Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Uttis skrev:har inte axeln en gänga längst upp som man kan använda?
Nej men om den hade det skulle det underlätta extremt mycket :)
Nån som vet om det går att gänga sånt stål för hand eller måste det typ svarvas/slipas gängor. Då skulle man ju kunna ha enkla VK uppe och nere och även kunna förspänna och hålla ihop allt med stoppmutter :)

Bra inlägg där Uttis. Inte tänkt på det alls.. :oops:

Edit: Vi kom fram till att det inte alls var en bra ide :?
Senast redigerad av Spruft 19 april 2007, 20:07:09, redigerad totalt 1 gång.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Har hängt med passivt här. Självklart gör ni som ni känner är bäst men jag tänkte infoga några kommentarer i all välmening.

Lim: Om ni är oroliga för att det "släpper" - var inte det. LOCTITE 641 - Tro mig...det lossnar inte. Jag har FÖRSÖKT få isär min men varit rädd för att slå sönder axel eller lager. Databladet på LOCTITE 641 säger att man ska: Apply localized heat to the assembly to approximately 250°C. Disassemble while hot. Om jag värmer min till 250 grader så pajar jag tätningarna i lagrena. Än en gång det lossnar inte.

Jag ångrar inte att jag limmade lagrena till axeln - men jag ångrar att jag limmade dom till huset. Därmed inte sagt att jag inte hellre hade sluppit limma om jag bara kommit på något bra sätt. En spännring kan mycket väl fungera, det första som slog mig var obalans men det kanske inte blir så farligt. Det kan ju vara värt ett försök i alla fall!

Lager: Jag avråder från att spänna in axeln mellan två lager "uppe och nere" axeln blir varm och utvidgas, ju längre avstånd mellan lagrena desto mer ändras förspänningen med temperaturen. Dessutom blir det inte lika stabilt som att ha två i den nedre änden.

Ett dubbelt VK av den här storleken tål "enorma" laster (förhållandevis) så det är ingen dum ide. Som jag skrev i min tråd så om/när jag byter mina lager så blir det nog ett dubbelt VK, troligen SKF 3204 A-2Z/MT33. Kommer antagligen att hålla "for ever" om man kan hindra spån/damm och vätska från att komma in - så klart.

Fäste: I mitt fall så är 43mm fästet nog den svagaste punkten. Spindeln sitter klämd i slitsat 43mm hål, typ som en spännring. Fick bli så eftersom jag redan hade tillverkat Z-axeln för att passa "standard" 43mm hals. Plattan som spindlen sitter klämd i är 20mm tjock men jag önskar att den vore åtminstånde det dubbla. Så tipset här är att tänka till ordentligt hur ni vill ha det.

Ska bli intressant att se vad ni kommer fram till! Lycka till!

/H.O
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

H.O: Då tycker du väl att min senaste design är åt det bättre hållet?

"Jag avråder från att spänna in axeln mellan två lager "uppe och nere" axeln blir varm och utvidgas, ju längre avstånd mellan lagrena desto mer ändras förspänningen med temperaturen."

Bra att du påkekade det. Jag var lite påväg i den riktningen..

"Tro mig...det lossnar inte"

Nu är jag snarare orolig för att limmet inte skall släppa :) Som jag skrev så kan man lätt byta lager med spännring så förstår inte varför man inte skulle använda spännring. Jag kan bara komma på en liten obalans som ju måste gå att få bort om man slipar på rätt ställe på spännringen. Dom kanske redan är balancerade? Hur som helst så kan jag kolla var tyngdpunkten ligger med solidworks.

Angående spindelfästet så är det ju som du säger. Man bör väl ha ett fäste både uppe och nere.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Skulle det vara möjligt att göra "huset" som ett rätblock isf cylindriskt? Då kan man ju dra fast det med 4st M8or I Z-axelns bakdel. Jag antar att det inte funkar för alla, men det borde sitta bra.
H.O

Inlägg av H.O »

Spruft,
Din senaste skiss såg bra ut. Det är viktigt att det är en tight passning mellan ytterbanan och huset. Det var det jag inte fick till riktigt bra på min - därav limmet - en duktig svarvare är A&O här.

Som sagt, spännring låter som en bra ide! Dom ser, som du säger, lite stora ut men det går säkert att hantera. Ang limmet så, om man skall ta isär det för att byta lager så är det troligtvis för att lagrena är kass. Då gör det ju inget om då går sönder (ännu mer) av att man värmer och slår på dom...

Fästet/huset är ett "problem" - det som passar en kanske inte passar den andra. Undrar om inte en modell ala Sherline skulle vara bra:

Bild

Om man gör den cylindriska delen ovanför flänsen 43mm så funkar det för de som vill "spänna" fast den i befintliga fästen. Samtidigt finns det möjlighet att skruva fast den genom hålen i flänsen.

