Nättransformatorn är på 340V vilket efter likriktning och filtrering ger 468V. Spänningsdelare med ytterligare filter tar ner spänningen till ingångs- och drivsteg.
Notera att det används 500V-elektrolyter. Det är inte bara en klok idé att ligga en bra bit över driftspänning när det gäller elektrolyter, det är i bästa fall ren idioti att höra på kondingarnas märkspänning. Industristandard (Ericsson) är att max driftspänning ska vara 85-90% av kondingens märkspänning. Det är ju lätt att förstå att 10% variation i nätet kan få stora effekter på andra sidan vår nättrafo.
Tänk inte heller att man tillverkar kondingar med "marginal". Idag är produktionsprocesserna så tajta att man inte kan bjuda på 450V-kondingar till priset av 350-voltare.
En 100V-konding ska inte alls tåla 120V!

KOndingarna jag har är inte efter schemat. Jag köpte en 100+100/500Voch en 250/500V. Det betyder att jag får tänka om lite av frångå originalschemat en del. Det sitter en drossel också och jag tror den jag hade sedan tidigare passar ganska bra.
Så var det biasspänningen vilket ligger runt -50V. Det här är min första förstärkare (men inte den sista) med fixed bias. I ett schema i samlingarna kör man med floating bias, alltså man stoppar in ett motstånd från katod till jord, så katoden blir mer positiv än gallret. Det motståndet ska vara på 30W ...
Så var det glödspänningen. Japsen liksom amrisarna har ihjäl varandra med 110V (och kör ihjäl varandra till vänster). Därför seriekopplar de glöden från två utgångsrör och ansluter till nätspänningen direkt. Jag beställde nättrafon med en 50V-lindning för att slippa ha nätspänning inne i kretsarna.
Det var nog allt för idag. Så nu ska jag diska frukostdisken, köpa räkor (reeker på stockholmska, såna man eeter) till middagsmaten, dammsuga lätt, ta emot besök (upphämtning av diaskannern med demo hur man får den att funka bäst) och så ska jag skruva allt på plats i förstärkaren.Likaså ska jag inventera mina komponenter, vilka köptes för 156 år sedan,ungefär när man hitta mossa i vassen ... eller var det Moses??!!

Det kan ju tänkas att jag tänker om vad gäller kvalitet och liknande med de komponenter jag tidigare köpt och gör en ny beställning från Antique Electronic Supply. Speciellt kopplingskondingarna kan ju få vara lite bättre (plast) medan papperskondingar är NO-NO. Vill man ha klirr kör man med sådana eller usla keramiska.
Jaja, på med förklädet först ....