Alternativ till framkallare och etspulver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

väteperoxid på huden gör väl inte så mycket mer än färgar den vit, eller är det kanske svag koncentration då?
mac

Inlägg av mac »

Väteperoxid är inte så farligt att få på sig. Det användes ju som hårblekningsmedel förr.

Det enda man måste tänka på när det gäller väteperoxid är att förvara det i en speciell flaska med säkerhetsventil. Väteperoxid faller spontant sönder till vatten och syrgas enligt:

2 H202 -> 2 H2O + O2

Har man inte säkerhetsventil på flaskan så är risken att gastrycket spränger den.

Inte kul om det händer i garderoben...
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Angående att få väteperoxid på huden, så beror det på koncentrationen.
Väteperoxid angriper organiska material och oxiderar dom. Om koncentrationen är <~5% så är det ingen fara. 3%:ig H2O2 finns att köpa på apoteket, det används till sår-tvätt. Om H2O2 är över 5% så ska man vara försiktig. Jag har hanterat 30%:ig och den är inte att leka med.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Det påminner om 'den gamla goda tiden' då kontaktlinsrengöringsvätskorna (långt ord! nästan så att man önskar att man var engelskspråkig så man fick dela upp orden med mellanslag) innehöll ett antal % väteperoxid. Det var inte mycket, men det bubblade lite lätt när man stoppade ner sina skitiga linser i den.

En dag så stoppade jag ner fingret i en burk där vätskan hade stått och dunstat i nån vecka. Det sved till och när jag tog upp fingret så var huden på toppen aldeles vit och porös. Jag undrar hur många procent den hade dunstat till....
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Det kostar inte mer än 30 Euro per kvadratdecimeter att få ett etsat dubbelsidigt kort på www.pcb-pool.com. Och det blir riktigt bra. Du kan göra ledare ner till 6-7 mill (0,2mm) och hål ända ner till 0.3mm.

Det är inte värt besväret att etsa själv.
mac

Inlägg av mac »

30 euro är ju c:a 300kr...

Räknade lite snabbt och kom fram till att det kostar mig c:a 40kr/dm2 i förbrukningsmaterial när jag etsar själv (inkl borr, OH-film m.m.).
Dessutom behöver jag inte vänta på att få det levererat, gör jag det själv går det på 45 minuter.

Personligen anser jag att det definitivt är värt besväret, speciellt om man etsar mycket.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Men du får inte korten genompläterade. Inte möjlighet att göra tunna (0.2mm) förtennade ledarbanor utan avbrott (om man ska ha mycket digitala kretsar t.ex). Jag har slabbat fram många mönsterkort i min ungdom. Men då kostade det ett par tusen att låta tillverka en prototyp. Men att slippa slabbandet tycker jag, personligen, är värt pengarna. Och att man vet att alla ledare verkligen leder.
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Jag håller på att rita på ett fpga kort just nu och, det går inte att
slabba fram hemma (0.2mm), även om man lyckas framkalla kortet så etsar man bort kopparbanorna. Vid etsning hemma med bra resultat brukar jag komma ner till 0.41mm.

En fråga:
Varför vill man ha dem förtennade?

/Micke
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Förtennade banor är lättare att löda på och och dom oxiderar inte heller om man väntar ett tag med att använda kortet.

Försilvring ska tydligen dock vara bättre eftersom man får en bättre ytjämnhet än med tenn.
Användarvisningsbild
marvin
Kontakt:

Inlägg av marvin »

fråga: Hur gör man för att få båda sidor att ligga bra när man etsar dubbelsidigt, om de förskjuts lite blir allt väldigt jobbigt :(
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

borra två hål att centrera mot. Och så har du motsvarande märkning på filmen.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

MICKE skrev:Jag håller på att rita på ett fpga kort just nu och, det går inte att
slabba fram hemma (0.2mm), även om man lyckas framkalla kortet så etsar man bort kopparbanorna. Vid etsning hemma med bra resultat brukar jag komma ner till 0.41mm.
Jag kan göra 8mil ledare (0.2mm) hemma utan några direkta problem. Även något mindre om det absolut skulle behövas (~6-7mil). Använder en vanlig bläckstråleskrivare, vakuum-ram vid exponeringen (bara ett par bitar plexi, en fönsterlist och en slang till dammsugaren) och en etstank med luftbubblare...

Genomplätering och multilayer-kort är i princip det enda man inte någorlunda enkelt kan göra själv.

För dubbelsidiga kort så brukar jag helt enkelt passa ihop och tejpa först, sen är det bara att peta in kortet mellan...
MICKE
Kontakt:

Inlägg av MICKE »

Det var som tusan, inte illa cyr. Är det vakumsugen som gör att du får så bra resultat? Det är kanske dax att bygga en sådan.

Någon som känner till en billig leverantör av fpga kort?

/Micke
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det är viktigt att mönstret ligger tätt mot kortet helt klart. Innan klämde jag bara kortet mellan två glasskivor men då kunde det lätt bli lite "suddigt" på en del ställen. 10mil eller så var inga problem då heller iaf...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

är det någon plastfilm du har i "vakuum-ramen" ?

/Johan
Skriv svar