/H.O
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Ska man ha ett 43mm fästa som ska vara stabilt för en sån här lite kraftigare spindel så måste det ju vara tjockt och då blir det ju för tjockt för en Kress-typ av fräs om man nu vill kunna byta mellan dom. Bättre att man gör hål i Z-axelns spindelplatta för två olika fästen då.

Som simon78 sa så är ju ett rätblock en väldigt bra ide. Då kan man fästa med genomgående bult.

H.O: vad kostade din axel från luna och finns det mått på den?
H.O

Inlägg av H.O »

Spruft,
Jag har för mig att den gick på 700:- eller så. Jag kan kolla närmare ikväll.

Lyckades aldrig få någon detaljerad ritning från LUNA så dessa mått har jag efter egen uppmätning:

Bild

/H.O
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Lite Ot men här är ett macgyver-bygge från CNC-Zone.
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=36230

14000 rpm med lager från en trasig handöverfräs.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

OT.
"You are not logged in or you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons: (osv...)" :evil:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Spruft: "Man spänner åt lite och trycker ihop.. känner hurvida det är glapp.. om ej glapp spänner man åt rejält."

Jag är tveksam till om det går att känna så små glapp. Fast jag har egentligen ingen aning. :) Om ingen som vet bättre säger att det inte går, så tycker jag helt klart att det är värt att testa! Går det inte att hitta spännringar med extra liten ytterdia? Balanserade ringar borde ju gå att hitta, det är ju bara att göra dem tvådelade med en skruv på varje sida.

Spruft: "Det där med 43mm blir knepigt då lagret är 47. Då måste lagret upp och man förlorar stabilitet. /.../ Faktiskt så kommer jag inte på någon smart lösning. Man vill ju ha kullagret längst ned och längst upp i huset."

Nej, det finns nog inte någon perfekt lösning. I vilket fall så håller jag med dig om att vk-lagren/-et ska sitta så långt ner som möjligt, och radiallagret så högt upp som möjligt. Sen får vi försöka lösa resten med det som förutsättningar.

Jag har egentligen inga problem alls med att fästet inte blir 43 mm, men det kan ju vara bekvämt nångång, kanske, att kunna fästa spindeln i 43 mm-fäste, även om det då blir högre upp på spindeln. H.O har ju lyckats hitta ett radiallager som fungerar med 43 mm ytterdia (se hans skiss). "Huvudfästet" på spindeln bör ju vara utanför vk-lagret, för bästa stabilitet. Bra för kylning av lagren också. Sen tycker jag abolut att det ska finnas någon sorts kant som hindrar spidelhuset från att glida uppåt medan den arbetar. Antingen fläns ovanför fästet, med skruvar, som på Sherlinespindeln (kräver större råmaterial och mer svarvjobb) eller en mindre kant, ett par mm bör väl räcka fint, under fästpunkten.

Edit: En fläns med plats för M4-insexskruvar bygger på ca 16 mm på diametern. Trist, för jag gillar verkligen H.Os förslag med fläns med olika diametrar under och över. Det kanske är värt den extra kostnaden? Beror ju på hur mycket det blir.

Apropå kostnad så kanske det är dags att tänka på hur vi ska kunna tillverka den här grejen. Som H.O säger så behövs det en duktig svarvare för att få rätt tolerans på huset där ytterbanan på kullagren ska vara (och även där spindelhuset ska fästas). Om vi ska göra flera så lutar det kanske åt att anlita en firma med CNC-maskiner? Ställkostnaden brukar ju vara den största kostnaden där. Någon här på forumet som är van vid att sälja saker kanske vill ta på sig att köpa in spindelhus, axlar och lager mot att några av oss som är intresserade "förbeställer"? Vi skulle i så fall kunna ta offerter från tillverkaren på säg 10 uppsättningar, vilket nog behövs för att priset ska bli rimligt. 10 spindlar borde inte vara något problem att sälja här, om man ger det lite tid.

Arvid
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Man kan ju tvinga ihop samtidigt som man spänner åt.

Jag gillar också H.O: s husdesign. Måste bara ha ett lager med ID20mm och OD ca 30mm. Då går det alldeles utmärkt!

Jag tycker vi ska bestämma oss för axel. Lunas är ju ganska dyr om man jämför med sånt man kan hitta på ebay. Typ 37 euro inkl. frakt...

Mailade säljaren om exakta dimensioner..
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Bra initiativ! :)

Arvid
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Han borde väl kunna ordna ett paketpris? Kan tänka mig att många vill ha en sån här med: Spännhylsor

Edit var här och kortade länken lite
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Bra idé!
Ber man då om en privat auktion?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Lagret i överänden på min är ett 31804-2RS. Schucken gav jag 690:- + moms för, så den på EBAY för 300:- verkar ju bra. Köp ett gäng ihop med spännhylsor så kan ni säkert pruta!!

Glöm inte kuggremshjul och rem (om ni ska ha det). Och i så fall hur kuggremshjulet skall fästas på axeln....

/H.O
Skriv svar