Slanganslutningar.klar, Nu med filmer och bilder på åket!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Inlägg av anton »

Det är ju just det, jag har ingen svets, jag bygger allting med bultar och muttrar! :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hur får du bensinen att stanna kvar i ryggsäcken? ICA-påse?

Tänk på att du har bara ett liv. Å ta tillvara på det så länge du kan.

Snubben min fru jobbar åt, (personlig assistent) klev av tåget på fel tidspunkt. Nu sitter han i rullstol och kan bara röra ena handen och ena foten lite grann. Livet vänder fort ibland.
anton

Inlägg av anton »

Mm, så sant, så sant. Börjar tveka på bensintank i ryggsäcken mer och mer.. Men skulle en slaktat brandsläckare fäst i ramen fungera bra som tank? Jag behöver väl något luftningshål också antar jag så att det inte blir vakuum då bensingen åker ut och ingen luft kommer in?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Luftningshål är nödvändigt... Annars får motorn svårt att pumpa in bensin skulle jag tro :)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Luftinhålet fixar du i själva befintliga topphålet.
Borra ett hål i botten, gänga nått mått, fila till en skruv till nippel för bensinslangen.
Kan du få dit en stoppkran/filter är det bra.
Tanka via påfyllningshålet och gör ett lufthål i det du gängar i som tanklock, gör gärna en likadan gängad nippel med slang uppåt där.

Skölj ur släckaren noga, både vatten och annat jox annars, låt den torka med en trasremsa genom hålet ner till botten, suger ut fukten.

Och visst är det farligt med ryggsäcken, inget snack om det, ditt projekt är dock inte "idiotiskt".

Edit: avgrötning av språket
anton

Inlägg av anton »

Okej, tackar, är det en massa ämnen som kan ligga kvar som en beläggning om den inte tvättas noga eller?

Ang luftning, en sånhär borde väl fungera? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87242
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Ser helt perfekt ut, om den rymms i locket?
Det kan vara jox kvar om det var pulver, halon eller skum, kolsyra gör inget.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns ju folk som lever på att svetsa :!: Vill man göra det så ta en st hundralapp och åk till närmsta mekaniska verkstad med färdiga saker så tvekar de sällan.
peter555

Inlägg av peter555 »

Nu syftade jag närmast på ryggtanken när jag sa att det var idiotiskt. Det innebär inte att jag tycker det verkar särskilt smart med en sån där klen maskin som säkerligen går att köra fortare än betydligt kraftigare godkända varianter. Å andra sidan finns ju mycket som är farligt, jag har testat många varianter själv, det viktiga är att försöka bedöma och minimera riskerna. Jag har i alla fall klarat mig från allvarliga skador trots att det varit nära några gånger. Idag är det många saker som det aldrig skulle falla mig in att göra som man provade som liten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ska du har en bensinslang som är 5-10cm så behöver du ju ingen tank.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

danei: Tänkte också på det 8) Jag tror han menar mm :wink:
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Det förstod man ju... :roll:
anton

Inlägg av anton »

Haha, ja det är mm. :)

Jag har nu tänkt till lite och jag tar era råd och skippar rygg-tanken, jag kommer istället troligen köpa en brandsläckare och slakta för att använda som tank. Bara jag hittar någon i lämplig storlek.

Kom på en rolig sak man kan göra som involverar rätt mycket elektronik och även mekanik. Eftersom att denna supermotardliknande farkost har en trimmad motor och dessutom väldigt kort hjulbas, så tror 110% av alla som sett den att den kommer gasresa.

Då tänkte jag till lite och kom på att, hey, varför kan man inte bygga ett eget "Anti-Sladd" system fast här ska det fungera som ett "Anti-Res" system. Det borde fungera ungefär såhär tycker jag:

En potentiometer elr dyl. på gasrullen som känner av gasreglagets läge. Sedan ett servo på förgasaren som höjer och sänker trotteln(sköter alltså gasen). Därefter har man en lägsesensor ( kvicksilver kanske? ) någonstans som känner av vilken lutning den ligger i. Och då när man gasar på fullt, så drar servot på max. Sedan om den reser så känner sensorn av det och släpper på gasen tills den går ner under sensorn då den trycker på max igen. Det skulle troligen bli väldigt hackigt ( full gas,noll gas, full gas, noll gas osv..) Men jag tycker att det borde gå o få ganska "analogt" om man använder en relativt steglös sensor på "Lutningen". Sedan om man kommer i en backe så får man väl ha en strömbrytare på styret som man enkelt kan slå av hela systemet.

Nu vill jag ha alla tänkbara teorier och funderingar över dethär, även om det inte genomförs tycker jag att det vore roligt att se hur det skulle kunna göras. Vore ju väldigt ensam om något sånt iaf, tror inte någon hittils har byggt något liknande till mc/moped.. Eller?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Personligen skulle jag hellre lära mig hur mycket man kan gasa utan att det stegrar sig. Känns lite onödigt bökigt att bygga in ett speciellt skydd för det. Men det är iofs en kul finess som kan byggas om inte annat bara för att :)
anton

Inlägg av anton »

Jamen herregud ja, klart det bara byggs för byggandets skull!
Skriv svar