Majoriteten verkar vara för f-hål, så det kommer bli ett sådant på den övre halvan. Blir till att cadda lite grann...
Toppen är nu slipad och typ 99% av det svarta försvann. Lönn har en dålig sugförmåga, så det blev inte mycket kvar i mönstret. En fördel med den svarta färgen var att alla sågmärken syntes tydligt. Det var bara att slipa tills dessa försvann. Den vertikala ådringen fick i alla fall lite "boost" av den svarta färgen, så helt spårlöst gick den inte förbi.
Lite borrande har också gjorts. Hål för telejacket, pottarna och switchen samt för halsskruvarna (syns inte på bilden) är klara. På bilden nedan har jag placerat ut all hårdvara för att visa det slutliga upplägget.
Det som komma skall är att göra mallar för f-hål och servicelucka på baksidan så att fräsen kan få jobba lite till.
När det gäller färgen har jag ett litet problem: Vanlig spritbaserad lackbets fungerar inget bra på lönn. Träet har helt enkelt för dålig sugförmåga. På ask får jag den effekt jag vill ha, men på toppen och halsens huvud (båda av lönn) fäster inte betsen. Jag gjorde ett test där jag betsade huvudet - trots att det fick torka i en vecka kunde jag ta bort det mesta av betsen med lite t-röd och sandpapper. Det syns knappt att huvudet har varit målat. Så jag behöver hitta en klar, djupröd färg som fäster bra och tillåter träets struktur lysa igenom (vad använder man när man lackar lönntoppar?).
Lite specar (för att klargöra för vissa som inte orkar läsa hela tråden samt lite nytt):
Mått (L x B x H): 450 x 320 x 55 mm
Vikt: än så länge okänt, men betydligt lättare än min Strata...
Skallängd: samma som en Strata
Halsvinkel: ca 1 grad
Konfiguration: P90-mickar i båda positioner, kopplat helt enligt LesPaul (2 x volym, 2 x ton, 500k pottar, 3-läges switch, 22nF keramiska kondensatorer).
Material: Ask-kropp med lönn-topp, hals i lönn, greppbräda i lönn.