Fm sändare, Hjälp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

om den rör sig några mHz så är det inte något som någon kommer att märka. Det lärt vara svårt att mäta upp.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

...Japp, och det är väl här styrkan kommer in i bilden, hurpass lätt den kommer att vara att spåra (rellativt sett altså).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Biker: mhz är öööööhhhhhh egentligen inget. Hertz förkortas Hz (inte hz) och mHz är milliHertz och ligger man på 88,5MHz är det väldigt lite drift.

MHz är MegaHertz och driver den så mycket är det besvärligt.

Alltså:
Hertz = Hz
milli = m (1/1000'del)
Mega = M (10^6)
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Jag har testat den sändare som finns på kjell,com och den var väldigt känslig på spolen, bästa lösningen måste ju vara om den finns tryckt på kretskortet?
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Drift

Inlägg av SvenPon »

En sådan där sändare byggde jag i min ungdom redan på 60 talet.

Den kunde driva 4-5 MHz under körning.Tror inte tryckt spole förbättrar det.

Tryckt spole har dåligt Q värde. Ju bättre Q värde du har ju stabilare blir den.

Bästa Q värde får du om spolens längd är 2 - 2.5 ggr längre än dess diameter.
Spolens diameter bör vara ~ 5 ggr större än trådens diameter.
Fixera spolen med lite lim eller något annat "jux"
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På en utbildning jag gick för evigheter sedan hade jag en lärare som var inbiten radioamatör. Han hade lagat en oscillator och för att få den frekvensstabil hade han löst plast från ett antal spolformar som han kletade på som smältlim ungefär. Grejen var att plasten (minns självklart inte vad den heter) hade negativ temperaturkoofficient vliket gav en stabil frekvens när lagom mängd var påstruket.

Det tog honom bara 1 månad att få den stabil nog....
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jojo dom drev i väg massa MHz om man ställde den på 90 så var den långt utanför skalan nånstans på flygbandet efter nån timma.

Men dom vart lätta att hitta med en scanner - den hade bärvågor lite överallt mellan 50 och 600 MHz.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Det är synd att det ska vara svårt att få dem på en viss frekvens. Men en spole som är etsad på ett kretskort fungerar vel bättre.?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hur fungerar det med en färdig (maskintillverkad)spole?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Måste bara få göra min röst hörd i denna viktigpettertråd...:)
Icecap skrev: Alltså:
Hertz = Hz
milli = m (1/1000'del)
Mega = M (10^6)
Hur uttalar du 1/1000'del? Jag skulle läsa/uttala det som "ett-genom-tusendel"... vilket blir samma som kilo... :roll: :D
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Ett genom tusen är ju 1 / 1000 alltså 0.001 eller vad? Jag förstår inte hur du får det till kilo.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Ett genom en tusendel (1/0,001) blir ju tusen :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gjorde några sådana här små sändare för ett antal år sedan, skrev lite om det i en tråd som också handlade om fm-sändare, och så länge som matninsspänningen var stabil så höll sig frekvensen en bra bit under KHz området i drift i alla fall under en 40 min som jag hade igång någon för test. Någon MHz drev dom aldrig, som max kanske en 100Hz om ens det för jag behövde i alla fall aldrig ändra mottagningfrekvensen under denna tid och mottagaren jag använde var en känslig digital variant med 50Hz i frekvensupplösning. Att ändra spolens form gjorde jag aldrig då det ju är väldigt känsligt för yttre störningar. Ändras matingsspänningen lite så kan frekvensen ändras en hel del beroende på hur mycket, men dom är väldigt känsliga för både det ena och det andra men gör man dom noggranna och kompakta så blir dom betydligt stabilare.
Hemavan

Inlägg av Hemavan »

Det låter ju som du har fått till det ganska bra.

Ska ta till mig tipsen när jag knåpar ihop min sändare,
xxargs

Inlägg av xxargs »

Spolen rör sig nog ganska lite med temperaturen, det är allt annat runtomkring som rör sig mera. Transitorn inte minst då dess 'kapacitans' är i hög grad beroende på vilka spänningar det är mellan transistorns olika skikt och tex. lägre framspänningsfall vid högre temperatur ritar om transistorns inbördes kapacitans ganska ordentligt. - Det är ju variationern av spänningen som gör att transistorn varierar i kapacitans och därmed kan agerar FM-modulator (även om den AM-modulerar kraftigt samtidigt)

När man bygger så måste man alltså balansera upp de olika driftrikningarna med komponenter och byggsätt med tex negativ temperaturkofficient och på så sätt försöka få förändringarna utbalanserade i större eller mindre temperaturområde. Det här jobbet måste man göra även i 'proffesionella' världen med körning i temperatuskåp etc. och en eller ett par månaders utprovningar är ingen orimlig tid...

---

Skall man leka med FM-sändare idag så skulle jag nog snarare titta på dom billiga FM-sändarna som man säljer för bilbruk - deras frekvenssyntar är låsta med kristall och driver inte med temperaturen - vill man ha mera uteffekt så kan man alltid hänga på en trissa (typ BC548, eller av RF-typ) efter i en klass A-koppling eller klass-C, men glöm inte skärmning och utgångsfiltren så att det bara är just 88-108 MHz som läcker ut och inte också 3', 5', 7' överton och stör någon legal användare (polis, brandväsendet, flyg etc.- dom kan bli ganska intensiva i sitt felsök...) - ha en skanner med stort frekvensområde så att du kan kontrollera att du inte sänder ut någon skräp på jämna och udda multiplar av din tänkta frekvens..

Att bygga och/eller köpa mätistrument för att kontrollera sina konstruktioner ingår också i 'utbildningen'

Givetvis är allt ovanstående skrivet bara av akademisk intresse då det är olagligt att använda icke godkänd sändarutrustning.
Skriv svar