diskmaskiner och säkringar, kabelgrovlek
-
Det måste väl vara tillverkaren eller importören? Vilket är tveksamt om det fungerar. Ta vindkraftverk eländet "Hanevind" som ex. Förhoppningsvis har alla blivit återkallade. Men hur går det om nått inte är och ställer till en olycka kommer någon att kunna hållas ansvarig, går föräkringsbolagen in och får vi kanske stämmningar a la USA. Jag håller med dig, visst är det märkligt.
I varje fall var det enklare att vara konsument tidigare, man behövde bara titta efter S-märket.
I varje fall var det enklare att vara konsument tidigare, man behövde bara titta efter S-märket.
Förvisso var det i viss mån enklare förr, i alla fall som konsument, men som tillverkare var det betydligt mer komplicerat.
När vi hade SEMKO krav, så var saker betydligt märkligare, vissa saker som var godkända på vissa produkter var inte godkända på andra pga olika standarder.
Till exempel dragavlastare/kabelgenomförningar.
I hemelektronik var det tillåtet att använda den vanliga klämvarianten, , dvs den som består av två delar, läggs om nätkabeln, stoppas in i ett hål i chassit och vrides ett halvt varv, i princip i alla andra produkter var den inte tillåten, utan det skulle vara en med skruvmejsel demonterbar avlastare = stora problem vid import, då det var tillåtet i princip överallt.
När vi hade SEMKO krav, så var saker betydligt märkligare, vissa saker som var godkända på vissa produkter var inte godkända på andra pga olika standarder.
Till exempel dragavlastare/kabelgenomförningar.
I hemelektronik var det tillåtet att använda den vanliga klämvarianten, , dvs den som består av två delar, läggs om nätkabeln, stoppas in i ett hål i chassit och vrides ett halvt varv, i princip i alla andra produkter var den inte tillåten, utan det skulle vara en med skruvmejsel demonterbar avlastare = stora problem vid import, då det var tillåtet i princip överallt.
Vad elektrikern kan göra är att sätta en IP54 undercentral i köket, matad från din 20A kabel, sedan drar han en ny matning från undercentralen till spisen samt en matning från undercentralen till diskmaskinen.
Undercentralen kommer då att ha 4 säkringar, tre till spisen och en till diskmaskinen.
Det blir dock troligen billigare och enklare att dra en ny kabel från den befintliga centralen till diskmaskinen.
En elektriker kostar troligen mellan 400:- och 700:-/timma + Moms på 25% dvs du får betala mellan 500:- och 875:-/timma.
Sånt är livet.
Undercentralen kommer då att ha 4 säkringar, tre till spisen och en till diskmaskinen.
Det blir dock troligen billigare och enklare att dra en ny kabel från den befintliga centralen till diskmaskinen.
En elektriker kostar troligen mellan 400:- och 700:-/timma + Moms på 25% dvs du får betala mellan 500:- och 875:-/timma.
Sånt är livet.
Lägenheten är något gammal och har 6 a ut till övrig utrustning. Är det lungt att uppsäkra detta till 10?DeeJayPA skrev:Själv har jag kopplat in min diskmaskin på närmaste uttaget i köket.
Den stackars 10A säkringen försörjer halva lägenheten ink alla uttag i köket.
Så varför inte bara slänga in diskmaskinen på närmaste passande matning?
- prototypen
Vad har din diskmaskin för effekt? Det står 2,2 kw på de flesta 60 cm maskiner jag kollat på och vet då inte hur ofta proppen skulle gå i mitt fall med en sådan och ett kyl/frys-skåp på 100 W...DeeJayPA skrev:Själv har jag kopplat in min diskmaskin på närmaste uttaget i köket.
Den stackars 10A säkringen försörjer halva lägenheten ink alla uttag i köket.
Så varför inte bara slänga in diskmaskinen på närmaste passande matning?