Bygga verkstadsbod, ”Stort projekt”

Berätta om dina pågående projekt.
bjolin

Inlägg av bjolin »

Snyggt bygge. Är imponerad, framförallt av murningen då jag själv inte har lyckats åstadkomma en rak mur med cementfog ännu. (kallmur med PL400 går bra).
Vad beträffar jordfelsbrytare så kan man som tidigare sagts segmentera systemet. I huset har jag en brandskyddsbrytare (80mA) till värmepumpen, två jordfelsbrytare där en servar kyl och frys samt lite belysning (som indikator på att ström finns) och den andra servar resten av huset inklusive ytterbelysning. Dessutom finns det två personskyddsautomater där en är kopplad til kretsen med dräneringspumpen och en ska ge ström till växthuset.
Jag är i och för sig sugen på att låta koppla in en personskyddsautomat till som ger mig ström till min lab-hörna, det är ju tråkigt att släcka hela huset om det är jordfel i något man har hittat i en container :) . Råkar man dessutom göra det i samband med barnprogrammen kan det bli en katastrof.

Det finns ju också lite störtåligare jordfelsbrytare för industribruk som borde gå att använda.

Som sagt var, fint bygge. Nu måste du "bara" uppdatera de andra uthusen till samma klass.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Lagar hit & lagar dit, sunt förnuft anser jag är bättre. Det är bara å ge fan i att stå ute å borra i ösregn, & vill man så finns det externa jordfelsbrytare precis som ni nämnde.

Gimbal:
Jo tack det börjar redan bli trångt då bänkarna kom på plats. Men men reglerna säger att uthusarean inte får överstiga 1/ 20 av tomtarean, & jag har redan passerat den med 2kvadratmeter, så nått större kunde det inte bli. :wink:

Bjolin:
Nja, murningen lät jag en polare att göra, jag fick nöjja mig med att blanda bruk & hugga sten, det blev säkrast så. :)

Sådär ja, bänkarna på plats, den vänstra har höjden 90cm & 1m djup & den högra är 75cm hög & 140cm djup. Detta med höjdskillnaderna är för att det ska bli ca 90cm upp till fräsens arbetsbord. Hörnan längst till höger fick bli så för att kunna komma åt baksidan av maskinen för påfyllnad av vätskor mm.

Bild

Sen så hittade jag en gammal 17,4” LCD skärm i en container på jobbet för ett tag sedan. Det dumma var att bakstycket saknades, & felet var en kallöd smd resistor. Så jag gjorde jag en låda i överbliven golvspån & klädde den med svart högtalartyg. Så nu fattas bara att tillverka ett rörligt stativ.

Bild

En snabb test, kopplad till itx-burken…

Bild
xobx

Inlägg av xobx »

Schnyggt!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Bakväggen slammad & Struken med kallasfalt.

Bild

Elen dragen i utagsskenorna & Inflyttning på G. :)

Bild
Bild

Det som återstår nu är vindskivor, knutar, foder & uppsättning av hyllor mm.

Upprensning…
Bildstorleks snacket bortaget, då ämnet fått en egen tråd i forumet..
Senast redigerad av Fagge 10 januari 2008, 12:41:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

:shock: :shock:

Fantastiskt snyggt!! :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mycket fint. Det börjar redan se hemtrevligt ut (stökigt ;) )
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Snyggt bygge fattas ett dylikt på min gård :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nice :bravo:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Sådär, nu blir det inte mer gjort i år.
Tack vare sommarens skitväder, så får det stå såhär tills nästa vår innan jag lägger på det andra lagret med färg, & kan måla vindskivorna/knutarna, för nu är det alldeles för fuktigt.
Får hoppas att inte vintern gör allt för mycket stryk på det som inte är målat, utan bara in-oljat en gång.
Och om inget annat kläms emellan så ska den andra byggnaden upp nästa år.
Fortsättningen följer…

Bild
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Riktigt snyggt.
Sånt gillar vi:)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

JimmyAndersson skrev: Det här projektet borde väl vara forumets största, rent storleksmässigt alltså?
Hmm jag skulle dokumenterat mina projekt här bättre :) Fast iof är varken stallet(100m2) eller hästlastbilen(25m2) byggda från grunden...

Snyggt bygge i vilket fall!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fagge skrev:Sådär, nu blir det inte mer gjort i år.
Tack vare sommarens skitväder, så får det stå såhär tills nästa vår innan jag lägger på det andra lagret med färg, & kan måla vindskivorna/knutarna, för nu är det alldeles för fuktigt.
Får hoppas att inte vintern gör allt för mycket stryk på det som inte är målat, utan bara in-oljat en gång.
Och om inget annat kläms emellan så ska den andra byggnaden upp nästa år.
Kanske du kan resa någon konstruktion med 45mm reglar och byggplast + avfuktare. Så kan du kanske måla osv färdigt ..?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ååå så en lite mer färggladare bild. :)

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Se där ja, äntligen är den väl klar. Snyggt jobbat, skönt med ett krypin med maskinerna.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

En snygg trappa hade sätat som en smäck. :D
Skriv svar