Dra 12Vdc i samma vp-rör som 1-wire?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Här är det utlovade schemat med DC-DC omvandlare och 2 par.
BildKlicka på bilden för större version.

Edit: Länk till DC-DC omvandlare på ELFA.

Tänkte försöka skapa en redigerad variant utan DC-DC omvandlaren och med +5V i en tråd.
benring

Inlägg av benring »

Det där ser ju lysande ut:)

En sak bara, man kan väl inte driva relät direkt från en DS2405:a?
Jag har kopplat via transistor. Annars så drar inte relät.

/B
Fransson

Inlägg av Fransson »

Jag har inte läst på om DS2405 så jag vet inte hur mycket ström den kan sänka, så det är myckt möjligt att du har rätt där.
Men den har en FET på utgången som borde kunna sänka tillräckligt med ström för att tända en LED. :?:

Jag vet inte vad för SS-reläer du använder så jag kan ha fel här med.
Men de brukar ha en egen strömbegränsning på ingången som gör att den kan opereras med en spänning mellan 3-24V.
Strömmen brukar motsvara vad som behövs för att tända en LED. :wink:

Här är schemat utan DC-DC omvandlare som jag lovade.
BildKlicka på bilden för större version.
benring

Inlägg av benring »

STORT tack, jag ska koppla som du beskriver, då kanske man inte behöver transistor o sånt.

Relät tror jag drar 10 mA.

:D

/B
Fransson

Inlägg av Fransson »

Jag har läst på lite om DS2405. Den verkar inte kunna sänka mer än 4mA, så du får kanske ha en transistor i alla fall. :cry:

Men experimentera på, vem vet om du kancke lyckas. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fransson

Jag hävdar fortfarande att spänningsmatningen ska vara partvinnad med en jord. En störning som kommer in på drivspänningen ska kunna fortsätta tillbaka i sitt eget par och inte måsta ta vägen genom dataparet. Ström uppför sig märkligt redan vid 30 kHz och vill uppföra sig som en dubbelriktad bilväg. Returströmmen (jordströmmen) vill följa signalströmmen även om den gör en böj over ett homogent jordplan. Att ha flera jordar i samma kabel är inget problem så länge paren är skruvade runt varandra ( kat iV är det liksom de flesta andra kablar, ej modularkabel och flatkabel)

Vill du kan jag redogöra för en laboration gjord hos EMC services.

Jag har kopplat ett stort antal serieöverföringar och när vi bytte till ena jordad i paren så slutade bekymmren.

Prototypen
benring

Inlägg av benring »

Japp, 4mA är det ju.

Men Franssons drivspänning (PAR 2) ÄR väl partvinnad? Det är väl visserligen inte jord i den ena, men om man drar den till jord då?

Det skulle bli två jord:ar, ena runt signalkabeln o den andra runt +5 ?

Ni ska ha stort tack, detta är guld värt:)

/B
Fransson

Inlägg av Fransson »

Ström uppför sig märkligt, redan vid 30 kHz och vill uppföra sig som en dubbelriktad bilväg.
Håller med fullt ut. Men gäller det även DC? :D

Om du har följt mina inlägg i denna tråd ser du att jag konsekvent förespråkat jämna par. Det var faktiskt det som fick mig att hoppa in i denna tråd över huvudtaget. Men benring har klargjort att han vill använda 3 trådar och då anser jag att data är viktigare att skydda än DC.

En liten fundering bara innan jag går vidare.
Jag har fått lära mig att hålla mig borta från jord slingor som kan plocka upp magnet fält från omgivningen och ställa till stora problem med dataöverföringar. :wink:

Mitt schema ovanför med DC-DC omvandlare och 12V är gjort med jämna par.
Mitt andra schema kan lätt modifieras att använda dubbel jord.

