Spruft: "
Man spänner åt lite och trycker ihop.. känner hurvida det är glapp.. om ej glapp spänner man åt rejält."
Jag är tveksam till om det går att känna så små glapp. Fast jag har egentligen ingen aning.

Om ingen som vet bättre säger att det inte går, så tycker jag helt klart att det är värt att testa! Går det inte att hitta spännringar med extra liten ytterdia? Balanserade ringar borde ju gå att hitta, det är ju bara att göra dem tvådelade med en skruv på varje sida.
Spruft: "
Det där med 43mm blir knepigt då lagret är 47. Då måste lagret upp och man förlorar stabilitet. /.../ Faktiskt så kommer jag inte på någon smart lösning. Man vill ju ha kullagret längst ned och längst upp i huset."
Nej, det finns nog inte någon perfekt lösning. I vilket fall så håller jag med dig om att vk-lagren/-et ska sitta så långt ner som möjligt, och radiallagret så högt upp som möjligt. Sen får vi försöka lösa resten med det som förutsättningar.
Jag har egentligen inga problem alls med att fästet inte blir 43 mm, men det kan ju vara bekvämt nångång, kanske, att kunna fästa spindeln i 43 mm-fäste, även om det då blir högre upp på spindeln. H.O har ju lyckats hitta ett radiallager som fungerar med 43 mm ytterdia (se hans skiss). "Huvudfästet" på spindeln bör ju vara utanför vk-lagret, för bästa stabilitet. Bra för kylning av lagren också. Sen tycker jag abolut att det ska finnas någon sorts kant som hindrar spidelhuset från att glida uppåt medan den arbetar. Antingen fläns ovanför fästet, med skruvar, som på Sherlinespindeln (kräver större råmaterial och mer svarvjobb) eller en mindre kant, ett par mm bör väl räcka fint, under fästpunkten.
Edit: En fläns med plats för M4-insexskruvar bygger på ca 16 mm på diametern. Trist, för jag gillar verkligen H.Os förslag med fläns med olika diametrar under och över. Det kanske är värt den extra kostnaden? Beror ju på hur mycket det blir.
Apropå kostnad så kanske det är dags att tänka på hur vi ska kunna tillverka den här grejen. Som H.O säger så behövs det en duktig svarvare för att få rätt tolerans på huset där ytterbanan på kullagren ska vara (och även där spindelhuset ska fästas). Om vi ska göra flera så lutar det kanske åt att anlita en firma med CNC-maskiner? Ställkostnaden brukar ju vara den största kostnaden där. Någon här på forumet som är van vid att sälja saker kanske vill ta på sig att köpa in spindelhus, axlar och lager mot att några av oss som är intresserade "förbeställer"? Vi skulle i så fall kunna ta offerter från tillverkaren på säg 10 uppsättningar, vilket nog behövs för att priset ska bli rimligt. 10 spindlar borde inte vara något problem att sälja här, om man ger det lite tid.
Arvid