Roligt på båt??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
carlbring
Kontakt:

Inlägg av carlbring »

sqiz3r det är typ något mellan 40-60 volt DC (när jag sticker in multimetern i telejacket här hemma visar den ca 45 volt, men dat kan variera något) på telefonlinjen när alla telefoner har luren på, men när en telefonlur lyfts (vilket pga hur telefonen är uppbyggd gör att en liten ström flyter) ändrar växeln spänningen till runt 9 volt (fast nu när jag prövade i väggen blev det 6.5 volt, så det kan också variera) och så är det tills alla lurar är pålagda då växeln lägger på "högspännigen" igen.

För att göra ett interkom är det bara "talförhållandena" man behöver härma, så det behöver inte bli alls avancerat!

Det enda man måste täka på är att telefonerna har väldigt liten resistans för likström och att det bara är meningen att det ska vara ca 25 mA likström i ledningen; kopplar man bara in telefonerna i serie/paralell med ett 9-voltsbatteri blir det inge bra, det måste finnas någon form av strömbegränsing (ett motstånd duger).

två varianter:

Bild

jag är inte säker på om resistorn ska vara på 1kohm; men det går att pröva sig fram till -- när 2 telefoner har luren av ska det vara ungefär 25mA (det är ganska viktigt då de flesta telefoner justerar volymen efter hur stor den likströmmen är eftersom att den visar ungefär hur stor resistans slingan från telefonväxeln är och därmed ungefär hur mycket ljudet borde ha dämpats).

Jag tror inte att kondingen där behövs men jag har för mig att jag läste någonstans att det skulle vara bra med en för att "släppa förbi" ljudet runt batteriet. Använd ingen konding om den absolut inte behövs och isf. får den absolut inte vara stor!!

Och så måste man ju inte alls vara så seriös att man använder riktiga jack; krokodilklämmor funkar finfint som alltid :wink: :lol:!

//carlbring
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag vill minnas att telefonens inre resistans är ca. 600Ω med luren av; så med 9V borde det funka i parallell men knappast i serie.
Högre ström ger högre ljud, minst 10mA behövs för vettigt ljud.

När luren är på så är likspänningsresistansen oändlig (ringklockan är kopplad i serie med en kondensator), detta kan vi utnyttja till att aktiver en summer.

Koppla telefonerna i serie och summrarna i parallell med telefonerna (koppla dem till vidarekopplingen).
Förutsatt att summrarna inte går igång på halva batterispänningen så är de tysta tills vi lyfter på luren.

För att åstadkomma att de inte går igång på 1/2:a spänningen kopplar vi en zenerdiod i serie med varje summer.
Välj en zenerdiod med: V+/2 < Vz < V+ (t.ex 8V om du matar med 12V).
Kom ihåg att zenerdioder används i backriktningen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

600 Ohm impedans för frekvens mellan 300 - 3400 Hz, medans i likströmsdomän kan det vara något helt annat.

minsta ström för funktion är i sverige 4 mA medans utomlands kan vara både 20 och 30 mA. maxströmm är alltid satt mellan 80 - 100 mA.

precis som nämt så bör strömmen vara ganska hög (sagda 20-30 mA) så att förstärkningen i lurarna hålls låg, annars kan man få problem med rundgång i lur eller i allafall att den egna rösten i luren är väldigt hög till motparten har lyft luren och linan termineras med rätt impedans.

konding över batteriet ser jag inte som någon kritisk komponent - är batteriet fräsht så har den själv bara några ohm inre resistans och bör inte påverka frekvensgången så mycket - man kan dock för syns skull sätta en konding över batteriet, men för att övh vara meningsfull i systemet så måste den vara ganska stor då 600 Ohm reaktans för 300 Hz är 88nF, skall impedansen ned till några få Ohm för 300 Hz för att AC-kortsluta batteriet så handlar det om runt 10 uF.

---

Har man problem att det låter illa i luren innan motparten har lyft luren så måste linjern termineras om inte strömökning i slingan sänker förstärkningen i de använda telefonerna - och då bör man koppla 'svenskt' så att det bryter efterföljande när man lyfter lure då efter sista uttaget så kan man sätta typ 10 uF-konding i serie med 600 Ohm så att linjen alltid är AC-terminerad med 600 Ohm.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Oj, det var ett tagsedan :oops: Jag hade glömtbort det helt när jag kom hem igen :)

Tack för bra svar! Detta måste testas någon gång i fram tiden :D
Skriv svar