man kännner för det
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förstår ej snacket om fri sikt? Tänk om älgjägarna skulle behöva fri sikt för att kommunicera med varandra. Är man inte för långt ifrån kan man t.o.m ha ett litet berg emellan. Eller om alla mobiler skulla behöva fri sikt till masterna. De flesta signaler går faktiskt igenom trä och dyl samt reflekteras mot hårda material. Ju högre frekvens dessto mer studsar signalerna men dessto mer dämpas de av löv od. 2,4GHz är som tidigare sagt inte lämpligt i detta fallet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det var om cantennas för 2.4 Ghz

lägre frekvens ger mindre problem med dämpning men större antenner, gäller bara att ordna en kompromiss mellan frekvens,antenn,räckvidd,pris,laglighet och 234 andra faktorer :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har man fri sikt, kan man lika bra ha ett snöre och en burk i varje ända. :D
Billigt, och 100% lagligt.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Mindmapper: Klart allt är relativt, också med fri sikt.
Men om du tänker på att VHF-radiorna älgjägarna oftast kör med ger ut ~5W och jämför det med en sändare som ger ut några mW, så får du ganska många decibels skillnad.
Det behövs inte mycket effekt för att en känslig mottagare skall plocka upp signalen, men ju mer den dämpas, ju sämre hörs den. Med 5W har du råd att tappa nästan allt av signalen och fortfarande få en bra signal i mottagaren, men samma gäller inte med låg effekt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror ej att man behöver 5W. Förmodligen räcker 0,5W, kanske ändå mindre. Svårt att säga när man ej sett landskapet. Skulle gå att låna apparater och prova. Mer kostnaden istället för mW är inte många kr. Eftersom de ska vara aktiva så korta stunder drar de ej så mycket energi från batteriet. Men det klart mW på 432MHz och riktantenner ger mindre radiovågsnerskräpning i grannskapet. Så det är en finare lösning. Om man vill bygga riktantenner.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Tja, i denna applikation är det ju rent av dumt att inte köra riktantenn som skapar i alla fall 180 graders vinkel. Att skicka "bakåt" gör ju ingen nytta, så lika bra att få den effekten framåt också.
Kostnaden beror ju helt på hur man ser det. Visa mig en laglig modul som sänder 0,5W på ett fritt band där man får skicka data, så håller jag säkert med om att det är bästa lösningen.
Men jag vet inte om något sådant band.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har för mig att de fria banden inte är så fria heller du måste i princip testa att du håller dig inom gränserna för vad du får släppa ut om jag inte minns fel. Tror inte att du kan köpa en modul och bygga ihop den med annat och säga att allt är bra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

I just mitt fall så är det ju "mitt ute i obygden" så jag lär inte stör allt för många om det skickas ut en databurst på FM-bandet i en eller ett par sekunder då någon kommer på besök... Om man skulle använda en färdig 433MHz modul, vet någon var man kan hitta en färdig (byggsats eller ritning) på en lämplig RF-förstärkare som klarar 433MHz och säg 1W?

Mottagaren lär ju inte vålla några problem eftersom den "bara" ska ta emot den boostade signalen :P

/PeterH
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med 433MHz kan du skapa en ganska bra antenn utan att den ska fylla så himla mycket så varför 1W?

Med en dipol av 2 st 170mm trådbitar har jag kört 300m i stan genom hus och allt från källaren, efter 300m sket jag i att knalla vidare, det räckte. Det var Easy Radio-moduler.

Så bygg 2 Yagi-antenner till dessa frekvenser och peka dom mot varandra, då kommer det att gå galant utan att klämma på ett booster steg.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det låter ju bra! Drog till med 1W bara för att vara säker på att signalen går fram, det bästa är naturligtvis om modulen orkar i grundutförande (både för storleken, ekonomin och strömförbrukningen) :D

Du råkar inte ha en länk till ett bra OCH billigt ställe för Easy Radio-modulerna?

Tror ni man behöver tillverka Yagiantennerna i något speciellt material, vet ju att aluminium kan gå bra men det är rätt dyrt för att hänga upp i skogen? Hur räknar man ut lämplig konstruktion på Yagin för just 433MHz?

/PeterH
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Koppar och silver kan jag tänka mig som ersättare för aluminium. Men eftersom aluminium är både lättare, "styvare" och billigare så är nog det bästa att använda aluminium. Försök att få tag på gamla TV-antenner att ta bommen från. Så har du en lätt och billig bom att börja med. Elementen är förmodligen för grova så det är knappast troligt att de går att använda.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Bommen är vad som kostar till yagi-antenner. Jag köpte 25x25mm fyrkantsprofil med 3mm väggar, den gick på 6 euro per meter. Minimilängd att köpa var 6 meter. Onödigt stabilt till detta, men till 7 elements yagin för 144MHz är det bra.
Men bygger du på det får du otroligt stabil antenn. På DK7ZB:s alla yagis så skall elementen vara isolerade från bommen. Till detta duger hydraulikslangfästen utmärkt. Kostar runt 1 euro/st, men det blir oerhört stabilt. Finns på närmaste hydraulikaffär.

Rör kostar däremot inte mycket, 4-6 euro ungefär för ett 10mm rör.
Ifall du bygger med 433MHz, så finns det ju färdiga mått på DK7ZB:s hemsida (googla).

Jag vet inte hur det ligger till på 433MHz med att använda förstärkande antenner, men på t.ex. 27MHz finns det begränsningar på det. På 446MHz får man inte ens byta antenn.
Sedan är det inte heller lagligt för dig att sända med 1W på 433MHz, ifall du inte innehar tillstånd för det. Du får inte heller bygga egna sändare/slutsteg dit, ifall du inte får PTS godkännande för dom.

EDIT: Ett rör är alltså 6m långt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Du kan kolla på ironbill, 10mm rör kostar 23:- metern och 10mm fyrkants rör kostar 14:- metern.
Blir inte så fasligt dyrt för en yagin på 433MHz. :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Vad är det för kvalitét? T6 ?
Skriv svar