Favorit motstånd

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.

Favorit motståndsvärde?

10K
27
47%
4K7 (4,7K)
8
14%
1K
10
18%
220R
4
7%
200R
0
Inga röster
100R
0
Inga röster
Annat som är större än 10K
3
5%
Annat som är mindre än 100R
1
2%
Annat som är mittimellan.
4
7%

Antal röster: 57
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har med kört min TI83 minst två år nu på samma batterier, så dom drar ändå inte SÅÅ mycket.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Misstänker att era räknare är några år gamla.

Nu är det ju en kamp mellan PDA och miniräknare i viss mån, i allafall dom mest avancerade modellerna från i stort sett alla tillverkare (HP, TI, Casio etc.) och vad jag förstått så är batteritiden inte alls lika långa som de tidigare modellerna i jakten på prestande och andra skrytfaktorer.

men, jag letar fortfarande efter en vettig räknare som kan komplettera min gamla HP42S för arbetslivet - men sådan typ av räknare är väl inte sexiga nog att tillverka längre... hp33S är en kandidat som tyvärr inte riktigt räckte för min del (stympad och svårarbetad komplex support och av någon anledning 30% större än sin föregångare hp32SII) - kör hellre HP42S simulator i palm-PDA även om jag saknar knapparna grymt - miniräknare skall ha högkvalitativa knappar!

Är det något som den här världen har glömt bort så är det att miniräknare skall vara små och lätta för bröstfickan och lagom kompetenta så att man inte behöver slå i manualer hela tiden för att kunna användas (som hp42S, HP15C etc. och många 80-tals räknare från casio och sharp), Nu 'måste' tydligen en miniräknare vara jättestor så fort den skall ge sken av att vara avancerad...

Sedan borde full komplex support ala HP42s ha vara standarkrav för en miniräknare tänkt för gymnasieskola och uppåt - tänk vad mycket svordomar och felräkningar ang. sin,cos,tan man skulle spara i elläran och växelströmsläran där man hela tiden växlar mellan polär och retangulär visning...

Sedan har man den eviga frågan - dvs. gillar man knappa på räknaren eller gillar man snabba svar ( CAS vs. RPN) 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tog en titt på ebay på HP42s ochg det var seriösa priser på dom, 1500-2000 kr för en beg miniräknare :shock: :wacko: , fast jag håller med att en miniräknare är något som man ska ha och skall vara bra och framför allt ska man kunna den innan och utantill
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

HP15 var fin och batterierna räckte jättelänge. Sammamed HP11, men där är ju inte komplexa tal. Jag köpte en HP11 på eBay för något år sedan, tyckte HP15 var för dyr. Nu har priserna stigit ännu mera, men de finns att få om man verkligen vill. En 11 i påstått nyskick gick för EUR500 alldeles nyligen. Är den inte trasig så går de numera för över en tusing varenda gång hur de än ser ut.

Trist att HP inte börjar tillverka en vettig och högkvalitativ räknare igen, eller kanske Agilent. HP gör ju bara leksaker numera. RPN är klart det bästa, men TI har ju lyckats att ta marknade i skolorna och sedan hänger () med de nyutexaminerade så RPN-marknaden tyvärr krymper.

Undrar hur det blir med OpenRPN, de har hållit på länge nu. Min intuition säger mig att det blir inget mera än 3D-modeller i något CAD-program därifrån. Tyvärr, fast med ARM7 är det väl vissa problematt få tre knappceller att hålla vettigt länge så det är nog ingen större förlust trots allt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Apropå minneshunger för att göra enkla saker, användargränssnitt och RPN, måste bara klippa in det här :-)

"
> Isn't it a good thing that HP calcs weren't designed by Microsoft?

I can see it now...

User: 2 ENTER
Calc: [Paperclip in corner of screen starts to twitch]
User: 2
Calc: [Paper clip twitches furiously]
User: +
Calc: [Pops up a dialog bubble that obscures result of 2 + 2]
"It looks like you are trying to perform an addition.
Do you want some help?"
User: Aaarrrrggghh!

"

Appropå den väldigt kompletta komplexa numeriska stödet som finns i HP15C, HP28S, HP42S, hp48 och uppåt så sägs det att man hade 'Guy L. Steele JS:s Common lisp, The language, Second edition' som förelagan. Den som har läst boken vet att det är en matematiker som har skrivit en lärobok om språket Lisp med en hel del passion för just matematik i de olika examplen.
bl.a ser man alla definitioner och 'branch cut' i komplexa talplanet på de olika funktionerna är lagda på samma ställe i hp-minräknarna som i boken.

Ett sätt att kolla om räknaren har mer än rudimitär komplex support (dvs klarar i alla fall sqrt(-1) ) är att tex. prova acos(2) - som bör ge '0.0 + i1.317' som svar och inte ett error som är det vanliga. andra saker att kolla är tex att sqrt() klarar komplexa argument , då dex vissa CASIO som hävdar komplex support och klarar just sqrt(-1) (ger 'i' som svar) eller räkna med 'i' i dom algerbraiska formeluppställningarna, men klarar inte sådana saker sqrt(1.0 + i1.317) - som ger '1.152e0 + i0.571.7' på HP42S.

Skall man räkna på telegrafekvationen och transmissionsteori någon gång i framtiden så är en miniräknare som klarar kompexa rötter ett måste!!! Annars kommer det bli en vit fläck på kartan för att man inte orka med alla uträkningar och förenklingar som det blir när man skall räkna på alla dessa komplexa talen...

En annan viktig sak är att kontrollera att miniräknaren kan spara sina komplexa tal/svar i register för senare operation - annars är det en av de saker man blir riktigt skitsur över och CASI^I^I^I^Iräknaren åker hårt och destruktivt in i väggen - finns inget värre än att ånyo knacka in svar som man nyss hade... hp42s klarar det förståss, vad annars.

- så, det är många fallgropar när man skall skaffa en miniräknare som man hoppas håller ett tag i sina studier. Kom ihåg en miniräknare har man många år framöver oavsett prislapp, så köp inte en för simpel, men heller inte tungarbetad värsting utan en som är användbar med ovanstående diskussioner i bakhuvudet ang. komplex support...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag kommer efter semestern lägga upp en tråd i köp/sälj med 10K motstånd! Ni kan ju förbereda er sålänge 8)
//Daniel A
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mycket rörkopplingar ger stora motståndsvärden. 47Kohm är ganska litet men 100K, 220K, 470K och 1M är vanliga.
Om det blir låda världen blir det å andra sidan stora effektmotstånd, typ 390R/10W.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu finns de här! :D

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 920#238920

Mvh. Daniel Andersson
Skriv svar