För att göra ett interkom är det bara "talförhållandena" man behöver härma, så det behöver inte bli alls avancerat!
Det enda man måste täka på är att telefonerna har väldigt liten resistans för likström och att det bara är meningen att det ska vara ca 25 mA likström i ledningen; kopplar man bara in telefonerna i serie/paralell med ett 9-voltsbatteri blir det inge bra, det måste finnas någon form av strömbegränsing (ett motstånd duger).
två varianter:
jag är inte säker på om resistorn ska vara på 1kohm; men det går att pröva sig fram till -- när 2 telefoner har luren av ska det vara ungefär 25mA (det är ganska viktigt då de flesta telefoner justerar volymen efter hur stor den likströmmen är eftersom att den visar ungefär hur stor resistans slingan från telefonväxeln är och därmed ungefär hur mycket ljudet borde ha dämpats).
Jag tror inte att kondingen där behövs men jag har för mig att jag läste någonstans att det skulle vara bra med en för att "släppa förbi" ljudet runt batteriet. Använd ingen konding om den absolut inte behövs och isf. får den absolut inte vara stor!!
Och så måste man ju inte alls vara så seriös att man använder riktiga jack; krokodilklämmor funkar finfint som alltid

//carlbring