Konvertering av en motor

Berätta om dina pågående projekt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

2 miljoner rpm _är_ en utmaning att bygga. Tekos rotorkopp med magneterna skulle bli diskus och sprängas som en granat långt innan dess...

Frågan är om en kretskortsborr i hårdmetall skulle hålla ihop sig själv vid dessa varvtal....

G-grafterna ökar väldigt mycket med avstånd från centrum och varvtal, 'slänggungorna' i titan som håller provrören i en ultracentrifug väger 10-tal ton styck redan vid så låga varv som 30k rpm. dessa centrifuger har 100-tals kilo pansarplåt runtom rotorn för i fall att...

---

Det är också något att tänka på när man tokvarvar hembygga motorer, även om en sådan magnetkopp kan anses robust, så tål den inte hur mycket som helst pga sin radie och höga vikt efter radien - leker man med 30000 rpm och uppåt (samma som dremmel på fullgas) så skulle jag hålla mina kroppsdelar ovanför eller under den snurrande planet på motorn - i fall att...

Räkna gärna på den radiella hastigheten och fundera på om det är luftgevärsfart (200 m/s) eller älgstudsarfart (> 800 m/s) på någon del som ev. lossnar - innan provet!!! - detta liksom för att uppskatta om ev. metallfragment/magnetbit bara blir begravda några mm inne i huden/ögat eller om man måste skapa ihop inälvorna/hjärnan på väggen bakom... ;-)

Vet att en del elflyg så når propellerspetsarna ljudhastighet, och skulle 10 gram fara iväg med ljudhastighet/340 m/s så kommer den att lätt passera ett par tum ekplank.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

xxargs:Bla därför som blad av trä på modellhelikoptrar inte är så "roligt". De blad som sitter på sådana är gjorda på sånt sätt att de inte kan flyga någon längre bit om de splittras (plastfilmsomsluten skumkärna e.dyl) en del har balsaträ. Det är inga små krafter i såna leksaker kan jag upplysa om. Drar mig faktist mycket för att flyga i ögonhöjd med helikoptern just pga rädslan att något händer för jag tror inte att brillormsattiraljerna skyddar mot en klockren träff. Ändå har jag en relativt liten helikopter.

CDskivor exploderade väl vid 10 000 varv eller vad det var och man tycker ju att de bör vara starka. Rätt intressant när man fick se på mythbusters i höghastighetskameran hur skivan wobblade i höga hastigheter.

Sorry för OT som vanligt... :?
Tekko

Inlägg av Tekko »

en cd pallar ca 35k innan den pangar.

Mina motorar snurrar inte mycket mer än 10krpm på sin höjd, kanske att cd motorerna kommer uppåt 50krpm.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det som styr hastigheten på sådana här motorer är spänningen dom matas med och fartreglagets strömkapacitet men det mesta har visserligen att göra med hur många poler som motorn har. Ju fler poler desto lägre hastighet men motorn får samtidigt ett högt vridmoment. Är det en enpols motor så brukar sådana här 3-fas kontrollers normalt klara av att dra upp sådana motorer till över 100k/min och har även sett någon som skulle kunna klara 210k men det tar jag dock med en nypa salt. Har en kontroller som klarar 120k/min med enpols motorer och jag har tänkt och testa detta någon gång för att se om det stämmer, kruxet är att mätaren jag har bara klarar av att mäta upp till 99999v/min.. Men motorn måste nog köras i mer eller mindre ett vakuum för att inte luftmotståndet skall dra ner hastigheten och sedan måste rotorn tänkas igenom noga och förstärkas för att hålla, såvida man inte kan räkna ut krafterna som är utåt vid ett sådant varvtal på en rund magnet som är 2 cm lång och 6 mm bred.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

xxargs skrev:2 miljoner rpm _är_ en utmaning att bygga. Tekos rotorkopp med magneterna skulle bli diskus och sprängas som en granat långt innan dess...

Frågan är om en kretskortsborr i hårdmetall skulle hålla ihop sig själv vid dessa varvtal....

G-grafterna ökar väldigt mycket med avstånd från centrum och varvtal, 'slänggungorna' i titan som håller provrören i en ultracentrifug väger 10-tal ton styck redan vid så låga varv som 30k rpm. dessa centrifuger har 100-tals kilo pansarplåt runtom rotorn för i fall att...

---

Det är också något att tänka på när man tokvarvar hembygga motorer, även om en sådan magnetkopp kan anses robust, så tål den inte hur mycket som helst pga sin radie och höga vikt efter radien - leker man med 30000 rpm och uppåt (samma som dremmel på fullgas) så skulle jag hålla mina kroppsdelar ovanför eller under den snurrande planet på motorn - i fall att...

Räkna gärna på den radiella hastigheten och fundera på om det är luftgevärsfart (200 m/s) eller älgstudsarfart (> 800 m/s) på någon del som ev. lossnar - innan provet!!! - detta liksom för att uppskatta om ev. metallfragment/magnetbit bara blir begravda några mm inne i huden/ögat eller om man måste skapa ihop inälvorna/hjärnan på väggen bakom... ;-)

Vet att en del elflyg så når propellerspetsarna ljudhastighet, och skulle 10 gram fara iväg med ljudhastighet/340 m/s så kommer den att lätt passera ett par tum ekplank.
Är det större lättare(låg densitet) delar som plastbitar,träbitar eller likande som lossnar i hastigheter trots att dom är runt 1000 m/s så lär dom väldigt fort tappa fart....mycket fort.
Desutom ger ytan på föremålet en stor yta att fördela kraften på - så efter nån meter lär man inte skadas mycket om man inte blir träffad i ögonen.

Det farliga är om man får en bit med hög vikt och liten yta - lågt luftmotstånd - typ som en kula.

Då är hastighteter redan vid 200 m/s(luftgevär) mycket skadlig.
En liten tung magnet som kommer i 1000 m/s ger extrema skador.
Den sätter vattnet i rörelse nära träffområdet i nästan samma fart - en kropp består av mycket vatten - man får en detonationseffekt där projektilen träffar.

Är projektilen smal - så avsätter den energin över längre sträcka och går igenom - detta är helmantlad ammunition som vanlig militär sådan.

En halvmantlad jaktkula avsätter hela sin rörelse energi i målet - då spetsten deformas vid anslag och bromsar upp den.

En vobblande metallbit i 1000 m/s lär avsätta hela sin rörelse energi där den träffar - det är några joule...
Skriv svar