Alternativ till framkallare och etspulver?
Väteperoxid är inte så farligt att få på sig. Det användes ju som hårblekningsmedel förr.
Det enda man måste tänka på när det gäller väteperoxid är att förvara det i en speciell flaska med säkerhetsventil. Väteperoxid faller spontant sönder till vatten och syrgas enligt:
2 H202 -> 2 H2O + O2
Har man inte säkerhetsventil på flaskan så är risken att gastrycket spränger den.
Inte kul om det händer i garderoben...
Det enda man måste tänka på när det gäller väteperoxid är att förvara det i en speciell flaska med säkerhetsventil. Väteperoxid faller spontant sönder till vatten och syrgas enligt:
2 H202 -> 2 H2O + O2
Har man inte säkerhetsventil på flaskan så är risken att gastrycket spränger den.
Inte kul om det händer i garderoben...
Angående att få väteperoxid på huden, så beror det på koncentrationen.
Väteperoxid angriper organiska material och oxiderar dom. Om koncentrationen är <~5% så är det ingen fara. 3%:ig H2O2 finns att köpa på apoteket, det används till sår-tvätt. Om H2O2 är över 5% så ska man vara försiktig. Jag har hanterat 30%:ig och den är inte att leka med.
Väteperoxid angriper organiska material och oxiderar dom. Om koncentrationen är <~5% så är det ingen fara. 3%:ig H2O2 finns att köpa på apoteket, det används till sår-tvätt. Om H2O2 är över 5% så ska man vara försiktig. Jag har hanterat 30%:ig och den är inte att leka med.
-
- Kontakt:
Det påminner om 'den gamla goda tiden' då kontaktlinsrengöringsvätskorna (långt ord! nästan så att man önskar att man var engelskspråkig så man fick dela upp orden med mellanslag) innehöll ett antal % väteperoxid. Det var inte mycket, men det bubblade lite lätt när man stoppade ner sina skitiga linser i den.
En dag så stoppade jag ner fingret i en burk där vätskan hade stått och dunstat i nån vecka. Det sved till och när jag tog upp fingret så var huden på toppen aldeles vit och porös. Jag undrar hur många procent den hade dunstat till....
En dag så stoppade jag ner fingret i en burk där vätskan hade stått och dunstat i nån vecka. Det sved till och när jag tog upp fingret så var huden på toppen aldeles vit och porös. Jag undrar hur många procent den hade dunstat till....
-
Det kostar inte mer än 30 Euro per kvadratdecimeter att få ett etsat dubbelsidigt kort på www.pcb-pool.com. Och det blir riktigt bra. Du kan göra ledare ner till 6-7 mill (0,2mm) och hål ända ner till 0.3mm.
Det är inte värt besväret att etsa själv.
Det är inte värt besväret att etsa själv.
30 euro är ju c:a 300kr...
Räknade lite snabbt och kom fram till att det kostar mig c:a 40kr/dm2 i förbrukningsmaterial när jag etsar själv (inkl borr, OH-film m.m.).
Dessutom behöver jag inte vänta på att få det levererat, gör jag det själv går det på 45 minuter.
Personligen anser jag att det definitivt är värt besväret, speciellt om man etsar mycket.
Räknade lite snabbt och kom fram till att det kostar mig c:a 40kr/dm2 i förbrukningsmaterial när jag etsar själv (inkl borr, OH-film m.m.).
Dessutom behöver jag inte vänta på att få det levererat, gör jag det själv går det på 45 minuter.
Personligen anser jag att det definitivt är värt besväret, speciellt om man etsar mycket.
-
Men du får inte korten genompläterade. Inte möjlighet att göra tunna (0.2mm) förtennade ledarbanor utan avbrott (om man ska ha mycket digitala kretsar t.ex). Jag har slabbat fram många mönsterkort i min ungdom. Men då kostade det ett par tusen att låta tillverka en prototyp. Men att slippa slabbandet tycker jag, personligen, är värt pengarna. Och att man vet att alla ledare verkligen leder.
Jag kan göra 8mil ledare (0.2mm) hemma utan några direkta problem. Även något mindre om det absolut skulle behövas (~6-7mil). Använder en vanlig bläckstråleskrivare, vakuum-ram vid exponeringen (bara ett par bitar plexi, en fönsterlist och en slang till dammsugaren) och en etstank med luftbubblare...MICKE skrev:Jag håller på att rita på ett fpga kort just nu och, det går inte att
slabba fram hemma (0.2mm), även om man lyckas framkalla kortet så etsar man bort kopparbanorna. Vid etsning hemma med bra resultat brukar jag komma ner till 0.41mm.
Genomplätering och multilayer-kort är i princip det enda man inte någorlunda enkelt kan göra själv.
För dubbelsidiga kort så brukar jag helt enkelt passa ihop och tejpa först, sen är det bara att peta in kortet mellan...