Edit: benring> Fortsätt att experimentera gärna med 30m kabel och 6 reläer som växlar samtidigt. Funkar det så funkar det, annars får du göra någon förändring och testa igen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp

Franson hävdar att par 2 ska bara den ena användas som drivspänning och då kommer alla transienter att gå tillbaka i signalparets jordning. Med par 2 jordat går transienterna tillbaka i drivspänningens pars jord. DCmässigt kommer halva strömmen till reläna att gå i signaljorden och halva i drivspänningens jord. Det måste väl vara bättre än Franssons lösning. Cat iV kabeln har väl fler par, anslut dessa också till jord.

Att skruva eller löda är en smaksak rätt utförda är båda gastäta, felaktigt så glappar båda eller går helt av. Det är väl lättare att modifiera en skruvad installation.

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fransson hann emellan.

Jordslingor uppstår när jordledningar går skilda vägar genom varierande magnetfält. En kabel är normalt skruvad dvs de tvinnade paren är i sin tur tvinnade och och den positiva strömmen i en slinga tar ut den negativa i nästa slinga.
Undantag är modularkabel och flatkabel.

Prototypen, nu måste jag natta barn
benring

Inlägg av benring »

Men benring har klargjort att han vill använda 3 trådar
Njaa, jag har sagt att jag endast har 3 trådar att nyttja.

Det är plus, minus och data.

Jag kommer iaf göra så att jag testar den senaste lösningen.
Återkommer hur det går, kommer nog ta ett tag men jag återkommer:)

/B
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Starten på denna tråd:
Tjena!

Jag håller på att planera mitt 1-wire-nät så bra som möjligt o vill nu, innan jag lägger golv, lägga ner ett 1-wire-nät i VP-rör.

Jag kör med cat5-kabel.

Jag tänkte ta 2 ledare i cat5-kabeln o mata 12Vdc genom för att driva lite reläer. Störs 1-wire-bussen ut tror ni? Känns det osäkert?

Ursprungligen så fanns det ett par för drivspänning. Cat 5 kabeln innehåller 4 par, vad används de överblivna paren till? Ethernet? Flytta övrig signalering till en ny kabel och använd bara 1-wire kabeln till 1-wire kommunikation utan slingor till annan utrustning.

Prototypen
benring

Inlägg av benring »

Halloj, jo det va så från början, 12v för drivspänning.

Jag använder cat5-kabeln endast till 1-wire, och då får det lov o bli kabel över.

Paret för drivspänning var ju till för att driva reläerna med, som triggas av DS2405-switchen. När jag drev allt tidigare på samma +5v så ville ju inte sensorerna funka när reläerna, tillsynes tog förmycket ström.

Det hade då blivit 5 kablar.

Nu är ju upplägget lite annorlunda.

Förtydligande: Menar du att jag ska använda en cat5-kabel till signalen för 1-wire o en annan kabel för drivspänning?

För just detta var min fråga från början, kan jag nyttja samma cat5 till 1-wire OCH 12Vdc-slinga till mina reläer?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

OJOJOJOJ

Du ska skicka drivspänning OCH signal i samma kabel för att undvika jordslingor.
Cat 5 kabeln innehåller 4 par (har du hittat 2 parskabel så letar jag med ljus och lykta efter sådan) ett par till kommunikationen, ett till drivspänning, ett par till ..... ett par till .... (fyll i ) Överblivna par kan jordas för att förstärka DC jordningen. Drivspänningen kan vara 12 eller 5 volt. SSR drar redan vid 3 volt men behöver sådär en 10 mA. Sätt en emitterföljare på utgången så har du drivkapacitet till relät.

Prototypen
benring

Inlägg av benring »

OJOJOJOJ
Vaddå? Är jag jobbig? :D

Nu har det kommit ett nytt ord här: emitterföljare , vad är nu DET då?

EDIT Har nu läst att det är en buffert av nått slag men vad använder jag till det? är det en konding eller vad?

Föratå mig när jag säger att det låter som om "Prototypen" och Franssons lösningar skiljer sig, gör dom det? Menar ni samma saker?

Så länge som det låter som ni inte kan enas om samma lösning så kommer jag vara frågande här.

Franssons senaste schema eller Prototypens variant med en "emitterföljare"?? veckans stora fråga!

/B
Skriv svar